Článek
Všichni známe ten pocit, když přijdeme do přeplněného knihkupectví a nestačíme se divit nad tím, kolik knih to existuje. Často nevíme, kterou vybrat, a tak sáhneme po té „nejprodávanější“ a všeobecně známé.
Aby se kniha prodávala a vy jste si ji koupili, musí dojít k jedné z následujících situací.
Za prvé, znáte autora. Víte, co od něj čekat, a pokud se řadí k vašim oblíbeným, poběžíte si ihned jeho nový titul koupit, často bez ohledu na to, o čem kniha je. Když se budete v prodejně rozhodovat nad ním nebo někým jiným - kdo je pro vás nový, nejspíš sáhnete po osvědčené klasice.
Za druhé, knihu zná celý svět, především díky reklamě. Do kampaně se dalo takové množství peněz, že na vás titulní strana kouká (stejně jako Velký bratr z Orwellova románu "1984") snad úplně všude a vy, protože máte povědomí o této knize, se o ni začnete zajímat. Mnohdy za to ta kniha opravdu stojí a stane se z ní oprávněný bestseller, ale jindy může dojít k tomu, že jenom proto, že se na obálce knihy směje známá osobnost a jedou v ní velké peníze, se prodává ve velkém. Často se pak po přečtení nestačíte divit, co že jste si to koupili za brak.
Úplně nejlepší ovšem je, když knihu neprodává ani reklama ani jméno, ale kvalita. Když přijdete do knihkupectví, máte dostatek času a můžete si pečlivě prolistovat jednotlivé knihy. Často se pak stává, že naleznete něco, o čem jste vůbec netušili, že existuje. Ale abyste našli takový poklad, je zapotřebí velká trpělivost.
A tak, až se zase ocitnete ve světě vonícím papírem a dobrodružstvím, dejte si tu práci, prohledejte spodní police a uvidíte, jaké klenoty tam naleznete. A možná se nám potom podaří přebít i reklamu, která upozaďuje tituly, o kterých vlivem nedostatečného finančního zázemí mnohdy nic nevíme. A to je škoda.