Článek
Americký poskytovatel pojištění Medicare Advantage využívá pro vyhodnocování zdravotních potřeb a nároků pacientů umělou inteligenci. Ta je schopna pracovat s velkým množstvím vstupních dat, jako jsou lékařské záznamy, testy nebo kalkulace. Medicare díky tomu slibuje zlepšení a zrychlení veškerých procesů, zároveň by jí měla AI šetřit náklady. A to někdy dělá opravdu s vervou - odpíráním péče, na kterou lidé mají nárok. Se zprávou přišel deník Boston Globe.
Algoritmy určují kvalitu života
Narůstá počet lidí, kteří se setkávají se zrušením plánovaných chirurgických zákroků nebo nejsou schopni získat nutné testy pro určení diagnózy. Jeden z konkrétních případů se týká 85 leté Francis Walter, která si poranila rameno. Algoritmy určily, že může být z pečovatelského zařízení propuštěna po 16,6 dnech, protože už bude úspěšně vyléčena. 17. den se tedy vrátila do svého bytu, kde žila sama. Z následujících lékařských záznamů vyplývá, že nadále trpěla velkými bolestmi, nebyla schopna se obléci nebo se přidržovat chodítka. Veškerou další pomoc si musela hradit sama, zatímco se s pojišťovnou soudila. Více než rok trvalo, než porota došla k verdiktu, že rozhodnutí pojišťovny bylo „přinejmenším spekulativní“ a soud jí přiznal náhradu několika tisíců dolarů.
Představitelé programu Medicare Advantage se brání tím, že algoritmy pomáhají zvýšit efektivitu a snížit náklady na zdravotní péči. Údajně jsou navrženy tak, aby identifikovaly pacienty s vysokým rizikem zdravotních problémů a zlepšily koordinaci péče. Advokáti, na které se poškození pacienti obracejí, však upozorňují na přesný opak. AI dává obecná doporučení a není schopna posoudit individualitu jednotlivých případů.
Až moc zodpovědnosti na bedrech AI
Nejen pro pojišťovny, ale i pro jiná odvětví je důležité využívat AI v kombinaci s lidským posouzením. To může skutečně vést k lepšímu pochopení potřeb každého pacienta a poskytnout mu adekvátní a personalizovanou péči. Dále je důležité trénovat algoritmy na dostatečně velkém a reprezentativním množství dat, aby byly schopny zohledňovat různé typy pacientů a jejich individuální potřeby. V neposlední řadě by měl být průběh rozhodování algoritmů transparentní a pojišťovny by měly aktivně poskytovat informace o použitých modelech a kritériích. Můžeme jen napjatě čekat, kdy a jak se začne využívat AI i v českých pojišťovnách.