Článek
- 5,5 milionů lidí. Tolik přepravilo newyorské metro denně cestujicích v době před pandemií. Pro představu je to více než počet obyvatel Norska. Ročně to vycházelo na neuvěřitelných 1,7 miliardy lidí. Během pandemie se počet snížil na 2 miliony denně. Přestože toto číslo pomalu narůstá, stále je na méně než polovině z předpandemického období.
- 1350 kilometrů. Kdybychom vzali veškeré koleje newyorského metra a poskládali je za sebe, vytvoří zhruba takto dlouhou trasu. Je to jako vzdálenost z Prahy do Barcelony.
- 6 455 vagonů a 472 zastávek tvoří celkovou síť newyorského metra.
Vlak, který poznáte po čichu
Lince E se někdy přezdívá „homeless express (bezdomovecký expres)“. Jako jediná je na celé své trase v podzemí, takže je v ní velmi teplo. Zejména v zimních dnech tu můžete potkat desítky bezdomovců v jednom vlaku. Celkově v newyorském metru hledá každou noc úkryt přes 2000 bezdomovců.
Opuštěná krása
Stanice City Hall se nachází v dolní části Manhattanu v New Yorku a otevřela se v roce 1904 jako součást první linky metra v New Yorku. Byla konstruována v tehdejším populárním stylu Beaux-Arts a je považována za jednu z nejkrásnějších stanic metra v celém městě. V průběhu let však ztrácela na významu, protože její spojování s novými linkami metra nebylo snadné. V roce 1945 byla uzavřena a od té doby sloužila pouze jako konečná stanice pro zvláštní vlaky nebo jako kulturní památka pro veřejnost. Momentálně je stanice přístupná pouze zvláštními prohlídkami, které organizuje Městský dopravní podnik (MTA).

City Hall
Různě široké kolejnice a rozdílné velikosti vlaků
Vývoj metra do současné podoby byl v New Yorku složitý. V minulosti existovaly tři samostatné společnosti, které provozovaly různé linky metra - Interborough Rapid Transit (IRT), Brooklyn-Manhattan Transit (BMT) a Independent Rapid Transit Railroad (IND). Tyto společnosti používaly různé šířky kolejí. Kvůli tomu jsou některé linky newyorského metra stále širší nebo užší než ostatní. Dnešní linky jsou stavěny s větší standardizací, ale spojování původních tras není vůbec snadné.
Z těchto důvodů se navíc na různých linkách používají odlišné vlaky. Dnešní číselné linky jsou založeny na bývalé síti IRT, vlaky jsou užší a mají troje dveře na každé straně. Linky označené písmeny jsou založeny na dřívějších sítích BMT a IND, vagony jsou širší a čtyřdveřové.
Staré vagony se hází do moře
Více než 2500 starých vagonů metra skončilo v moři. Zní to jako další krok k ničení naší planety, nicméně je to přesně naopak. Kovové konstrukce mají v oblibě korály, ryby i další mořští živočichové a vytvářejí v nich fascinující podmořské kolonie.

Potápění vagonů do moře
Zdroje: gothamis.com, untappedcities.com, mta.info, cnn.com