Hlavní obsah
Cestování

Zajímavosti newyorského metra: bezdomovecký expres a 2500 vagonů na dně moře

Foto: Katniss, DALL·E

Newyorské metro je jedním z největších, ale i nejstarších dopravních systémů na světě. Není divu, že ukrývá řadu zajímavostí, často ale i nepříjemných překvapení. Které lince se raději vyhnout a proč je nejkrásnější stanice uzavřená?

Článek
  • 5,5 milionů lidí. Tolik přepravilo newyorské metro denně cestujicích v době před pandemií. Pro představu je to více než počet obyvatel Norska. Ročně to vycházelo na neuvěřitelných 1,7 miliardy lidí. Během pandemie se počet snížil na 2 miliony denně. Přestože toto číslo pomalu narůstá, stále je na méně než polovině z předpandemického období.
  • 1350 kilometrů. Kdybychom vzali veškeré koleje newyorského metra a poskládali je za sebe, vytvoří zhruba takto dlouhou trasu. Je to jako vzdálenost z Prahy do Barcelony.
  • 6 455 vagonů a 472 zastávek tvoří celkovou síť newyorského metra.

Vlak, který poznáte po čichu

Lince E se někdy přezdívá „homeless express (bezdomovecký expres)“. Jako jediná je na celé své trase v podzemí, takže je v ní velmi teplo. Zejména v zimních dnech tu můžete potkat desítky bezdomovců v jednom vlaku. Celkově v newyorském metru hledá každou noc úkryt přes 2000 bezdomovců.

Opuštěná krása

Stanice City Hall se nachází v dolní části Manhattanu v New Yorku a otevřela se v roce 1904 jako součást první linky metra v New Yorku. Byla konstruována v tehdejším populárním stylu Beaux-Arts a je považována za jednu z nejkrásnějších stanic metra v celém městě. V průběhu let však ztrácela na významu, protože její spojování s novými linkami metra nebylo snadné. V roce 1945 byla uzavřena a od té doby sloužila pouze jako konečná stanice pro zvláštní vlaky nebo jako kulturní památka pro veřejnost. Momentálně je stanice přístupná pouze zvláštními prohlídkami, které organizuje Městský dopravní podnik (MTA).

Foto: Rhododendrites via Wikimedia Commons

City Hall

Různě široké kolejnice a rozdílné velikosti vlaků

Vývoj metra do současné podoby byl v New Yorku složitý. V minulosti existovaly tři samostatné společnosti, které provozovaly různé linky metra - Interborough Rapid Transit (IRT), Brooklyn-Manhattan Transit (BMT) a Independent Rapid Transit Railroad (IND). Tyto společnosti používaly různé šířky kolejí. Kvůli tomu jsou některé linky newyorského metra stále širší nebo užší než ostatní. Dnešní linky jsou stavěny s větší standardizací, ale spojování původních tras není vůbec snadné.

Z těchto důvodů se navíc na různých linkách používají odlišné vlaky. Dnešní číselné linky jsou založeny na bývalé síti IRT, vlaky jsou užší a mají troje dveře na každé straně. Linky označené písmeny jsou založeny na dřívějších sítích BMT a IND, vagony jsou širší a čtyřdveřové.

Staré vagony se hází do moře

Více než 2500 starých vagonů metra skončilo v moři. Zní to jako další krok k ničení naší planety, nicméně je to přesně naopak. Kovové konstrukce mají v oblibě korály, ryby i další mořští živočichové a vytvářejí v nich fascinující podmořské kolonie.

Foto: Scdnr via Wikimedia Commons

Potápění vagonů do moře

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz