Hlavní obsah
Aktuální dění

Česká televize, Parlamentní listy a Andrej Babiš

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Nguyen Phuong Thao

Během několika dní se odehrálo několik událostí, které mohou změnit linii řady českých médií. Za pár dnů také uplyne deset let od chvíle, kdy Andrej Babiš vstoupil do mediálního byznysu.

Článek

Okamžik, kdy podnikatel a začínající politik Babiš koupil největší vydavatelství v zemi (Mafra), vydávající mj. deník MF Dnes a IDnes, změnilo nejen český mediální svět, ale poznamenalo i celou žurnalistickou profesi. Babiš navíc vydavatelství kupoval ještě v době, kdy rozhodující roli hrála tištěná média a televize. Digitální svět a sociální sítě teprve získávaly na síle. Jeho rozhodnutí mělo několik důsledků.

Jednak strhl vlnu dalších nákupů mediálních domů, protože velcí podnikatelé se báli, že je svým případným mediálním ostřelováním může Babiš zničit. Rychle se proto snažili opatřit si tyto „jaderné kufříky,“ aby se cítili bezpečněji.

Babiš svými zásahy postupně odblokoval vliv MF Dnes, což bylo do té doby klíčové médium, které nastolovalo témata. Ukázalo se znovu, v čem je podstata svobodných médií. Jinak řečeno, novináři v drtivé většině případů nelžou tím, co píšou, ale tím, co nepíšou. Když zmizela první strana MF Dnes, do značné míry se vypařila silná témata, která ovlivňovala veřejnou debatu.

Dnešní mediální situace, které dominuje digitální svět, má úplně jiné rysy. Je zde sice větší názorová pluralita než před deseti lety, ale celý ekosystém je tragicky roztříštěný do tisíců platforem a sdělovacích prostředků, takže je obtížné získat všechny relevantní informace, které se nyní nacházejí na řadě míst.

V minulém týdnu Rada České televize rozhodla, že po 12 letech ve funkci generálního ředitele skončí velký televizní profesionál Petr Dvořák. Má být nahrazen Janem Součkem, který, při vší úctě, nehraje úplně stejnou ligu. Během volby ředitele však rozhodla touha po změně a Souček právě byl v pravý čas na pravém místě. Přeskupování sil během tří kol volby naznačuje, že došlo ke vzácnému spojení členů rady zvolených hlasy ANO, SPD a KSČM, a současně hlasy vládní koalice.

Zvláštním fenoménem v českém prostředí je určitě server Parlamentní listy. Podle mediálního teoretika Josefa Šlerky vykrývá meziprostor mezi dezinfo scénou a mediálním mainstreamem. Parlamentky svého času vydělaly na tom, že psali o tématech, která byla na okraji zájmů hlavních médií. V posledních deseti letech politicky kopírovaly linii Miloše Zemana. Podle politologa Miloše Gregora jsou politickým bulvárem s názorovou profilací. Dnes fungují jako platforma, které formuje proud nazývaný národním konzervatismem, který sahá od KSČM až po Klause staršího. Tento proud si postupně staví most k Andreji Babišovi a případné nové parlamentní většině.

Bylo překvapivé, že Parlamentní listy koupil majitel vývojářské firmy Marek Španěl, který prozatím vlastní Echo 24 a Rádio Z (v budoucnu Prostor). Parlamentky mají tu výhodu i nevýhodu, že stojí nejen mimo silný svět Seznamu, ale i tradičních médií a jejich čtenářské publikum je velmi loajální. Otázkou je, zda se bude nový majitel snažit využit synergie PL k navýšení čtenářského jádra týdeníku Echo a online platformy Echo 24.

Minulý týden byl rovněž odvolán šéf zpravodajství CNN Prima News Pavel Štrunc. Navzdory tomu, že v posledních třech letech šla sledovanost této zpravodajské televize konstantně nahoru. Jedním z důvodů mohou být „zvláštní vztahy“ Andreje Babiše s Primou a pokus posílit probabišovské pozice v této televizi.

Pokus o nový mediální projekt ohlásil také známý novinář Michal Půr. Jeho firma DataRun má postupně nabízet deset podcastů a deset newsletterů, které údajně nabídnou podstatné analýzy světa a ekonomiky. Zvláštností je, že jde o projekt, kde není zaměstnán ani jeden tradiční novinář, ale obsah zde bude vytvářet investiční bankéř a dva univerzitní profesoři.

Bohumil Pečinka

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz