Článek
Protože základní umělecké školy patří pod resort Ministerstva školství, bude se i jejich chodu týkat celá řada plánovaných úspor. Navíc i tady je kromě učitelů hry na hudební nástroje, zpěvu, výtvarného umění, tance či moderních médií v zaměstnaneckém poměru hned několik nepedagogických pracovníků, záleží na velikosti školy.
Mnohde působí ZUŠky v prostorách základních škol, ve větších městech jde i o zcela autonomní vzdělávací zařízení. Nemyslím teď soukromě pracující instituce, ale ty, které patří do sítě zřizované kraji či městy a řídí se přesně danými pravidly a osnovami.
Nespornou výhodou husté sítě základních uměleckých škol v České republice je snadná dostupnost kvalitního vzdělání a pestrá nabídka - kromě bezkonkurenčně nejoblíbenějšího klavíru si děti mohou vzpomenout na jakýkoliv nástroj - od cimbálu či harfy až po fagot a dudy - a zpravidla se najde škola, která jim to zajistí.
Navíc děti nehrají jen „do zdi učebny“, ale často vystupují na koncertech, ať už v rámci vlastní školy nebo mimo ni, jezdí na soutěže, a to jak na úrovni národní, tak i mezinárodní. A rozhodně nejsou ani ve světě za outsidery
Tenhle systém nám závidí celý kulturní svět a vyrostla nám díky němu řada uznávaných osobností - herců, zpěváků, výtvarníků, hudebníků i audiovizuálních umělců.
Co všechno základní umělecké školy dovedou se svými žáky ostatně každoročně dokládá i velký festival ZUŠ Open ZUŠ OPEN (zusopen.cz), který před několika lety iniciovala pěvkyně Magdalena Kožená, sama bývalá absolventka brněnské ZUŠ.
Žít jako kulturní člověk může ten, který byl v kultuře vychován - a právě k tomu základní umělecké školy nemalou měrou přispívají. Byla by škoda o ně přijít.






