Článek
Bývalý královský zámek s velkoryse pojatým okolím leží jen 40 minut jízdy příměstským vlakem od Paříže. Honosný palác je hodný návštěvy kdykoliv, ale teď v létě jsou bonusem navíc jeho proslulé zahrady, které se předvádějí návštěvníkům v nejrozkvetlejší podobě.
Navíc od 2. července přibyl mezi lákadla Versailles ještě další trumf. V rámci bohatého doprovodného programu byla v komnatách zámku zahájena mezinárodní výstava „Jeho veličenstvo kůň“, která má návštěvníkům připomenout mimořádnou historii soužití člověka s ušlechtilým tvorem.
Jejich partnerství ale nebylo vždy tak mírumilovné a poklidné, jako je tomu dnes v případě dvou- i čtyřnohých olympijských závodníků. Kůň byl odpradávna vnímán především jako stavovský symbol, válečná zbraň a až teprve později i pomocník člověka třeba při transportu nákladu.
Součástí expozice je mj. zbroj pro krále Ludvíka XIII a jeho koně, kterou jim vyrobili umělečtí platnéři v roce 1620 na míru, když 19letý král dospěl a přestal růst.
Moderní umění zastupuje fotografie z roku 1904, na níž zachytil Jean-Louis Delton souhru krasojezdkyně Théresè Renz a jejího bělouše během představení cirkusu Molier. V době, kdy fotografie ještě nebyla určena k zastižení rychlého pohybu, to byl bez debat autorův mistrovský kousek.
Mimořádným exponátem, který do Versailles zapůjčil ze svých sbírek anglický král Karel III, je stříbrná stolní fontána „Alhambra“ se třemi krásnými soškami koní ladně tančících kolem samotné fontány.
Jde o dílo talentovaného sochaře Edmunda Cotterilla, které si v roce 1851 pořídili královna Viktorie a její manžel princ Albert. Dílo se používalo jen při zvláštních příležitostech u dvora a vydávalo kolem sebe svěží vůni kolínské.
Výjimkou mezi obrazy a sochami je anatomický model koně ze sbírek muzea Fragonard. To zapůjčilo unikátní výukovou maketu koňského nitra z papírmašé (drcené směsi papíru, vody a lepidla), na které se budoucí veterináři učili, jak vypadá oř zevnitř a jak spolu souvisí jednotlivé svaly, kde jsou uloženy orgány a jak je uspořádána celá kostra. Vše provedl do nejmenších detailů autor modelu Louis Auzoux, který jej vyrobil už v roce 1846.
Ze stejného soudku je i kresba kostry koně, jak ji namaloval Philippe-Étienne Delafosse v roce 1772. Dnes je uložena ve sbírkách archivu luxusní značky Hermés, která na svých šátcích a dalších doplňcích používá ikonické jezdecké motivy.
Mezi všemi unikátními exponáty nezapadl ani jediný, který přicestoval z České republiky. Jde o jezdecký portrét sedmiletého chlapce na krásném bílém hřebci ze zámku Konopiště. Je na něm princ Leopold de Medici, jak jej mezi lety 1624 - 1625 namaloval proslulý portrétista Justus Sustermans.
Plátno nemalých rozměrů si autoři výstavy vybrali coby ústřední motiv, takže teď hledí ze všech plakátů a propagačních předmětů, aby právě on zval návštěvníky na tak jedinečný projekt, jakým mezinárodní výstava „Jeho veličenstvo kůň“ bez debat je.
Pokud byste to do Francie nestihli během léta, nevadí. Výstava bude ve Versailles pokračovat až do 3. listopadu, než se zase všechny poklady vrátí zpět do svých domovů po celém světě.
Pro další informace:
https://en.chateauversailles.fr
Cheval en Majestes, exhibition guide, chateau de Versailles, 2.7.-3.11.2024
https://www.zamek-konopiste.cz/cs/zpravy/109116-on-the-occasion-of-the-2024-paris-olympics-a-painting-from-the-konopiste-collection-will-be-loaned-to-versailles