Článek
Dnešní Ministerstvo dopravy vzniklo před bezmála sto lety jako Ministerstvo železnic v prostorách Těšnova (dnes nábřeží Ludvíka Svobody). Vzhledem k tomu, že byla Československá republika mnohem větší, než je dnešní Česká republika, bylo logicky i větší strategické ministerstvo, takže budova má pro nás možná překvapivě rozměry celého bloku domů.
Autorem rozsáhlé neoklasicistní stavby byl ve své době uznávaný architekt Antonín Engel, který zvolil sice technicistně střídmý, ale logicky propracovaný plán se vstupní halou nasvícenou denním světlem, kam se vstupuje od nábřeží. Nárožní party zdobí alegorické sochy symbolizující jednotlivé země i města, mj. Prahu, Bratislavu nebo Podkarpatskou Rus a Užhorod.
Monumentální budova se po Únoru 1948 zalíbila komunistům, kteří ministerstvo odsunuli a umístili sem nejen Ústřední výbor KSČ, ale také svůj výbor pro hlavní město.
Právě odtud byli vyvedeni v srpnu 1968 Alexandr Dubček, František Krigl, Josef Smrkovský a další příslušníky Rudé armády, aby byli eskortováni do SSSR.
Součástí labyrintu kanceláří a jednacích síní je i bunkr, kam se v případě napadení republiky mohli nejdůležitější komunisté jednoduše schovat. Nechyběl ani tajný východ do nedalekého parku.
A ještě jedna zajímavost se s budovou pojí. Jde o tzv. „Husákovo ticho“, jak lidová mluva překřtila Těšnovský tunel. Měl být vybudován koncem 70. letech minulého století údajně na pokyn tehdejšího prezidenta Gustáva Husáka, aby soudruhy nerušil hluk dopravy při řízení strany a státu.
Až se sem někdy půjdete podívat, nezapomeňte vzít dětem třeba koloběžku - před budovou ministerstva je totiž volně přístupné dětské dopravní hřiště.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Anton%C3%ADn_Engel
https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C4%9B%C5%A1novsk%C3%BD_tunel
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10214730017-palace-1-republiky-na-nabrezi-vltavy/209572233460006/