Článek
Když se v loňských prezidentských volbách poprvé v české politice objevil deep fake - video se skutečnou osobou, která pronáší lživé a překroucené výroky, zareagoval štáb generála Petra Pavla rychle a nekompromisně - upozornil na falešně zpracované video, kde se kandidát vyjadřuje přesně naopak, než to ve skutečnosti řekl, a navíc zveřejnil původní verzi prezentované zprávy. Sítěmi se valí lživé video o generálu Pavlovi. Je za ním proruský účet - Seznam Zprávy (seznamzpravy.cz)
Stejně postupoval, i když se těsně před volbami objevila zpráva o úmrtí Petra Pavla. Zpráva o smrti Pavla byla cílená. Odeslána z Moskvy, z kyperského mobilu - Seznam Zprávy (seznamzpravy.cz)
Teď čeká podobné „povyražení“ Slovensko, kde už za dva týdny budou volit svou novou hlavu státu za odcházející Zuzanu Čaputovou.
Bohužel je u našich východních sousedů vstřícnost vůči dezinformacím mnohem větší než u nás. Víc než polovina voličů je ochotná uvěřit zavádějícím či vysloveně lživým informacím bez ohledu na fakta, což může výrazně ovlivnit jejich finální výběr z celkem 11 kandidátů.
Proto se oblíbený satirický pořad Ťažký týždeň rozhodl svůj nejnovější díl věnovat právě deep fake a tomu, jak je rozpoznávat. Na překvapené diváky tak promluvil premiér Robert Fico či Andrej Danko - jeden z kontroverzních slovenských politiků a kandidát na prezidenta, přesně naopak, než by to od nich jejich občané čekali.
Co je na tom všem smutné? To, že osvětu musí šířit média a bývalí zaměstnanci státu, když slovenská vláda zrušila strategii proti dezinformacím a finance na boj s nimi přesunula jinam.
Ne náhodou odmítá nová slovenská garnitura odpovídat novinářům na dotazy ke svým netransparentním krokům, včetně kontroverzní změny trestního zákona, a raději poskytuje interview „alternativním médiím“.
Navíc už od prosince nefunguje ani oficiální webová stránka slovenské Policie varující před podvody a hoaxy. Její administrátor dostal vyhazov, když si po nástupu Ficovy vlády dovolil připomenout hoax o mobilizaci Slováků na Ukrajinu šířený stranou SMER před volbami. Ťažký týždeň: Deepfake, podvody a prezidentská kampaň | Aktuality.sk
Se stále dostupnějšími technologiemi nás čeká nejspíš podobné „povyražení“ nejen v politice, ale také v podvodech, kde jde o finance. Ostatně, i s tím má už zkušenost jak prezident Petr Pavel, tak třeba i moderátor Jan Kraus nebo Leoš Mareš. Podvodné reklamy s Marešem, Kazmou či Pavlem. Stopy vedou do Ruska, jde o peníze i o data — HlídacíPes.org (hlidacipes.org)
Lze se proti tomu nějak bránit? Jediná cesta je používat zdravý rozum + ověřovat fakta.