Článek
Mé články o retro seriálech nemají ambici přinášet recenze, zasvěcené rozbory nebo vyčerpávající fakta. Chtěl bych jen zavzpomínat na starší seriály a podělit se o své dojmy s dalšími potenciálními čtenáři a pamětníky.
Na úvod seriálu Gottwald nás Radoslav Brzobohatý seznámí s tím, že každý národ má své velikány. Nemusíme asi dlouho přemýšlet, že mezi takové zcela logicky patří i ten, jemuž je věnován tento seriál. Ideálním představitelem národního hrdiny byl shledán Jiří Štěpnička. Ostatně, jeho matka Jiřina Štěpničková dostala za panování Klementa Gottwalda za pokus o emigraci jen 15 let, přestože její herečtí kolegové a kolegyně žádali přímo u prezidenta popravu. Černohumorný náhled na tuto kauzu by pak nutně vyústil ve zjištění, že tedy jde o takový malý revanš. A v podobné nadsázce se ponese celý tento článek.
Obecně mám (zcela bez ironie) rád seriály, ve kterých se soudruzi obětují pro blaho lidu, ale je pravdou, že zde to scénárista Jaroslav Matějka (má na kontě i další tematicky podobný seriál Rodáci) asi poněkud přestřelil. Seriálového Klementa, jenž je velice rozšafný, veselý a vždy zcela nad věcí (a nade všemi), si nějak nedokážu dát dohromady se skutečným Klementem, kterému sice nechyběla zapálenost, ale o takové výřečnosti si mohl jenom nechat zdát. Jak už to u seriálů obdobného ražení bývá, hodně se zde řeční a schůzuje, což není nic překvapivého. Ale ještě víc než kde jinde se zde řeší, kdo s kým a proti komu. Ač seriál režíroval mistr děl odehrávajících se na schůzích a poradách, Evžen Sokolovský, tohle nedokázal udržet ve snesitelných mezích ani on, i když je pravdou, že ve srovnání se seriály vzniknuvšími po roce 2000 tato ujetost určitou koukatelností disponuje.
Asi nepřekvapí, že Klement Gottwald je v seriálu postavou zcela dominantní. Takový Rudolf Slánský je z pochopitelných důvodů poněkud upozaděn, ale jeho přítomnost (na rozdíl od některých dobových fotek) zachována je. Klementa každopádně poznáváme jako energického a vtipného muže, jenž všechny přechytračí, na všechno má plán, všechno má pod palcem a nikdo si na něj nepřijde, laškuje i s policajty, kteří si ho přijdou odvést. Překvapivým zjištěním je, že komunisté se v tomto seriálu sami vykreslili velmi podobně tomu, jak jsou zkarikováni v komediích z raných 90. let. Všude kolem se vrší zrady a prospěchářství a překvapivým zjištěním je, že nejkladněji ze všech, s kým Gottwald přichází do styku, vyznívá v prvním dílu Masaryk. Každopádně kolem Gottwalda dělají všichni chybná rozhodnutí, pletou se, mýlí se, nevědí, co dál, mají nekalé úmysly, rozdělují si koryta, jenom on vždycky přijde na to, která cesta je ta správná. V druhém díle můžeme pozorovat zajímavý vhled do zahraniční politiky, vyvažování, snahy nikoho nenaštvat a neodříznout se od něčí podpory. Ze zahraničních politiků se pak můžeme později těšit přímo na Stalina, a to v takřka nabalzamované podobě.
Hodně zajímavé mi přišlo zhlédnutí posledního dílu, který má zcela totožnou náplň jako čtvrtý díl o 30 let mladšího seriálu České století, který se na tyto události dívá z opačného úhlu pohledu. Obě díla jsou v mnohém jiná, ale v mnohém i stejná. Zatímco Klement se v obou zpracováních značně lišil, je zajímavé, že váhajícího šachistu Beneše a bezradné demisi podávající ministry vidí obě díla téměř stejně. Možná v Gottwaldovi v nich bylo přece jenom trochu více energie. A samotný Kléma? V podání Jiřího Štěpničky rozšafný geniální stratég vidící díky své genialitě vždy dál než všichni ostatní. V podání Jiřího Vyorálka nihilistický cynik, co se chce mstít a páchat zlo jenom tak pro radost. V obou případech však nekompromisní a jdoucí si neomylně za svým. Zda si Gottwald při vyvrcholení své kariéry představoval, že bude plnit jen sovětské normy co do počtu pověšených, to navzdory jeho výrokům o kroucení krkem nedokážu posoudit, ale ono zosobněné zlo z Českého století mi nepřipadalo o moc méně přepálené než Štěpničkova rozšafnost. To samé lze říci o dalších soudruzích z KSČ, kdy nám jedno dílo předkládá soubor charakterních Mirků Dušínů (byť nedosahující Gottwaldovy geniality) a druhé dílo soubor totálně vypatlaných hovad a primitivů. Byť dění v 50. letech nasvědčuje tomu, že ten druhý výklad je vzhledem k nadcházejícím událostem v 50. letech pravděpodobnější, je docela tristní, že v tom karikování si České století nijak se seriálem Gottwald nezadá.
Na rozdíl od jiných podobně laděných seriálů Gottwald docela dost nudí, což je zřejmě ještě mnohem výraznějším důvodem jeho nereprízování nežli nějaké politické důvody (na které se televizní marketing s očima upřenýma na koláče sledovanosti obvykle moc neptá).
Pátý díl seriálu Gottwald na ČSFD:
Čtvrtý díl „Všechnu moc lidu Stalinovi“ seriálu České století na ČSFD:
Seriál Gottwald na SerialZone:
Scénárista Jaroslav Matějka na ČSFD: