Hlavní obsah
Názory a úvahy

Neházet perly sviním. K čemu perly, když máme chytré telefony?

Foto: Košířan/DALL-E

Ta tam je doba, kdy pro informace musel člověk do knihovny.

Článek

Doba, kdy „něco se dozvědět“ dalo práci a znamenalo to listování v encyklopediích nebo návštěvu odborníka. Dnes má každý informací víc, než kolik dokáže pobrat, a vše navíc okamžitě. Ani „googlit“ už není nutné – díky různým AI asistentům se stačí nahlas zeptat a okamžitě se dozvíte vše, co potřebujete. Nebo si to alespoň myslíte. Občas totiž ta kvanta informací nestojí po faktické stránce za moc.

Lékaři versus internetová diagnóza

Nejvýrazněji se tento fenomén projevuje v oblasti zdraví. Pacient často přichází k lékaři s jasným názorem, v podstatě už s hotovou diagnózou, a očekává, že ho lékař nebude zdržovat a rovnou předepíše to, co mu „poradil“ jeho chytrý telefon. Lékař, který absolvoval roky náročného studia a má za sebou dlouhou praxi, je najednou postaven před někoho, kdo má pocit, že pokud mu lékař „jeho“ diagnózu nepotvrdí a nepředepíše požadovaný recept, je jistě uplácen zlým „farmabyznysem“. Nebo je přinejmenším namyšlený a arogantní a je potřeba ho vyměnit (kdyby jen bylo za koho).

Pro lékaře je to frustrující. Pacient se mnohdy stihl naprosto ztotožnit se svou „diagnózou z internetu“, a odborné znalosti, zkušenosti a praxe lékaře tak přicházejí zcela vniveč. Pacienti už perly odborných rad nechtějí. Mají svůj telefon, který „ví všechno“.

Lékárníci: víc než prodavači v bílém

Podobně jsou na tom i lékárníci. Kdy jste v lékárně naposledy slyšeli uctivé pozdravení: „Dobrý den, paní magistro“? Po letech náročných studií farmacie je lékárník většinou příchozích pacientů považován za jakéhosi prodavače v bílém plášti. Má přitom rozsáhlé znalosti o účincích léků, jejich rizicích i interakcích. Právě upozornění na nevhodné kombinace léků nebo kontrola dávkování může pacientovi ušetřit nepříjemné vedlejší účinky, v některých případech i život. Přesto je lékárníkovi možnost poradit často odepřena. „Jen mi to dejte, já vím, jak to mám brát,“ slyší lékárníci. Je obdivuhodné, že to přesto ještě nevzdali a stále jsou připraveni se o své cenné perly znalostí s pacienty dělit.

Jakou hodnotu má dnes odborná rada?

Proč dnes tolik lidí nedůvěřuje odborníkům a raději hledá zkratky na internetu? Je to důsledek uspěchané doby? Jsme tak zahlceni snadno dostupnými informacemi, že už nevidíme jejich hodnotu? Možná. Ale tento stav jen těžko změníme. Jen málokdo by se chtěl vrátit k listování v encyklopediích nebo slovnících cizích slov. Budoucnost vidím spíše ve změně pohledu na to, jak vnímat hodnotu a roli informace.

Nejde jen o to něco vědět, ale také o schopnost správně s informacemi pracovat, ověřovat je a využívat ve správném kontextu. Hodnota znalostí odborníků nespočívá v tom, že odpoví rychleji než internetový vyhledávač. Znalosti a zkušenosti lékařů, lékárníků a dalších odborníků jsou cenné, protože dokážou vidět problém komplexně. Pokud přestaneme důvěřovat jejich zkušenostem, ochudíme sami sebe.

Dokážeme v sobě najít respekt k těm, kteří věnovali roky studiu a praxi, aby nám mohli poskytnout cenné rady?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz