Hlavní obsah
Lidé a společnost

Ženy za volantem? Byly tam dřív než muži

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Košířan/DALL-E

Kdo ví, jak dlouho by ještě trvalo, než by se automobil stal oblíbeným dopravním prostředkem, nebýt úsilí Berthy Benzové, manželky slavného vynálezce Karla Benze.

Článek

Zásluhy za vynález automobilu právem náleží mužům, málo se ale ví, že to byla žena, kdo první prokázal jeho praktické využití. Že to není jen stroj na výrobu kouře a rachotina v dílně, ale že je potřeba s ním prostě vyjet. Kdo ví, jak dlouho by ještě trvalo, než by se automobil stal oblíbeným dopravním prostředkem, nebýt úsilí Berthy Benzové, manželky slavného vynálezce Karla Benze.

Jednoho krásného rána roku 1888, kdy si většina lidí myslela, že vedle železnice je nejlepší dopravní prostředek stále kůň, se Bertha rozhodla, že je čas na změnu. Bez svolení svého manžela vzala jejich děti a vyrazila na cestu dlouhou přes 100 km, z Mannheimu do Pforzheimu. Chystala se tak zabít dvě mouchy jednou ranou. Jednak navštívit svou drahou maminku (jistě notně překvapenou), ale také pomoci svému manželovi s propagací jeho vynálezu. Vynálezci přes své nadšení a konstruktérský um, často pohoří právě na marketingu a úplné absenci obchodních dovedností. Nic, co by praktická žena nezvládla. Nemyslete si, že šlo o pohodlný výlet malebnou krajinou.

První zádrhel nastal, když Bertha zjistila, že benzín nekoupí na každém rohu. Místo toho musela zastavit v lékárně a koupit ligroin, což byla tehdejší alternativa benzínu. Ano, v lékárně. Představte si to dnes: „Dobrý den, chtěla bych paralen a dvacet litrů benzínu.“ Městská lékárna ve Wieslochu u Heidelbergu se tak neplánovaně stala první „čerpací stanicí“ na světě.

Tankování v lékárně byl ale ten nejmenší problém. Vůz trpěl řadou dětských nemocí. Přehříval se, karburátor se zanášel a bylo potřeba ho často čistit, a další a další problémy. Bertha se však ničeho nezalekla, s kreativitou sobě vlastní využila k opravám svoje punčochy i sponu do vlasů. Místo autoservisu potřebujete šicí dílnu, lékárnu, truhláře i kovárnu. Hledejte jejich služby, když jste na cestách - nic snadného. Navíc vůz neměl ideální převody, a do kopce bylo potřeba ho tlačit.

Během celé cesty se musela Bertha spoléhat na svou kreativitu a neústupnost. Naštěstí měla dostatek obojího. Když konečně dorazila do Pforzheimu, nejenže (a jako první) dokázala, že automobil je schopen dlouhé jízdy, ale také inspirovala další generace.

Bertha prokázala technickou zdatnost a odvahu, ale také pochopila význam marketingu. Zatímco Karl Benz se soustředil na technické detaily, Bertha věděla, že bez pořádné veřejné prezentace nikdo neuvěří, že automobil má budoucnost. Její odvážná cesta byla ve skutečnosti první marketingovou kampaní v dějinách automobilismu. Díky jejímu promyšlenému plánu (navštívit maminku) se povědomí o automobilu rychle šířilo a zájem veřejnosti rostl.

Až se tedy příště posadíte za volant svého auta, vzpomeňte si na Berthu Benzovou a její nezapomenutelný výlet. Protože právě díky ní si dnes můžeme užívat pohodlí a svobodu, které nám moderní doprava nabízí. Bertha nám ukázala, že odvaha, odhodlání (a správná marketingová strategie) mohou překonat jakékoli překážky. A nikdy nepodceňujte výlety za maminkou.

Zdroje:

https://www.britannica.com/biography/Bertha-Benz

https://aoghs.org/transportation/benz-patents-first-car/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz