Článek
Nemusíme být nijak zvlášť zcestovalí na to, abychom věděli, že ideály krásy má každá ze světových kultur nastavené trochu odlišně. Zatímco moderní evropský muž pracuje na svém sebevědomí v posilovnách, kde si pod dohledem zkušeného trenéra pěstuje pevné hýždě a vyrýsované bicepsy, pro muže z etiopského kmene Bodi představuje estetické tělo něco dočista jiného. Muži v této části Afriky si sice taky pečlivě pěstují tvary, ale úplně jiné, než jaké by byly považovány za přitažlivé u nás ve střední Evropě. Zatímco my bychom vesnického strejčka s letitým mozolem vypoklonkovali ze dveří i s jeho oplzlými návrhy, pro etiopskou ženu by byl právě on tím fyzicky nejatraktivnějším ze všech mužů.
Lidé Bodi jsou jednou ze skupin obývajících povodí řek Omo-Turkana na jihozápadě afrického státu Etiopie. Bodi je název, který k označení tohoto prastarého kmene používá etiopská vláda a pod kterým ho znají cizinci, domorodci sami si ale původně říkali Me'en nebo také Mekané. V širším kontextu tvoří Mekané společenství více různých kmenů, z nichž jen dva patří do podskupiny Bodi. Na rozdíl od svých etnických příbuzných Tishenů, kteří žijí v horách a živí se především zemědělstvím, Boďané jsou pastevci a obývají spíše nížiny. Údolí Omo bylo po staletí křižovatkou mnoha odlišných kmenů. Tyto různorodé etnické skupiny žily v této oblasti dávno předtím, než vznikl moderní etiopský stát, a Boďané o sobě hrdě prohlašují, že jsou nejpřímějšími pokračovateli pravěkých kmenů, které oblast osídlily dávno před nimi.
Celá etnická menšina čítá dohromady něco kolem 55 tisíc osob, přičemž Boďané tvoří asi pětinu z nich. V posledních letech o sobě dal kmen vědět protesty proti výstavbě přehrady Gilgel Gibe III s přilehlými plantážemi, megalomanskému projektu, který nepříznivým způsobem zasáhl do přirozeného ekosystému i života místních komunit. Kmen Bodi patří k jedněm z mnoha, které zmrzačení krajiny donutilo k nedobrovolné migraci, své staré zvyky a tradice si ale jeho příslušníci berou všude s sebou.
Festival Kael
Vypěstovat si břicho, kterým lze ohromit náročnou etiopskou ženu, není jen tak. Chce to píli, odhodlání i náležitou stravu. Jedna z nejzajímavějších tradic kmene Bodi, která adoruje ladné křivky Boďanů a svou bizarností láká i zahraniční pozorovatele, se nazývá Kael. Jde o každoročně pořádanou soutěž spojenou s festivalem, který připadá na období oslav etiopského nového roku kolem období dešťů. Jeho hlavním bodem je průvod a přehlídka zdejších mužů, z nichž jeden je na konci korunován a slavnostně vyhlášen za nejkrásnějšího a nejatraktivnějšího muže kmene. K tomu, aby byl nejkrásnější, musí přirozeně mít největší břicho ze všech. Festivalu proto předchází šestiměsíční období příprav, během kterého se každý ze zúčastněných mužů snaží zvelebit své tvary natolik, aby právě on získal tento čestný titul, vysloužil si slávu, obdiv i přízeň žen.
Břicho, kterého se snaží soutěžící během festivalu Kael docílit, musí mít konkrétní parametry. Prostou nadváhou „ženského typu“ nebo hroudou beztvarého tuku pod prsy by na nikoho dojem neudělali. Usilují o břicho s pro ně ideálním poměrem tuku a svalu, pevné a pružné zároveň, mírně převislé, ale nezakrývající obnažené genitálie. Generační zkušenost je naučila, že tohoto výsledku lze dosáhnout řízenou dietou, která zahrnuje konzumaci tučného kravského mléka, jogurtu, másla a krve. Tučné mléko má pro vesničany samo o sobě afrodiziakální potenciál: může ho pít ten, kdo vlastní dobře živenou krávu, je tedy symbolem hojnosti a blahobytu, kterým může obdařit i svoji potenciální partnerku. Lidé kmene Bodi navíc nevyužívají jako platidlo peníze, ale provozují tzv. barterový obchod - výměnu konkrétního zboží nebo služeb za jiné. Oblíbeným směnným artiklem je právě kráva, břicho naplněné kravským mlékem je tedy symbolem individuálního bohatství a prosperity i v tomto čistě ekonomickém smyslu.
Velikost břicha může prozrazovat hodně i o tom, jak silné osobní vazby mají soutěžící muži na ostatní členy kmene. Mnozí z nich jsou totiž dosud příliš mladí na to, aby měli svůj vlastní kapitál, a k tomu, aby se mohli během festivalu správně vykrmit, jim musejí svoje vlastní krávy půjčit jejich přátelé a příbuzní. Velké břicho symbolizuje kromě hojnosti i síť podpory, která je pro mladé lidi s nejistým postavením tolik potřebná - zvlášť, když se krajina kolem mění tak rychle, jako v plantážních oblastech v Etiopii.
Soutěžící získají respekt mužů a přízeň žen
Ženy z vesnice si své sportovce náležitě hýčkají. Během festivalu je zahrnují pozorností a dárky, starají se o ně, nosí jim do chýše jídlo a alkohol, umývají je od prachu a potu a každé ráno jim v hliněných nádobách přinášejí čerstvý příděl mléka a krve. Z každého příbytku na váze se radují spolu s nimi, nahlas obdivují jejich nadouvající se břicha a jako motivaci trousí jednu vyzývavou poznámku za druhou. Muži mají za úkol nedělat nic, jen čas od času si mezi hlty mléka a krve poskočit ve vábivém tanci. To jediné pohodlí, které jim je během řízené diety odepřeno, je sex. Během půlročních příprav těl na závěrečnou přehlídku mají všichni muži nařízenou sexuální abstinenci, většině to ale nepřekáží - do soutěže se zapojili proto, aby zvýšili svou společenskou prestiž a zvýšili svou atraktivitu u žen. Partnerku si doufají najít až po konci festivalu, poté, co některou z žen zaujmou svým tučným břichem.
Strpět intenzivní půlroční popíjení mléka a krve není jednoduché. Soutěžící trpí velkými bolestmi břicha a mezi doušky pravidelně zvracejí. Stát se velkým v kmeni Bodi vyžaduje disciplínu, odhodlání a silného ducha. Ti, kdo se dobrovolně účastní soutěže a nechají svá břicha dorůst do patřičných rozměrů, se pak na oplátku mezi ostatními z kmene těší široké úctě a respektu. Stávají se navíc žádanou partií místních žen.
ZDROJE:
„The surprising culture of the Ethiopian Bodi tribe“ (13. 1. 2021). ibiene.com. Čteno 4.5.2024
L, Joey: „Bodi Me'en Kael Ceremony, Ethiopia“. joeyl.com. Čteno 4. 5. 2024
Ngugi, Fredrick: „Bizarre Annual ‚Fat Man‘ Contest Remains Source of Pride for the Bodi Tribe“ (31. 5. 2017) face2faceafrica.com. Čteno 4. 5. 2024