Hlavní obsah
Lidé a společnost

Krutovláda, únosy a sex jako laskavost. Hollywoodský šéf Cohn byl Weinsteinem 50. let

Foto: Sarajlijo/Wikimedia Commons/Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0

Nechal unést snoubence své herečky a vmanipuloval ho do sňatku s jinou. Svým oponentům vyhrožoval pěstmi a zneužíváním žen se vůbec netajil. To byl Harry Cohn, muž, který stál téměř čtyřicet let v čele hollywoodského studia Columbia Pictures.

Článek

„Říkají o mně, že jsem hrubián, ale to já jsem postavil Columbii. Udělal jsem to plivanci, dráty a těmito pěstmi,“ říkával Harry Cohn, kontroverzní šéf hollywoodského studia Columbia Pictures Corporation, kterému vládl železnou rukou od roku 1919 až do své smrti v roce 1958.

V jeho slovech je kus pravdy - není pochyb o tom, že za jeho vlády Columbia Pictures jen vzkvétala. Dokázal společnost postavit na nohy doslova z ničeho a vytvořit z ní jedno z největších hollywoodských studií, jehož rozsah byl prakticky roven impériu. Otřesné praktiky, pomocí kterých dosáhl úspěchu, z něj však zároveň udělaly jednoho z nejnenáviděnějších mužů Ameriky.

Corned Beef and Cabbage

Harry Cohn se narodil v New Yorku roku 1889. Jeho otec byl židovský krejčí původem z Německa, matka pocházela z carského Ruska. Už od mládí to byl padouch. Předčasně opustil školu a snažil se protloukat, jak se dalo - krátce se živil jako koželužník, sborista nebo opisovač not, vyzkoušel si i práci profesionálního herního podvaděče (člověk, který klamavými technikami svádí ostatní ke hře s cílem je připravit o peníze), až se nakonec roku 1915 definitivně připojil k filmovému průmyslu. Nechal se zaměstnat ve studiu Universal Pictures, ve kterém už pracoval jeho starší bratr Jack, a zanedlouho se stal osobním tajemníkem samotného ředitele.

Roku 1919 se bratři Cohnové od studia Universal trhli a spolu s Joe Brandtem založili společnost CBC Film Sales Corporation. Zkratka „CBC“ je složena z počátečních písmen z příjmení zakladatelů, protože ale CBC točilo hlavně laciné, nízkorozpočtové snímky, lidé začali zkratku posměšně vykládat jako „Corned Beef and Cabbage“ - „hovězí v konzervě a zelí“. Harry Cohn řídil filmovou produkci v Hollywoodu, John se z pohodlí svého newyorského bytu staral o finance. Vztah mezi těmito dvěma bratry nebyl vždycky dobrý a jejich společník Brandt, který považoval vzájemnou spolupráci za velmi stresující, nakonec prodal svůj podíl ve společnosti Harrymu. Tak se stal Harry Cohn zakladatelem a prezidentem filmového studia, které záhy přejmenoval na Columbia Pictures Corporation.

Foto: Columbia Pictures/Wikimedia Commons/Public Domain

Původní logo studia Columbia Pictures (1924)

Zatímco většina filmových studií si budovala svou „stáj“ stálých herců, které potom obsazovala do nově vznikajících filmů, Cohn na to šel jinak. S oblibou podepisoval smlouvy s herci, kteří obvykle natáčeli pro mnohem dražší, zavedená filmová studia, a byli proto u diváků známější a oblíbenější. Podpis smlouvy s takovými herci přinesl studiu Columbia předem prodané publikum. Přesto se Columbii dařilo produkovat i vlastní hvězdy, které vyrostly z řad původně podceňovaných malých herců. Mezi takovými byli např. Rita Heyworth, Julie Bishop, Bruce Bennett nebo Jock Mahoney - jména, která patří do zlatého fondu americké kinematografie.

Přestože jeho styl vedení Columbie se ukázal jako velmi efektivní, v roli prezidenta společnosti byl Harry Cohn naprosto zrůdný. Už od mládí ho fascinovala moc a s faktickou nadvládou nad Columbií jí získal plnou náruč. Ve studiu nebyl pouze prezidentem, ale ponechal si i místo šéfa produkce, v praxi tak mohl autonomně rozhodovat téměř o všem. Byl to rozený autokrat - tvrdý, nesmlouvavý byznysmen, který si sice talentu cenil nade všechno, ale i sebenadanějšímu herci se neštítil ukázat, kdo je tady šéf. Měl vzteklou a výbušnou povahu, při konfrontacích házel věcmi a zlostně metal vulgárními a rasistickými nadávkami.

Jeho šikanózní praktiky se brzy staly pověstnými. Herci mu přezdívali „Bílý tesák“ nebo „King Cohn“, nahlas si ale stěžovat nemohli: Cohn nechal ve veškerých prostorách studia včetně šaten a sprch nainstalovat odposlouchávací zařízení, a kdykoliv zaslechl něco, co se mu nelíbilo, pozval si provinilce k sobě do kanceláře. V té si nechal postavit stůl, který byl výrazně vyšší než zbytek nábytku, a za něj si stoupl, aby i on vypadal větší. Tento vizuálně psychologický trik okopíroval od Benita Mussoliniho a velmi si ho pochvaloval. Z bezpečí svého psacího stolu řval a rozhazoval vyhazovy - ty si s oblibou nechával na dobu co nejtěsněji před Vánocemi.

Foto: Neznámý autor/Wikimedia Commons/Public Domain

Harry Cohn (vlevo) gratuluje režisérovi Frankovi Caprovi k zisku Oscara (1938)

Castingový gauč

O Cohnovi se vědělo, že sex pro něj v podstatě představuje jen vřelejší formu pozdravu. Nebyl zvyklý se ptát - od hereček sexuální služby očekával jako zvláštní výraz profesionální laskavosti a leckdy i jako nezbytnost k podpisu kontraktu. Proslulý byl jeho castingový gauč, na kterém „uzavíral smlouvy“, a v prostorách ženských šaten měl vybudován zvláštní tajný vchod, kterým je chodil navštěvovat. Poslušnost hereček si udržoval zadržováním záloh za natáčení a obratnými finančními manipulacemi. Herečka Rita Hayworth byla za odmítnutí sexu Cohnem dokonce pokutována. Jiná z ženských hvězd Columbie, Jean Arthur, studio kvůli Cohnovu neustálému naléhání opustila - předtím, než podala výpověď, prý ale zvažovala, že by si uprostřed temné uličky mezi ženskými šatnami na Cohna počkala a zastřelila ho.

V 50. letech se stal Cohn posedlý herečkou Kim Novak. V té době věnoval pozornost prakticky pouze jí: přiměl ji, aby zhubla, obarvila si vlasy, nutil ji, aby si změnila jméno. Když vytrvale odmítala jeho sexuální návrhy, nechal ji sledovat. Když začala chodit s černošským hercem a zpěvákem Sammym Davisem ml., Cohn zuřil: jednak nemohl zkousnout, že si začala vztah bez jeho svolení, jednak se bál, že ho barva kůže jejího přítele připraví o tržby. Tehdy se spřáhnul s mafiánským podsvětím a zaplatil několika gangsterům, aby Davise unesli a zastrašili. Nakonec na něj poslal svého právníka, který mu stroze oznámil, že má jen dvě možnosti: buď se okamžitě rozjede s Kim Novak, nebo už si v Hollywoodu ani neškrtne. Tato výhrůžka na Davise zapůsobila více než hrozba vypíchnutí oka a jen o dva dny později se oženil s jinou ženou: Afroameričankou, které za to, aby se uvolnila k sňatku, Cohn zaplatil.

Foto: Columbia Pictures Corporation/Wikimedia Commons/Public Domain

Kim Novak (1957)

Přirovnávat Cohna k Weinsteinovi by bylo nespravedlivé - k Weinsteinovi. Cohn své sexuální a mocenské hry vyšponoval na stěží uvěřitelnou míru, kterou mu společnost tolerovala několik dlouhých desetiletí, a svými poklesky se nijak netajil. Přesto je dnes vnímán především jako mimořádně schopný šéf a producent, který z ničeho vybudoval jedno z nejproslulejších a nejvýdělečnějších filmových studií světa.

Když v prosinci 1958 zemřel na infarkt, na extravagantní pohřeb mu přišel celý Hollywood. Potvrdilo se to, co tak rád říkal: „Dejte divákům, co chtějí, a oni vždycky přijdou.“ Harry Cohn je pohřben na hřbitově Forever Hollywood v Californii.

Foto: MikeJiroch/Wikimedia Commons/Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0

Hřbitov Hollywood Forever, Santa Monica, California

ZDROJE:

Blakemore, Erin (1.10. 2017). „This Tinseltown Tyrant Used Sexual Exploitation to Build a Hollywood Empire“. HISTORY (online). Čteno 18.1.2024

Lanzendorfer, Joy (9.8. 2017). „Hollywood Loved Sammy Davis Jr. Until He Dated a White Movie Star“. Smithsonian. Čteno 18.1.2024

Tatna, Meher: „Forgotten Hollywood: Harry Cohn, President of Columbia Pictures“ (22.2.2021). Golden Globe Awards. Čteno 18.1.2024

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz