Článek
Ačkoliv se to pamětníkům může zdát neuvěřitelné, Loretta Swit, hvězda amerického seriálu M*A*S*H , oslavila před pár dny 87. narozeniny. Swit zdědila nejslavnější roli své kariéry po herečce Sally Kellerman, která postavu svérázné důstojnice Margaret Houlihan dva roky před uvedením seriálu ztvárnila ve stejnojmenném filmu. Na rozdíl od své předchůdkyně ale Swit dokázala neupadnout v zapomnění a své postavě propůjčila energii, která i pět desetiletí po premiéře přitahuje televizní diváky po celém světě.
Z kanceláře na prkna Brodwaye
Loretta Jane Swit se narodila 4. listopadu 1937 v Passaicu v americkém státě New Jersey. Její rodiče, Nellie a Lester Szwedovi, patřili ke komunitě polských přistěhovalců a Loretta byla na tuto skutečnost vždycky velmi hrdá. Szwedovi byli skromní, poctiví lidé a upřímně věřící katolíci, kteří se obě své děti (Loretta měla ještě o šest let staršího bratra Roberta) snažili k víře přirozeně vést. Loretta byla jako dítě členkou skautského oddílu a navštěvovala základní i střední církevní školu. Už v dětství si přála být herečkou, před maturitou na katolické střední objevila divadlo a úplně mu propadla. Jako vzorná dcera vychodila tzv. „sekretářskou“ školu Katherine Gibbsové (vyšší odbornou školu, kde se mladé ženy vzdělávaly v oborech jako oděvní design nebo pomoc v administrativě) a nakrátko si vyzkoušela různá kancelářská zaměstnání. Když se tam ale pod vedením své kamarádky, studentky newyorské baletní školy, začala učit tancovat, s kariérou v administrativě se nadobro rozloučila.
Lorettiny herecké ambice se u rodičů Szwedových nesetkaly s pochopením. Šoubyznys byl pro ně semeništěm neřestí a nepřáli si, aby do něj spadla jejich jediná dcera. K jejich smůle a svému štěstí se ta ale rodičovskému zákazu vzepřela, začala brát hodiny herectví u oblíbeného brodwayského herce Eugena Frankela a na soukromé škole múzických umění studovala balet. Její první herecká příležitost přišla na Brodwayi roku 1965, kde ztvárnila roli Ellen Gordon ve hře Any Wednesday. Následně se příležitostně objevovala v epizodních seriálových rolích (podle svých vlastních slov tyto krátkodobé spolupráce prokládala vystáváním front na podporu v nezaměstnanosti, kde "potupně uváděla, že je herečka"), až roku 1972 zazářila mezi několika desítkami uchazeček na hlavní ženskou roli v připravovaném válečném seriálu.
Šťabajznu nesnášela, na Margaret byla hrdá
Seriál MASH měl premiéru v září 1972. Postava majora Margaret Houlihan, kterou rozšafní chirurgové Hawkey a Trapper překřtili na „Hot Lips“ (v české verzi Šťabajznu) Houlihan, byla jednou ze dvou postav, které se objevily v pilotní i závěrečné epizodě. Major Houlihan byla extrémně schopná, výkonná a tvrdá a v mobilní armádní nemocnici MASH 4077 zastávala úlohu hlavní sestry. Pro její neoblomnost a rigidní vojenské myšlení byla prudce neoblíbená u všech kromě majora Franka Burnse, ženatého chirurga, se kterým udržovala milenecký vztah. Přes počáteční rozpaky si seriál získal u diváků velkou oblibu a s přibývajícími díly rostlo i sebevědomí Loretty Swit, která si pro Margaret u scénáristů vyprosila lidskost. Postupně se proto její charakter zjemňoval a vkrádala se do něj vřelost a hloubka. V průběhu 70. let (seriál se natáčel mezi lety 1972-83) se Loretta zároveň začala angažovat v sociálních otázkách (zajímala se o témata jako ženská emancipace, práva zvířat a společenská spravedlnost), vymínila si proto, aby její Margaret, která byla v prvních dílech víceméně hromosvodem poťouchlého sexismu mužského osazenstva tábora, získala v seriálu více rozměrů.
Swit po natáčení přiznala, že postavu Margaret vytvořila podle své vlastní matky; Nellie Szweda byla praktická, tvrdá a velmi odolná žena, která ale stejně jako major Houlihan trpěla pocity osamělosti. Zároveň její osobnost ztotožňovala i se svou vlastní osobností - obě prý byly vytrvalé, disciplinované kariéristky, které si za svým cílem jdou až do roztrhání těla. Byla nešťastná z oslovení Šťabajzna, které se tak často objevovalo v dialozích a kterou její postavu oslovovali sami diváci. Podle Loretty přezdívka degradovala Margaret na pouhý sexuální objekt, přestože (jako každá žena) i ona byla něčím víc.
„Chápu, že takové přezdívky se pojí k obdivu k postavě,“ vysvětlila v rozhovoru pro televizi Fox News, „ale pokud jde o mě, byla to urážka. Margaret nebyla jen kusem těla. Byla majorkou armády Spojených států, měla postavení, tvrdě pracovala a chtěla svoji práci dělat dobře. Byla jsem na ni hrdá.“
Zatímco o Margaret se vyjadřuje jako o inspirativní ženě, Šťabajznu nesnáší natolik, že ani dnes neváhá bombardovat členy tehdejšího produkčního týmu dopisy, ve kterých žádá, aby oslovení Šťabajzna vymazali ze záznamů pro všechny další reprízy pořadu.
Vůči novinářům zahořkla
Natáčení seriálu MASH přineslo Lorettě kromě slávy, která jí rozhodně nebyla nepříjemná, i trochu osobního štěstí. Nikdy nebyla valnou zastánkyní instituce manželství a ve svém sociálním zápalu se mnohokrát vymezovala vůči tlaku, který byl v tomto směru na ženy vyvíjen. Přesto, že se tomu sama desetiletí předtím bránila, se roku 1983 vdala - vzala si Dennise Holahana, herce a právníka, se kterým se seznámila během natáčení MASHe. Manželství se rozpadlo roku 1995, když Lorettě už táhlo na šedesát. Z manželství odešla bezdětná jen s několika domácími mazlíčky - ke zvířatům se od natáčení MASHe ještě více přimkla. Založila nadaci SwitHeart Animal Alliance, která bojuje proti týrání zvířat, a z letitého vegetariánství přešla na veganství.
Média se v posledních desetiletích zaměřují kromě jejího aktivismu také na její problematický vztah k estetické medicíně. Během natáčení šesté série MASHe podstoupila první zákrok a od té doby si nechává obličej pravidelně upravovat, aby nepodléhal přirozenému procesu stárnutí. Nikdy neuvedlla, jaké zákroky přesně postupuje, novináři ale spekulují o pravidelné aplikaci botoxu, faceliftingu a drobných plastických operacích, které se negativně podepsaly na jejím celkovém vzhledu. Loretta vůči médiím ještě před koncem druhého tisíciletí zahořkla a i pro ně přestala být spolupráce s ní příjemná. Její tiskový agent každému zájemci o rozhovor z řad novinářů nebo fanoušků předává dlouhý seznam pokynů, bez kterého není možné jej uskutečnit. Tento seznam přitom více než bezpečnostní opatření připomíná scénář - mezi zakázaná témata patří např. soukromý život, estetické zákroky, rodina, přátele, místo pobytu nebo cokoliv, co se týká MASHe. O jejím soukromí se proto její obdivovatelé, kterých je i přes její zatvrzelost stále víc než dost, dozvídají jen málo.
ZDROJE:
Harris, Harry: „Loretta Swit - Sex Symbol“ (15.8.1973). Toledo Blade. Čteno 16.11.2024
Nolasco, Stephanie: „M*A*S*H star Loretta Swit explains why she disliked ‚Hot Lips‘ nickname: 'It was never a comfort zone'“ (6.12.2023). Fox News. Čteno 16.11.2024
Reilly, Sue: „Major Hottie“ (12.3.1979). People Magazine. Čteno 16.11.2024
Ryan, Jed: „TV Icon Loretta Swit On Art, Animals, And Activism“ (27.1.2018). HuffPost.com. Čteno 16.11.2024
„After M*A*S*H ended, Loretta Swit got fed up and declared all these interview questions off-limits“ (21.5.2021). MeTV. Čteno 16.11.2024