Článek
Škola jako prostor, kde se učí jak být vědomým člověkem
Představ si školu, kde první, co se dítě učí, není písmenko A ani násobilka, ale jak poznat, co cítí. Jak se zhluboka nadechnout, když přijde strach. Jak obejmout kamaráda, který pláče. Jak říct dost, když ho něco bolí. Učí se, že pravda je víc než výkon. A že laskavost není slabost, ale odvaha. Dítě, které se bojí odpovědi, by se učilo říct: ‚Nevím, ale chci pochopit‘.
Každé ráno začíná chvílí ticha. Ne povinně – ale jako připomenutí, že člověk má v sobě prostor, kam nikdo jiný nevidí. A že právě tam bydlí Bůh, nebo jak tomu kdo říká – vědomí, světlo, přirozenost, intuice.
Učí se tu, jak rozpoznat hlas ega od hlasu duše. Jak zacházet s hněvem tak, aby nespálil svět, ale prosvětlil, co je uvnitř. Jak milovat sami sebe, aby mohli milovat druhé.
Děti se učí spolupracovat místo soutěžit. Místo biflování se učí naslouchat – sobě, druhým, přírodě. Zkoušky nejsou o tom, co si pamatuješ, ale jak jsi změnil svět kolem sebe za ten rok – byť jen maličko, byť jen laskavostí.
Ve vyšších ročnících se probírají témata jako: Co je to smrt? Jak žít pravdivě? Co znamená zodpovědnost? Jak se spojit s přírodou? Jak rozpoznat, kdy mě vede strach a kdy láska?
A kdyby takhle vypadalo vzdělání celé generace?
Byli bychom jinde. Jako lidstvo.
Neměli bychom přelidněné psychiatrické kliniky, protože lidé by věděli, jak včas slyšet, že v nich něco volá o pomoc.
Neměli bychom tolik války, protože bychom se učili porozumět rozdílům, ne se jich bát.
Nevyráběli bychom víc, než potřebujeme – protože bychom nežili z nedostatku, ale z vnitřního naplnění.
Lidé by žili pomaleji, ale vědoměji. Pracovali by méně, ale tvořili by s radostí. Děti by vyrůstaly v lásce, ne ve výkonu. Stáří by nebylo odloženo, ale ctěno.
Vztah k Bohu by nebyl institucionalizován, ale žit. Nepotřebovali bychom se bát trestu, protože bychom žili v pravdě. Nepotřebovali bychom dokazovat hodnotu, protože bychom ji cítili v sobě.
Takový svět by nebyl dokonalý. Ale byl by opravdový.
Lidé by padali, selhávali, někdy i ubližovali – protože jsme pořád lidi. Ale vraceli by se k sobě. Protože by věděli, kam se vracet. Protože by věděli, kdo jsou.
Takový svět by nepotřeboval tolik pravidel, protože by měl víc svědomí. Neměl by tolik lídrů, protože by každý vedl sám sebe. Neměl by tolik svatých, ale měl by víc lidskosti.
A kde bychom dnes jako lidstvo byli?
Možná blíž přírodě. Možná blíž jeden k druhému. Možná na jiné planetě – ale ne kvůli úniku, ale kvůli zázraku poznávání. A možná bychom si prostě jen večer sedli k ohni, dívali se do ticha, a věděli, že jsme doma – v sobě, v životě, v Bohu.
Jak by se „zlouni“ vyvíjeli v takovém světě?
Byli by mnohem dřív viděni
Ve vědomém světě si lidé všímají, když se někdo uzavírá, trápí, zlobí nebo ubližuje. Dítě, které bije ostatní, by nebylo trestáno a opomíjeno, ale pochopeno jako nositel bolesti. Takové dítě by dostalo pozornost, bezpečí, vedení – dřív, než by z té bolesti vyrostla agrese nebo cynismus.
Zlost by nebyla tabu, ale práce
Ve vědomém světě se pracuje se vším – se strachem, závistí, zlobou. Neříká se: „Tohle se nedělá, styd se!“ ale: „Pojď zjistit, co tě bolí. Co tě naučil svět, že musíš křičet nebo ubližovat? A jak tě toho můžeme společně zbavit?“
„Zloun“ by nebyl identita
Lidi by se neškatulkovali jako „špatní“ nebo „dobří“. Každý by byl vnímán jako proces, vývoj. Vědomý svět ví, že největší zlo často dělají lidé, kterým nikdo nepomohl, když o to ještě neuměli požádat.
Nebylo by se kam schovat
V takovém světě by nebyl prostor pro dlouhodobou manipulaci, protože lidé by uměli číst energie, vnímat tón, neverbální znaky, ne jen slova. Tvářit se jako dobrák a uvnitř škodit by bylo skoro nemožné – protože svět by byl prostě víc průhledný. Ne z donucení, ale přirozeně.
A co ti opravdu temní?
Ano, i v takovém světě by existovaly extrémy. Ale i těm by se přistupovalo jinak – ne jako k nepřátelům, ale jako k hluboce zraněným bytostem. Možná by některé musely být izolovány, ale i to by probíhalo s úctou – ne jako trest, ale jako prostor pro uzdravení (pokud by byl možný).
Vědomý svět by nebyl bez zla, ale bez nepochopení.
Protože i temnota by měla své místo — jako připomínku, že světlo není samozřejmé.
Je možné v takovém světě žít?
Mám pocit, že dnes právě žijeme – úplný opak toho, co je výše popsáno.
Ale možná právě proto je důležité tu vizi neztrácet.
Vím, že to zní utopicky, ale smyslem života není dojít k dokonalosti, nýbrž se k ní přibližovat – a žít tak, abychom se snažili porozumět, nikoli soudit.
I když se nám cíl může zdát příliš vzdálený, neznamená to, že se máme vydat úplně jiným směrem.