Článek
Seriál Sobík (Baby Reindeer, 2024) se stal hitem posledních týdnů na platformě Netflix. Šílený příběh stalkerky útočící na barmana, jenž se snaží prosadit jako scenárista a zpracovat trauma ze znásilnění, otřásl publikem, a to nejen svým černým humorem, ale také mrazivou absurditou, která je u patologických vztahů v realitě i ve filmu velmi doslovná.
Příběh dvou zlomených lidí
Donny, který je hlavním charakterem série, je milý, mírně zakřiknutý barman, jenž jednoho dne nabídne náhodné hostce šálek čaje na účet podniku. Touto náhodnou laskavostí začne řadu nesnesitelných konfrontací zahrnujících desítky tisíc e-mailů, SMS zpráv, hlasových vzkazů, pokřikování na ulici před domem či podnikem, kde Donny pracuje. Martha, seriálová stalkerka, se nezastaví ani před Donnyho novou přítelkyní nebo bývalou přítelkyní, neštítí se infiltrovat do domu, kde žije, napadat jeho blízké či zatelefonovat do zaměstnání Donnyho otce s tvrzením, že se muž dopustil pedofilního jednání. Donny je z Marthina jednání vyčerpaný a paralelně řeší bolestivé a traumatické zážitky z minulosti a vlastní neúspěšnou kariéru, čemuž stalking rozhodně nepomáhá.
Donnyho postava však není postavena do role „ideální oběti“ a popisuje, jak se mohou oběti jakéhokoli násilí se svým trýznitelem nechtěně propojovat, což je staví do nedůvěryhodného postavení. Lidská psychika ale není tak jednoduchá, jak by selský rozum potřeboval. Gadd mluví o „příběhu dvou zlomených lidí“, načež Marthinu postavu vnímá se stejnou empatií, jakou dovede chovat s odstupem času ke své stalkerce.
Autor seriálu a představitel hlavní postavy Donnyho Richard Gadd se netajil autobiografičností svého díla. Odmítal však ukázat na reálné osoby, které seriálové postavy představují. Otevřeně apeloval, aby diváci nijak nezkoušeli zjišťovat identitu těchto osob nebo je nějak napadat, jelikož docházelo k omylům způsobeným domněnkami ohledně faktické identity figur. Gadd to popisuje tak, že se z fanoušků seriálu o stalkerech stávají stalkeři. „Protože tento příběh je sám o sobě tak šokující, ale také tak silný a hluboký a opravdu srdečný, že inspiroval ještě více lidí, aby se pokusili zjistit, kdo jsou ti lidé ve skutečnosti.“ Identita postav nebyla odhalena jak z lidských, tak z legálních důvodů, jelikož není zkrátka možné na někoho uspořádat lynč a Gadd o něj zřejmě ani nestál.
Syndrom hlavní postavy
Koncem dubna 2024 udělal Daily Mail exkluzivní rozhovor s anonymní ženou, která sebe samu označila za předlohu postavy stalkerky Marthy. Žena tvrdí, že to ona je obětí Richarda Gadda a seriál je jednou z forem jeho stalkingu. V posledních dnech došlo k odhalení identity této ženy.
Jedná se o Fionu Harvey, rovněž právničku, která se cítí poškozena jak Richardovým jednáním, tak seriálem a jeho fanoušky.
Žena vyvrátila spoustu fikčních úprav v seriálu. Tvrdí, že jej nikdy nestalkovala, naopak že ona byla obětí jeho stalkingu. Richardovi přiřkla „syndrom hlavní postavy“, tedy stav, kdy člověk propadne pocitu, že on plní hlavní roli, zatímco okolí je komparzem v jeho zrekonstruované, ideální verzi reality. Harvey taky vyvrací hlavní motiv, tedy příběh o plyšovém sobíkovi, který je však v diskuzi úplně irelevantní, neboť seriál není dokomentem a autor si při adaptaci reality (nebo vlastní hry na základě vlastních vzpomínek, jako v tomto případě) může doplnit co uzná za vhodné, pakliže se nedopouští poškozování reálného jména existující osoby. Sám autor v rozhovoru upozornil na to, že seriál je prvořadě narativním dílem, které obsahuje primárně autorské myšlenky, přestože do nich vložil reálné prožitky.
Možná by někteří diváci chtěli Fionin hlas vyslyšet a zvážit její pohled na věc, už jen proto, že by jako údajná oběť měla být vyslyšena. Nicméně u stalkerů je poměrně běžné, že sebe sami považují za oběť stalkingu. Stalker v těchto případech tvrdí, že se mu dotyčná osoba mstí a může také vést právní kroky vůči své oběti. Také Fiona uvedla, že přemýšlí nad žalobou autora i platformy. Tvrdí, že Gadd musí prokázat, že Fiona byla ve vězení, což se dle jejích slov nikdy nestalo.
Magazín Unilad sepsal motivy seriálu a srovnal je s reálnými daty na základě rozhovorů s Gaddem. Dle něj měla Fiona zasílat kromě zpráv také podivné dárky. Mělo také trvat celých 6 let, než policie začala Gaddova hlášení brát vážně.
Hrozí Netflixu žaloba?
Fiona také prý nebyla nikdy stíhána za stalking, ani vůči ní nebylo vzneseno obvinění. Apeluje tím, že je schopnou právničkou na to, aby žaloba obstála. Nicméně z výše uvedených důvodů žaloba s velkou pravděpodobností nemusí uspět. Netflix už v minulosti čelil výhrůžkám soudy či skutečným žalobám v případech true crime seriálů, např. Inventing Anna (2022) a Monstrum (2024), kde však byla uvedena reálná jména skutečných žijících lidí. Pakliže Gadd nikdy netvrdil, že je jeho fikční příběh striktní pravdou a od hledání pravé identity postav naopak odrazoval, aniž by ji naznačil, je těžké nárokovat zadostiučinění.
Avšak podle DailyRecord právník Rory Lynch, který se specializuje na případy pomluvy a ochrany soukromí, tvrdí, že Fionina žaloba může být oprávněná, neboť na základě drobných nuancí byla Fiona snadno dohledatelná na sociálních sítích. Musela by však prokázat, že jí byla způsobena závažná újma. Ačkoli Lynch hádá, že právní odděleni Netflixu dokázalo scénář schválit jako stylizované drama, autor podle něj mohl být při skrývání identity opatrnější. Martha například obvinila jednu ze svých předchozích obětí z napadení neslyšícího dítete, přičemž Fiona ve skutečnosti údajně iniciovala podobný soudní spor. Obětem tohoto Fionina jednání se podařilo docílit zákazu přiblížení, který zafungoval. Gadd si však myslel, že na základě svých úprav by se neměla Marthina předloha v seriálu identifikovat ani ona sama.
Fiona Harvey poskytla několik vysvětlujících rozhovorů, načež ji bohužel některé noviny bez jejího souhlasu jmenovaly, a tak se žena údajně potýká s vydíráním ze strany diváků seriálu. Vyjádřila se, že proto bude nadále vystupovat na veřejnosti a vystupovat v rozhovorech, aby očistila své jméno. Dne 9. května 2024 vystoupila v pořadu Pierse Morgana „Uncensored“. Fiona předběžně uvedla, že s rozhovorem není spokojená. Moderátor se měl opakovaně vracet k formám Fionina stalkingu, jež Fiona po celou dobu aktivně popírá. Ta si stojí za svou domněnkou, že příběh označený jako „true based“ musí být stoprocentně pravdivý.