Článek
Na vytvoření úspěšné rozšířené reality, o kterou se pokouší například Zuckerbergův Metaverse, jsou technologické společnosti ochotny vynaložit obrovské peněžní sumy. Věří totiž, že kdokoliv dokáže úspešnou virtuální realitu představit jako první, sklídí ovoce. Kromě Mety, se o vývoj snaží ještě Google, Apple i Microsoft. Do vývoje a výzkumu se směle investuje, a není se čemu divit, vidina nového netknutého trhu je velmi lákavá. Zatím se však žádné společnosti prolomit ledy nepodařilo.
Rozšířená realita, alespoň v principu, není nic nového. Na začátku jednadvacátého století hráče uchvátil virtuální svět počítačové hry World of Warcraft. Ten zaznamenal na svém vrcholu kolem dvanácti milionů aktivních hráčů. To dokazuje alespoň to, že princip rozšířené reality může fungovat, pokud je správně implementovaný. V čem je tedy problém? Proč se Zuckerbergův Metaverse, jehož vývoj „spálil“ miliardy dolarů, nedokáže vyrovnat videohře s desetinásobně nižší cenou vývoje?
Prvním problémem s virtuální a rozšířenou realitou je ten, že chybí poptávka. Těžko společnosti prodat něco, o co není zájem. Kromě toho věřím, že lidé chtějí pěkný dům a fajn sousedy spíše ve skutečném světě, než v tom virtuálním. Na vyučování online nebo na firemní online mítink nám také stačí webkamera, nepotřebujeme k tomu drahé VR brýle. Proto pochybuji, že virtuální realita zažije úspěch v něčem jiném než v oblasti videoher, nedojde-li k zásádnímu technologickému pokroku.
Právě Metaverse, do něhož šéf Mety investoval miliardy dolarů, se dlouhodobě potýká s nedostatkem uživatelů. Cíl 500 000 aktivních uživatelů se nepodařilo naplnit ani z poloviny. Metaverse by měl být „sdílený 3D virtuální prostor, kde lidé zažívají život způsobem, jakým by ve fyzickém světě nemohli“. To co si tedy Meta od ambiciózního projektu slibuje, je virtuální svět, který lidé budou navštěvovat mimo jiné proto, že v něm budou moci zažít věci, které jim skutečný svět nepřinese.
Obrovský neúspěch, který Metaverse zažívá, však technologické firmy neodradil. Apple nedávno přestavil svoje vlastní VR brýle, elegantně pojmenované Apple Vision Pro. Produkt by měl být nadstardantně tichý, a lehčí než konkurenční produkty, s mnohem lépe zvládnutým designem, než u konkurence. Je tedy otázkou, s čím firmy přijdou, i když máme o rozšířené realitě pochybnosti, technologičtí giganti mají jasno - v rozšířené realitě je budoucnost.