Článek
19% důvěra vládě. Bitcoinová aféra. Drahé energie. Rekordní byrokracie. Zbytečné zásahy státu do života občanů. A mohli bychom pokračovat. To je vizitka současné vlády.
Thomasi Jeffersonovi je často připisován citát z období kolem roku 1800: „Nejlepší vláda je ta, která vládne nejméně.“ U nás to zřejmě nikdo neslyšel. Nebo slyšel, ale nepochopil. Je to výrok starý přes 200 let - neměl by být platný v dnešní době o to více, když vezmeme v úvahu postupně kumulovanou a dnes zjevně přebujelou státní byrokracii?
Píšu zde z pozice účastníka řady jednání s různými ministerstvy a úřady - jako očitý (a ušitý) svědek absurdit našeho eráru. Jsem lídr Přísahy v Královéhradeckém kraji, sportovec, lyžař, soudní znalec. A už se na ten stav nemohu dívat.
Samozřejmě existují palčivější témata - zdravotnictví, důchody, bydlení, energie. Ale o těch ať píší ti, kdo jim rozumí. Já se držím oblastí, kde jsem živým svědkem žalostného stavu a pokračujícího marasmu. Kde vidím úřednickou šikanu občanů na vlastní oči. Protože i tyto „menší“ absurdity ukazují systémové selhání státu.
Proto jsem vymyslel Jeffersonův test pro 21. století:
- Jsou zásahy státu nezbytně nutné?
- Má stát reálné předpoklady (personální, odborné) tyto oblasti spravovat?
- Pokud ne → PŘENECHAT OBČANŮM!
Aplikujme ho na deset oblastí, kde český stát připomíná spíš komedii omylů než správce věcí veřejných.
1. Sportovní kvalifikace: Když MŠMT nerozezná smrt od šachu
Několik příkladů absurdit z oficiální tabulky MŠMT:
- Instruktor skialpinismu (lavina = konec): 150 hodin
- Instruktor potápění (chyba pod vodou = utonutí): 150 hodin
- Instruktor skalního lezení (pád = smrt): 150 hodin
VERSUS
- Trenér šachu (koník skáče do L): 150 hodin
- Instruktor mažoretek (mávat hůlkou a pochodovat): 150 hodin
- Instruktor roztleskávaček (tleskat a usmívat se): 150 hodin
MŠMT v podstatě říká: „Naučit roztleskávačky vesele tleskat je stejně náročné jako naučit někoho přežít lavinu.“
„Kdo věcem rozumí, hledá řešení. Vypadá to, že kdo věcem nerozumí, sedí na ministerstvu… A pak dává stejnou kvalifikaci mažoretkám, šachistům i lyžařům či potápěčům.“
To není dobrá správa. To je nezodpovědný hazard s veřejným zdravím!
Náš plán (Přísaha): Ministerstvo sportu a cestovního ruchu + zákonná působnost sportovních svazů. Jeden resort zajistí koncepci, svazy zajistí odbornost. MŠMT ať se věnuje školám.
2. Armáda úředníků: Diagnóza - regulační obezita
Na úředníky je možné nahlížet jako na specifický biologicko-společenský druh. Proč „biologicko"? Protože někdy mám pocit, že mají jinou kompozici mozku, jinak by nemohli plodit ty nesmyslné výstupy.
Český stát trpí regulační obezitou. Na každé řešení deset překážek. Na každou iniciativu sto důvodů, proč to nejde. Platíme úřední moloch za tlachání bez výsledku. Acta non verba? U nás spíš verba sine actis - slova bez činů.
Náš plán: 12 ministerstev místo současných 14. Sloučíme duplicity. Ušetříme 3,3 miliardy ročně. Automatizace pomocí AI místo mechanických úředních postupů. Od úředníků k odborníkům.
3. Horské profese: 126 let švýcarské zkušenosti vs. české výmluvy
MMR vytahuje králíky z klobouku, proč nemůžeme mít profesní samosprávu rizikových horských profesí. Švýcaři ji mají 126 let.
Jeffersonův test: Ví pražský úředník lépe než horský průvodce, co je na horách bezpečné? NE.
Řešení: Profesní samospráva = samospráva, kde se spravovaní spravují sami. Prostě samoregulace. Výcvik, zkoušky, evidence, kontrola, pojištění. Vše pod jednou střechou - one-stop-point. Jako mají všude kolem nás.
4. Soudní znalci: Když stát nedokáže ocenit odbornost
Znalec dostává 800-1000 Kč/hodinu za posudky ovlivňující lidské osudy. Musí se celoživotně vzdělávat, platit drahé pojištění, vysoká míra odpovědnosti, vysoké sankce za jakékoliv pochybení. Je to fér? Není. Tak to vnímají i znalci a proto za 13 let úbytek 45 % znalců. A škůdce? Ministerstvo nespravedlnosti.
Práce soudů, kde se bez znalců neobejdou, v ohrožení. Hrozí kolaps systému.
A příslušný odbor na MSp? Další kouzelník ve státní správě - formalisticky rigidní, přitom nepředvídatelný ve svých rozhodnutích, neposkytuje znalcům potřebnou podporu. Celkově nefunkční systém.
Náš plán: Profesní komora znalců jako mají advokáti. Je to justiční profese se stejnou úrovní odbornosti. Sami si určí standardy, zajistí dohled. Bez ministerstva, které zde nic spravovat neumí. A spravedlivé ke znalcům není už vůbec.
5. Cestovní ruch: Bez samostatného ministerstva na rozdíl od Polska, Slovenska a Rakouska
Tvrdá čísla:
- Rakousko: 6 % HDP z turismu
- Itálie: 18 % HDP
- Švýcarsko: 8 % HDP
- Česko: 2-3 % HDP (s nevyužitým potenciálem růstu)
Slováci a Poláci řekli: „Budeme mít ministerstvo.“ A udělali to. Mají samostatná ministerstva pro sport a cestovní ruch. Rakousko má cestovní ruch alespoň jako součást specializovaného ministerstva. A u nás? Nekonečné diskuse, výmluvy, proč to nejde. „Kdo vidí, hledá cestu. Kdo nevidí, žije v třetihorách.“
Náš plán: Ministerstvo sportu a cestovního ruchu. Sport a turismus patří k sobě - lyžařská střediska, sportovní turismus, aktivní dovolené. Jeden resort, jednotná koncepce.
6. Digitalizace: Stát pro občany, ne občané pro stát
Estonsko má e-volby, e-občanku, e-všechno. My? Portál občana využívá 13 % lidí. Státní IT projekty za miliardy končí v koši (stavební řízení, vzpomínáte?).
Ze svých daní platíme stát a legitimně očekáváme dobrou správu věcí veřejných. A máme ji? Dostáváme kvalitní protiplnění? Ani omylem.
Náš plán: Jedna aplikace pro vše. AI místo úředních postupů. Digitalizace na všech úrovních = lepší servis občanům.
7. Bezpečnost na sjezdovkách: Když stát ignoruje mezinárodní pravidla
Povinné helmy pro děti - aktuální stav 2025:
- Itálie: do 18 let
- Slovensko: do 15 let
- Polsko: do 16 let
- Rakousko: do 15 let
- Česko: ŽÁDNÁ povinnost
Mezinárodní lyžařská federace (FIS) má 10 pravidel bezpečného chování na sjezdovce. Fungují celosvětově od roku 1967. U nás? Nejsou zakotvena v žádném právním předpisu. A pak se divíme vysoké úrazovosti.
Náš plán: FIS pravidla přímo do zákona. Včetně povinnosti helem pro děti. Bezpečnost není luxus - je to povinnost státu. A veřejný zájem. Ochrana zdraví je ústavně chráněnou hodnotou.
8. Sportovní dotace: Když je jednodušší získat hypotéku než dotaci na míče
NSA má složitý administrativní proces. Kluby musí projít registrací, založit elektronické konto, splnit řadu byrokratických požadavků pro získání dotace na míče či branky.
NSA cílí na výkonnostní sport, ale co amatérský sport, školní kurzy, rozhýbání dětí po covidu? Nikdo neví, co bude za rok.
Náš plán: Převod na Ministerstvo sportu a cestovního ruchu. Jasný zákon o sportu. Transparentní pravidla. Podpora amatérského sportu, pohybu pro zdraví a aktivního životního stylu = zdravější národ = úspory ve zdravotnictví.
9. Profesní standardy: Úředník ví lépe než truhlář
Národní pedagogický institut s MŠMT vytváří tisíce profesních standardů. Výsledek? Absolventi kurzů neumí to, co praxe potřebuje. Ale mají papír!
Jeffersonův test: Ví úředník lépe než mistr truhlář, jak se učí truhlařina? NE.
Řešení: Odborníci z praxe určují standardy. Úředník jen kontroluje zákonnost. Hotovo.
10. Debyrokratizace: Štíhlý stát jako cíl - ne jako sen
Stát reguluje, co nemá. Kontroluje, co nechápe. Komplikuje, co by mohlo být jednoduché. Na každý problém deset předpisů, dvacet formulářů.
Diagnóza: Český stát trpí regulační obezitou. Platíme úřední moloch za tlachání bez výsledku.
Náš plán: Co může řešit občan, ať řeší občan. Co může řešit obec, ať řeší obec. Co může řešit profesní samospráva, ať řeší samospráva. Od úředníků k odborníkům.
Štíhlý = levný = efektivní stát, který neobtěžuje, ale slouží.
Závěr: Občané to zvládnou lépe - stačí jim dát šanci
Jeffersonův test odhalil pravdu: V řadě oblastí to lidé zvládnou lépe bez zbytečných zásahů státu.
Naše Listina základních práv a svobod odkazuje na „samosprávné tradice našich národů“. Cechy fungovaly staletí a věděly, že kovář potřebuje jinou přípravu než pekař. My dnes nevíme ani to, že instruktor skalního lezení potřebuje jinou přípravu než trenér šachu.
Pak přišel socialismus a všechno zestátnil, zcentralizoval, zreguloval. Ve svůj prospěch, ne ve prospěch občanů. Po 35 letech svobody stále věříme, že úředník ví všechno nejlépe. Neví.
Řešení je prosté:
Méně státu - více občanské společnosti.
Nechť si občané spravují věci, kterým rozumí lépe než úředník. Profesní komory pro odborníky. Samospráva pro ty, kdo vědí. Systémová změna: přenos gesce na odborníky z řad občanů.
Ve Švýcarsku rozhodují občané v referendech o zásadních otázkách přímo. Žádní prostředníci, žádní králíci z klobouku. Více přímé demokracie = méně prostoru pro úřední šikanu.
Štíhlý = levný = efektivní stát, který neobtěžuje, ale slouží.
Současná vláda selhala. My máme plán.
19% důvěra není náhoda. To znamená 81 % nedůvěry. A to je verdikt. Stát dnes není schopen vykonávat dobrou správu. A než špatná správa, raději systémová změna a změna vlády. Bez toho to nepůjde.
V Přísaze říkáme:
Štíhlý stát = Rychlý stát.
Bezpečné ulice - bezpečné hory - bezpečí pro všechny.
Jeden metr na všechny = moje heslo Fair Play pro všechny.
A především - důvěra v občany, ne v úředníky - tedy méně státu - více občanské společnosti = více věcí v rukou občanů.
Jsem sportovec. Hraju fair play. A totéž očekávám i od státu.
Proto kandiduji. Proto bojuji za změnu. Protože Jefferson měl pravdu před 200 lety a má pravdu i dnes:
„Nejlepší vláda je ta, která vládne nejméně.“
A ta současná? Vládne hodně a špatně. Je čas to změnit. A máme to ve svých rukou.
#Přísaha2025 #ObčanskáSpolečnost #JeffersonůvTest #JackJanků
Autor je lídrem kandidátky Přísahy v Královéhradeckém kraji

lyže a šachy