Hlavní obsah
Názory a úvahy

Velká voda přitahuje pozornost

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Landergottova

Sušice, jez na Otavě

Na řece Otavě byl již vyhlášen třetí stupeň ohrožení, hasiči i jiné pomocné sbory jsou v pohotovosti.

Článek

Dneska ráno jsem se vzbudila neobvykle brzy. Na displeji hodinek svítí údaj 5:55. Ještě jsem v mrákotách, ale již slyším hučení , které jsem naposled slyšela v roce 2012.

Hlavou mi problesklo, že musím okamžitě vstát a jít se podívat před dům. Stojí totiž jen asi 6 metrů od řeky. Břehy jsou zde sice dost vysoké, ale hučení nedalekého jezu znepokojovalo.

Auto v garáži musím přeparkovat, pomyslela jsem si. Při první povodni v roce 2002 totiž, jak vím z vyprávění majitelky domu, se do garáže dostala spodní voda a dům byl ohrožen jak od řeky, tak zevnitř.

Tehdy jsem ze Sušice stačila ještě odjet včas, přesto cestou do Prahy jsem v rádiu slyšela neustálé varování, že v Praze voda nebezpečně stoupá. Projela jsem Chuchlí jen tak tak, pak dálnici zavřeli a už se touto cestou do Prahy nikdo nedostal. Stejně tak jsem měla štěstí v Praze. Na svou rodnou Malou Stranu jsem vjela na poslední chvíli. Pak už se valila voda na Kampu.

Voda v Otavě stoupá skoro při každém větším a déle trvajícím dešti, takže moje ucho je již vycvičené a podle intenzity hučení poznám, zda voda stoupá či nikoliv. Pravda, když jsem se nastěhovala do nynějšího domu u řeky, takovou zkušenost jsem ještě neměla a proto jsem při poslední povodni v roce 2012 vybíhala každou chvilku, i v noci, kontrolovat výšku hladiny řeky.

Pokaždé, když začne stoupat voda v Otavě a vypadá to, že bude nějaký malér, stojí u našeho jezu zpravodajci televizních stanic s kamerami a sledují vývoj. Podél břehu na obou stranách stojí postavy a sázejí se , kam až voda stoupne.

Dnes, kdy byl již vyhlášen třetí stupeň ohrožení, jsem zde zatím nikoho neviděla. Možná bylo ještě brzy, je sobota a proč se honit, voda u nás na jezu bude velká i odpoledne.

V horší situaci je však při každé velké vodě moje kamarádka, která má dům kousek výš po proudu Otavy, ale v podstatě hned vedle dalšího jezu a je sevřena mezi Otavou a potokem Roušarka, který se samozřejmě naplní taky, takže její dům se ocitne na ostrově. Klády, které zatarasí Roušarku, zvedají vodu ještě více, a proto i při té první povodni v roce 2002 se voda naneštěstí valila až na náměstí.

Po první povodni, kdy jí voda smetla skoro polovinu domu , si nechala kamarádka postavit obrovský taras před domem, viz snímek, který pokaždé vodu zadrží. Hasiči navíc vždy uzavřou prostor mezi domkem a zátarasem, který byl k tomu upraven.

Dnes jsem usoudila, že vyhlášení třetího stupně povodňové aktivity není žádná sranda a rozhodla jsem se auto z garáže převést na kopec. Ale jak zjišťuji, hučení vody slábne, takže jsem se asi unáhlila. I když ještě není všemu konec, pršet má až do neděle. Doufám, že Sušičané letošní velkou vodu přežijí bez kánojí pádlujících přes náměstí za nákupy, tedy bez velké katastrofy.

ZL

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz