Hlavní obsah

Budeme kebabu nově říkat „rotující kedlubna“ či jinak, aby se Turek najedl a kebab zůstal celý…?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Komentář o jídle.

Článek

Turecko se rozhodlo bojovat za zachování autenticity svého kulinářského pokladu, döner kebabu, a usiluje o registraci ochranné známky v Evropské unii. Tento krok by mohl mít vážné dopady na řadu evropských zemí včetně České republiky, kde se kebab stal velmi oblíbeným pokrmem rychlého občerstvení, ale málokdy odpovídá originálním tureckým standardům. Pokud by Turecko dosáhlo svého, evropské kebabové bistra a restaurace, které neodpovídají tradičním tureckým postupům, by musely změnit název svého produktu nebo se přizpůsobit požadovaným pravidlům výroby.

Tradiční döner kebab má přísné požadavky na kvalitu i přípravu. Kebab by měl být připravován z určitého druhu masa – hovězího, kuřecího nebo jehněčího – a marinován v konkrétních ingrediencích, jako jsou živočišné tuky, jogurt nebo mléko, v kombinaci s cibulí a kořením, jako je tymián nebo paprika. Maso musí být nakrájeno na specificky silné plátky: hovězí a jehněčí na 3 až 5 mm a kuřecí na 1 až 2 cm.

V Česku však žádný z výrobců nevyužívá tento tradiční recept. Z praktického hlediska by to bylo příliš drahé a náročné. Hayri Akan, majitel velkoobchodu Kebab.cz, uvádí, že v Česku se kebab vyrábí podle jednodušších a levnějších receptur, často za použití mletého masa, kdy je dražší hovězí nastavováno levnějším drůbežím. Tento přístup výrazně snižuje náklady, ale také se odklání od autentické turecké tradice.

Prodejci kebabu v České republice tak čelí možnosti, že budou muset svůj výrobek přejmenovat, podobně jako v minulosti došlo k přejmenování „Pomazánkového másla“ na „Pomazánkové“, které rovněž prohrálo spor o ochrannou známku.

Někteří podnikatelé si myslí, že právě přejmenování by bylo nejjednodušším řešením, pokud by Ankara se svým požadavkem uspěla. Například majitelé bister by mohli jednoduše začít svůj kebab nazývat „kekekekebab“ , aniž by bylo nutné měnit samotný recepty.

V současné době probíhá fáze vyjednávání mezi Evropskou komisí, Tureckem a oponenty tureckého návrhu. Komise dala stranám tři měsíce na dosažení dohody, a pokud k ní nedojde, bude muset Evropská komise rozhodnout o registraci sama.

Je také možné, že Turecko bude vyzváno k úpravě své žádosti, nebo že žádost bude zcela zamítnuta.

Případ kebabu ilustruje širší fenomén globalizace a přizpůsobování tradičních jídel místním trhům. Döner kebab je dnes stejně populárním pokrmem, jako je pizza, a přizpůsobil se evropské chuti.

V Německu, kde žije více než 4 milionu Turků, je kebab jedním z nejprodávanějších fastfoodů a generuje miliardové tržby. Nicméně originální turecká chuť je často nahrazována méně nákladnými variantami.

Budoucnost kebabu v Evropě závisí na tom, jak se vyvine spor o ochrannou známku. Zda se „kebabistra“ přizpůsobí tradičním tureckým receptům, nebo zvolí jednodušší cestu přejmenování, ukáže až čas.

------------------------------------------

Prameny:

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-kebab-muze-skoncit-jako-pomazankove-maslo-proste-se-kvuli-sporu-prejmenuje-261439

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz