Hlavní obsah
Názory a úvahy

Elektrokoloběžka ve městě – dobrý sluha, špatný pán

Foto: Petr Kolman

Jenom letos v červenci a srpnu mne třikrát málem porazila elektrokoloběžka na chodníku, jednou v Praze, dvakrát v Brně. A to je jízda po chodníku na elektro-koloběžce ze zákona mnoho let zakázána.

Článek

Navíc se na mne nedávno jeden mladý ani ne třicetiletý muž obořil, že jak to má vědět, že se nesmí jezdit po chodníku, že to není nikde napsáno. Sancta simplicitas! Trochu mi připomněl tu poměrně slavnou mladou českou tik-tokerku, která tvrdila, že neví, že se nesmí „hajlovat“ a že ani vlastně neví, co to hajlování je. Kdo se z těch dvou citovaných perfidně vymlouval, ponechám raději na laskavém čtenáři.

Obdobnou negativní zkušenost má s elektro-koloběžkáři samozřejmě celá řada spoluobčanů, nedávno mi dokonce jedna bývalá studentka – nyní úspěšná advokátka vyprávěla, že její dceru porazila elektrokoloběžka dokonce ve Frýdku-Místku, kam tato „sdílená elektro-móda“ taktéž před pár lety prý dorazila.

K elektro-koloběžkám, zejména těm rádoby „sdíleným“, nutno mít i několik obecnějších kritických připomínek.

Netřeba zde opakovat časté oprávněné výtky, jako že jsou „kolobky“ poházeny všude po městech, jak to jejich uživatele napadne, a zavazí mj. nevidomým osobám a maminkám (i tatínkům, dědečkům) s kočárky. Anebo skutečnost, že na nich jezdí opilí či dokonce zdrogovaní lidé po chodnících. Anebo protiprávní skutečnost, že na nich cestují dvě a nebo i více osob, čímž ohrožují nejen sebe, ale i okolí.

Kladu na diskuzní stolek dvě další systémové poznámky, které zatím moc často ve veřejném prostoru, bohužel, nezaznívají.

Za prvé – jaké „sdílení“? Z logického (nejen právního a ekonomického) hlediska by se o skutečné sdílení jednalo, kdyby cestující „kolobkáři“ byli opravdovými spoluvlastníky koloběžek. Těmi samozřejmě nebyli a nejsou.

„Sdílení“ - nejde zde jen o „více sexy“ pojmenovaný pronájem dopravního prostředku? Když si někdo pronajme auto v auto-půjčovně, tak se také přece nejedná o sdílení, ale o pronájem vozidla. Sdílení prostě zní moderněji, tak je tento pojem jazykově zneužíván i zde.

Lidský pohon – zaber trochu!

Za druhé, je elektro-koloběžka ještě vůbec skutečná „koloběžka“? Vždyť osoba na ní brázdící Brno, Prahu, Ostravu či citovaný severomoravský Frýdek-Místek sama nevyvíjí skoro žádnou fyzickou činnost, tedy na rozdíl od klasické koloběžky.

Ergo kladívko, není zde název „elektro-koloběžka“ vlastně jen matoucí vykutálené označení, nekalo-soutěžně evokující zdravý životní styl?

Zastávám silný názor, že pokud už by v centrech našich statutárních měst měly být povoleny, tak jedině klasické koloběžky, kdy osoba musí fyzicky „koloběžet“, ne se pohodlně vést.

Aby si svou rychlost musela pěkně odpracovat. Jak by řekl legendární Chalupář Evžen Huml, aby to jelo takříkajíc na „lidské sádlo“.

Pařížané mají rozum

Zastánci elektro-koloběžek perfidně říkají, že nás prý posouvají na západ a zákaz by nás vrátil do totality – na východ.

Proti smeč - Pařížané vloni referendem odhlasovali jejich úplný zákaz, pro bylo devadesát procent hlasujících!

Šach mat, milé princezny Elektro-koloběžky!

(modifikovaně psáno pro LN)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz