Hlavní obsah

Historie městské hromadné dopravy v Brně. Již 155 let v akci

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

V následujícím krátkém osvětovém článku si dovolíme zavzpomínat na období koněspřežné dráhy v Brně (1869–1881).

Článek

Možná „děcka“ nevíte, že provoz městské hromadné dopravy v Brně byl zahájen již 17. srpna 1869 zprovozněním první koněspřežné dráhy na území českých zemí.

Brno se tak stalo po Vídni a Budapešti třetím městem v tehdejší rakousko-uherské monarchii, které zavedlo tento typ veřejné dopravy. Tedy před Prahou i Ostravou.

Zavedení koněspřežné dráhy v Brně představovalo významný krok k modernizaci města a usnadnění dopravy jak pro obyvatele, tak pro rozvíjející se průmyslové podniky.

První trasa koněspřežky vedla z Moravského náměstí do Králova Pole, přičemž zde jezdilo 6 vozů v intervalu 15 minut.

Zmíněná trať byla velmi oblíbená, a proto byl již v následujícím roce provoz výrazně rozšířen. V roce 1870 bylo v provozu celkem 52 vozů, které obsluhovaly čtyři hlavní trasy. Kromě přepravy cestujících byla zřízena i nákladní vlečka, která umožňovala přepravu zboží a materiálu.

Tři vozovny

Součástí celé sítě byly tři vozovny, které se nacházely v Pisárkách, Králově Poli (před dnešním Semilassem) a na Raduitově (dnes Marešově) ulici, poblíž dnešního ústavního soudu.

Tyto vozovny sloužily nejen pro údržbu a parkování vozů, ale i pro ustájení koní, kteří byli nezbytní pro provoz této hromadné dopravy. Koně museli být v dobré kondici, aby dokázali táhnout těžké vozy po městských ulicích, které nebyly vždy v ideálním stavu.

Koněspřežná dráha v Brně však čelila i určitým problémům. V letech 1875 a 1876 byl provoz krátkodobě přerušen.

Hlavním důvodem byla zhoršující se ekonomická situace provozovatele a náročnost údržby koní a vozů. Navzdory snahám o oživení se provoz koněspřežky v Brně neukázal být dostatečně rentabilním, což vedlo k definitivnímu zastavení tohoto typu dopravy v roce 1881.

Zánik koněspřežné dráhy však neznamenal konec rozvoje městské hromadné dopravy v Brně. Naopak, položil základy pro modernější formy dopravy, jako byla elektrická tramvaj, která byla v Brně zprovozněna v roce 1900. Koněspřežná dráha tak představovala důležitý mezník v dějinách města a jeho infrastruktury, ačkoli její provoz trval pouze dvanáct let.

První nehoda

Pro informační komplexnost nutno zmínit i první vzájemný střet dvou vozů hromadné dopravy. Srážku v točně z prosince 1869 odnesly oba vozy jen poškozenou střechou. Tedy bez zranění osob.

Závěrem

I když koněspřežná dráha zmizela z ulic Brna, její historický význam zůstává dodnes připomínán. Představovala začátek moderní městské dopravy, která se postupně vyvinula do současného systému, jenž dnes zahrnuje tramvaje, autobusy a trolejbusy.

Přestože byla koněspřežná dráha technicky i ekonomicky náročná, přispěla k růstu města a jeho propojení s okolními oblastmi.

Prameny:

www.dpmb.cz

https://www.bmhd.cz/historie/

https://www.idnes.cz/brno/zpravy/mhd-brno-vyroci-155-let-oslavy-historie-verejna-doprava.A240816_151300_brno-zpravy_coch

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz