Článek
Skutečnost je jiná – v rámci zemí EU i OECD – patříme ke státům s podprůměrným počtem vysokoškoláků v populaci v porovnání s ostatními zeměmi.
Zhusta se pak následně kritika perfidně stočí na soukromé vysoké školy, které
prý plodí tisíce zbytečných absolventů.
Ač teď asi někoho překvapím, to není vůbec pravda.
Skutečnost, že soukromé vysoké školy údajně nehorázným způsobem zaplevelují
pracovní trh „nepotřebnými a zbytečnými lidmi“ s titulem se rozchází s realitou.
Nechme mluvit čísla: Na českých a moravských soukromých VŠ nyní studuje necelých
jedenáct procent (!) ze všech vysokoškolských studentů a studentek.
Tudíž stížnosti, že privátní VŠ v naší zemi vytváří zástupy neužitečných
fyzických osob s akademickými tituly, je z prapodstaty nepatřičný a vlastně i
neslušný. Nadto nezaměstnanost absolventů soukromých vysokých škol nijak
nepřevyšuje nezaměstnanost absolventů škol veřejných. Obě jsou velmi nízké, a to
je pochopitelně dobře. Nikdo racionální si snad nepřeje armádu nezaměstnaných mladých lidí, jak tomu bylo a je například ve Španělsku či Řecku.
Máme skoro třicet pět let po tzv. sametové revoluci. Názory mnohých (i relativně
vlivných) lidí ovšem nadále ovládá hluboce zakořeněná nechuť k soukromému
vlastnictví a hlavně k soukromému podnikání.
Předsudečná neznalost
Jedná se nepochybně o neblahé (byť do jisté míry nepřímé) dědictví minulosti,
přenášené z generace na generaci, z otců a matek na syny a dcery. Jasným
dokladem může být mj. české soukromé vysoké školství. Nutno žasnout s jakou
falešnou předpojatostí i jinak poměrně inteligentní lidé přistupují k
privátnímu školství.
Dlouhodobě nechápu, proč některým lidem tak vadí soukromé VŠ, které je jako
daňové poplatníky, na rozdíl od veřejných VŠ, v zásadě nic nestojí.
Relativně běžná je i argumentace, že soukromé školy musí být ze své definice
nekvalitní, protože přece nemohou nikoho „vyhodit“, poněvadž studenti jim platí
školné.
Citované „odůvodňování“, je stejně „konstruktivní“ jako tvrzení, že z veřejné
univerzity nemožno nikoho jen tak vyhodit, jelikož veřejná škola dostává
nezanedbatelné dotace od státu vázané na jednotlivého studenta či studentku.
Satirik „krausovského střihu“ by možná konstatoval – dostávají „peníze za kus“.
Tak proč by je pak veřejné univerzity vyhazovaly?
Dodejme, že na soukromé vysoké školy, stejně jako na ty veřejné dohlíží Národní
akreditační úřad (NAÚ), který garantuje standardy výuky i zkoušení, včetně toho
závěrečného státnicového. Proto jsou zcela nesmyslné úvahy méně poučené části
veřejnosti, že na soukromých VŠ si může učit, kdo chce a co chce.
Jak říkají bratislavští akademici - Sancta simplicitas!
Závěrečný diplom
Respektujme soukromé podnikání. Podnikat (ve školství obzvláště) dnes není z
povahy věci nic jednoduchého.
Současně i více respektujme svobodu volby, ať si každý může vybrat, zda bude
studovat na škole veřejné, státní, nebo soukromé.