Hlavní obsah
Finance

Spropitné na samoobslužných pokladnách? Dýško pro robota? Absurdní

Foto: Pixabay

V posledních letech se v USA i jinde rozmáhá nešvar – žádost o spropitné dokonce i na samoobslužných pokladnách. Tato praxe, je v očích mnoha zákazníků samozřejmě naprosto absurdní. Způsobuje stále častější rozepře.

Článek

Fast foody, kavárny a další podniky sice touží po ušetření počtu personálu a současně po zlepšení příjmů svých zbývajících zaměstnanců. Mazaná strategie, ovšem naráží u zákazníků a hlavně zákaznic na odpor.

A někteří obchodníci na odmítnutí reagují běžně škaredé pohledy a grimasy až přehnaně – například zveřejňováním videí na sociálních sítích, kde zákazníky nazývají dokonce lakotnými držgrešlemi.

Co je spropitné a kam patří?

Spropitné je tradičně odměna za poskytnutou službu, zejména v gastronomii. Má své místo tam, kde se projevuje osobní péče číšníka, servírky či jiného zaměstnance o hosta. Jak říkával jeden zkušený brněnský číšník: „Host může dát dýško, ale nemusí. A když se platí ve stoje, tak se dýško neočekává.“ Tento výrok přesně vystihuje situaci.

Samoobslužná pokladna přitom nenabízí žádnou nadstandardní službu. Zákazník si sám objedná, sám zaplatí a sám si jídlo vyzvedne. Kde je ta přidaná hodnota, za kterou by měl být podnik odměněn spropitným?

Zastánci spropitného i na samoobslužných pokladnách tvrdí, že tím přispívají na mzdy zaměstnanců, kteří zajišťují chod podniku. Tento argument má ale zásadní slabinu – mzdy zaměstnanců by měly být zajištěny spravedlivým ohodnocením práce, nikoliv přenesením odpovědnosti na zákazníky.

Odpůrci této praxe, mezi které se řadím, zdůrazňují, že spropitné by mělo zůstat dobrovolnou odměnou, nikoliv povinností. Nutit zákazníka k placení něčeho, co neodpovídá poskytnuté službě, vytváří nepříjemný nátlak. A ve finále i  zhoršuje celkový dojem z návštěvy gastro-podniku.

Moderní trend nebo špatný signál?

Zavádění spropitného na samoobslužných pokladnách ukazuje, jak snadno se může původně dobrá myšlenka zvrtnout. Spropitné bylo a je gestem díků za kvalitní službu. Nikoliv nástrojem pro kompenzaci špatně nastavených mzdových podmínek ve fast-foodovém či kavárenském království.

Vox populi

A co si o tom myslíte vy? Patří podle vás spropitné na samoobslužné pokladny, nebo jde o zbytečný a nefér nátlak na zákazníky?

Dali jste už někdy - v Česku nebo v zahraničí - dýško robotovi či samoobslužnému banditovi?

Prameny a další informace:

https://www.cnbc.com/2023/07/05/tipping-culture-is-out-of-control-even-some-businesses-agree.html

https://www.bankrate.com/credit-cards/news/how-much-to-tip/#travel

https://www.wsj.com/articles/tipping-self-checkout-restaurants-airports-c3e09f7

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz