Článek
Evropská komise se opět předvedla. Podle informací německého deníku Bild - https://www.bild.de/politik/ausland-und-internationales/eu-plaene-verbot-von-verbrennern-bis-2030-droht-687b6da43511bc17ac86f7d6 - připravuje návrh, který by zakázal půjčovnám aut a velkým firmám nakupovat od roku 2030 vozy se spalovacím motorem.
A to i přesto, že oficiální celoevropský zákaz má platit až od roku 2035.
Co to ve skutečnosti znamená? Nejde o nic menšího než o faktické urychlení zákazu o pět let.
Ergo kladívko, korporace, flotily a půjčovny tvoří drtivou většinu trhu s novými vozy. Pokud se jim zavře kohoutek u spalovacích motorů, automobilky přijdou o hlavní zdroj příjmů, kterým dnes financují přechod na elektromobilitu.
Je to jako chtít přestavět dům, ale zároveň zakázat vstup všem dělníkům.
Evropská unie tím opět ukazuje, jak snadno propadá technokratickému aktivismu bez ohledu na realitu na trhu. Elektromobily mají své místo, ale nejsou ani levné (dnes se říká ekonomicky udržitelné), ani univerzálně použitelné – obzvlášť ne pro firmy, které potřebují spolehlivost, dojezd a rychlou logistiku.
Likvidace průmyslu!?
Je zvláštní sledovat, jak se Brusel rozhodl zlikvidovat klíčový průmysl Evropy dřív, než se stihne adaptovat. Automobilky zatím jen těžce balancují mezi klasickou výrobou a vývojem elektroaut. Vynucené zrychlení transformace však může přivodit naprostý kolaps. Vývoj nových technologií nelze řídit byrokratickým příkazem.
Navíc se ukazuje i hlubší problém: evropské instituce naprosto ignorují rozdíly mezi regiony.
Pro pět ran do bruselských úředníků, ve východní a střední Evropě, včetně Česka, je ekonomická dostupnost elektromobilů minimální a infrastruktura stále zoufalá.
Představte si středně velkou stavební firmu z Vysočiny, která si už nebude moct koupit ani dieselovou dodávku. Měla by snad nabíjet bagr na solární panely?
Zásadní otázka zní: kdo za to zaplatí?
Bude to zaměstnanec, který kvůli firemnímu přechodu na elektroauto přijde o práci, protože si firma nemůže dovolit nový elektrický vozový park? Nebo daňový poplatník, a zákazník těch firem, kterému stát nařídí dotace na něco, co ještě není životaschopné?
Evropská unie svým plánem opět přelézá přes vlastní stín. A místo aby motivovala průmysl k inovacím, tlačí jej do rohu s nerealistickými termíny a direktivami.
Závěrem - řežeme si pod sebou větev
Zatímco USA a Čína jdou cestou postupné, cílené transformace, Evropa si nadšeně řeže větev pod sebou.
Transformace automobilového průmyslu je důležitá. Ale jen pokud bude řízena hlavou, nikoli ideologickou vírou. Rok 2035 je už teď problematický cíl. Posouvat ho fakticky na 2030 je ekonomické harakiri.
Prameny (primární i sekundární) :
Zmíněný článek z Bildu - https://www.bild.de/politik/ausland-und-internationales/eu-plaene-verbot-von-verbrennern-bis-2030-droht-687b6da43511bc17ac86f7d6
-----------------------
https://www.tagesschau.de/ausland/eu-verbrenner-mietauts-firmenflotten-100.html
---------------
ACEA – Evropské sdružení výrobců automobilů
Varování před přehnaně rychlým přechodem na elektromobilitu, zejména kvůli infrastruktuře a ekonomickým dopadům.
- Pramen: acea.auto – Publications & Press releases
-------------
https://www.transportenvironment.org/
-------------------
https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal_en