Článek
Gymnázium je šance, je to možnost věnovat se studiu a rozvíjet se. Připravovat se na další studium na vysokých školách, profilovat se ve vybraném oboru. Proč by měly nadané děti přijít o tuto možnost?
Ten umí to a ten zas tohle.
Vždycky to bylo, stále je a vždy bude, že někomu jde studium lépe a někdo je slabší. Neznamená to, že bychom měli slabšími opovrhovat, to určitě ne. Ale proč by studijní typy dětí měly zůstávat na běžné základní škole, kde už se více rozvíjet nemohou? Určitě jsou i základní školy, které se opravdu snaží učit všechny děti podle jejich potřeb. To je chvályhodné. A určitě jsou i základní školy, kde se nadané studijní typy dětí nudí. Škola jim už nic nepřináší, tak se přihlásí na gymnázium. A že ze školy odcházejí nadané děti, protože často rodiče zasáhnou a už nechtějí, aby jejich dítě na základce pokračovalo? Nedivím se.
Když jsme chtěly s kolegyní vytvořit studijní skupiny.
Učila jsem roky, nyní učím už jenom soukromě. Učila jsem angličtinu a mnohokrát jsme s kolegyní chtěly vytvořit studijní skupinu a nestudijní skupinu. Ne, není to selektování, je to šance pro obě skupiny. Studijní skupina bude mít vyšší tempo a dosáhne vyššího cíle, lepších znalostí, než kdyby byla skupina smíšená s pomalejšími studenty. Proč jsme to s kolegyní viděly jako výhodu? Protože tak to bude i v reálném životě. Stíháš, stačíš na své úkoly? Dobře, tady máš tým a veď ho. Nestačíš na své úkoly, jsi tedy členem týmu a podpoříme tě. Stejně jako v nestudijní skupině. Angličtina ti tak dobře nejde, zvolníme tempo, budeme více opakovat a procvičovat. Určitě také uvidíš pokroky.
Učit všechny stejně?
Jak to vypadalo ve smíšené skupině? Musíme přece učit všechny stejně. To ano, nejsem proti. Ale všichni nemají stejné předpoklady k tomu, aby ovládli jazyk na určité úrovni. A to ani tehdy, když vám to vymyslí a nařídí ministerstvo. Každý jsme nějaký, někdo umí vést kolektiv a motivovat a zvyšovat výkon, někdo se chce stát jen členem kolektivu a zpracuje jen určitou část zadaného úkolu. A všichni jsou spokojení.
Aby i děti, které mají na to jít na gymnázium, mohly být a byly spokojené, nesmíme jim zrušit možnost se více rozvíjet. Tak ta gymnázia, prosím, nerušit.