Hlavní obsah
Lidé a společnost

Bojím se ztráty. Strach je k ničemu, na smrt se dopředu nepřipravíte

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pexels.com

Slzy a smutek musí dostat svůj prostor.

Odborně se chorobný strach ze smrti nazývá Tanatofobie. Co mě za 40 let ani nenapadlo, mi před padesátkou občas prolítne hlavou. Člověk si najednou začne uvědomovat, že život má své hranice.

Článek

Bezstarostnost mládí

„Kdyby mladí věděli a staří mohli“ je celkem výstižný obrat. Když zaslechnu, že už se řadím k těm „starším“, zbystřím. Moje hlava to nějak zatím nebere na vědomí. Nějaký ten neduh na těle svědomitě řeším s naivní představou, že se ho zbavím. Co mě ale zaskočilo, že se objevily myšlenky, které se týkají konce života.

Přirozený koloběh

Jsem racionální člověk. Vím, co je nevyhnutelné a čeká nás to všechny. Jednou se radujeme z přírůstku do rodiny, jindy se musíme s někým rozloučit. Loučení jsem ve své rodině zatím nezažila. Ale nějak samovolně víc toto téma kolem sebe vnímám.

Příběh z parku

Věřím, že vše, co se nám děje, má svůj dobrý důvod. Vyslechla jsem dnes vyprávění kamarádky, která se při venčení psa stala vrbou cizí pejskařky. Paní zařizovala pohřeb své maminky. Neměla sílu se s ní ještě za života rozloučit a teď zřejmě hledala nestrannou osobu, která by její smutek odlehčila. A moje téma bylo zase na stole.

A bylo to dobře

Zkušenější kolegyně, známá svou emocionální plochostí, překvapivě můj problém z velké části vyřešila. Pomohla její zkušenost se ztrátou obou rodičů a nedávno i staršího sourozence. Prozradila fígle, kterými se naučila těžkou situaci přežít.

Anketa

Máte-li z něčeho „těžkou hlavu“, svěříte se, nebo to necháte v sobě?
Svoje strachy a obavy si nechávám pro sebe. Nechci zatěžovat své okolí.
49,1 %
Sdílená starost - poloviční starost.
10,8 %
Svěřím jen se dobrému příteli/přítelkyni, z nasbíraných zkušeností si něco vezmu.
40,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 529 čtenářů.

Zůstat v kontaktu

Tak za prvé, neřeš problémy, které neexistují. Nemůžeš dopředu vědět, jakou situaci budeš řešit až nastane. Může se taky stát, že ji vůbec řešit nebudeš. Pak pochopila, že je pro mě nesnesitelná představa, že o někoho přijdu. Zacílila trefně. Bude tě to bolet a tvůj smutek by měl dostat svůj prostor. Já mám v srdci takovou skupinu ztracených. Jsou tam oba rodiče, jeden kluk z práce a babička. Já s nimi mluvím. Když si nevím rady, když je něco nad mé síly a potřebuji pomoc. Vím, že jsou tu pro mě. Je to pro mě taková berlička, abych se dostala z nesnází a nepanikařila.

Obavy a následné emoce mě držely v šachu. Nedostala jsem se nikdy dál než k tomu, že až se to přihodí, budu muset nejspíš potřebovat odbornou pomoc. Jednoduchá rada pomohla mou představu zkrotit a nahradit méně trýznivou. Děkuju! Jaké jsou vaše zkušenosti s překonáváním těžkých životních situací?

Zdroj:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz