Článek
Kdo nás „kaštany“ bude vozit tramvají
Ráda využívám městskou hromadou dopravu. Je to pro mě nejrychlejší a často nejspolehlivější způsob cestování po Praze. Téměř na každém vstupu do metra si můžete všimnout lákavé pracovní upoutávky dopravního podniku. „Začni to tu řídit!“ Plakát kromě informací zobrazuje několik tramvají Škoda Forcity15T a siluetu ženy. I text cílí na ženské cestující. Nabídka velkorysá a co poptávají? Platný ŘP skupiny B, spolehlivost, pozitivní vztah k cestujícím a min. věk 21 let. Nic složitého.
Stáj prořídne
Jestli se náborářům do konce roku 2023 nepovedlo navýšit stávající nedostatečnou základnu řidičů tramvají v Praze, měli bychom investovat do dobré turistické obuvi. V současné době se jedná cca o 1400 řidičů a řidiček, kteří prošli náročným výcvikem a letitou praxí. Denně prožijí na kolejích tolik stresu, co by běžného manažera transportovalo do stavu nemocných tak po týdnu. A všichni víme, co stres umí. Na uklidnění nervů to chce něco sladkého. Málokterý řidič si tzv. přestávky krátí zdravotní procházkou, většinou pauzu prosedí na střídacím bodě nebo v mekáči na svačině. Suma sumárum… vysoký tlak, cholesterol, nadváha, …kolem 45 roku už začínají naskakovat dioptrie. Kolik stávajících řidičů zvládne projít vyšetřením zraku pro letce nebo dokáže svůj BMI zkrotit pod 40?
Anketa
Ti šťastnější mají na hubnutí ještě čas
Kdo stihnul pravidelnou zdravotní prohlídku před 1. 1.2024 má do dalšího termínu prostor na úpravu svého životního stylu. Baví mě představa korzujících řidičů na střídacích bodech na Palmovce nebo Pavláku, jak ladí svou formu, při čekání na svou tramku. Otázkou je, jestli budou chtít u svého zaměstnání zůstat.
Nové tramvaje supermany potřebují
Minulý týden se Dopravní podnik pochlubil, že nakoupil nové tramvaje Škoda ForCity Plus 52T. V Praze začnou jezdit na konci roku 2025. Říkám si, jestli to byla dobrá investice, když do kabiny potřebují supermany a supermanky. Jedna nová tramvaj za 83 mil. krát 200 ks, to už je pěkný balík. Kolik by stála tramvaj s kabinou bez řidiče? Automatizované vozy, jako mají v Dubaji v metru, by tuhle nepříjemnou situaci mohly vyřešit. Šušká, že i pražské metro na jedné ze svých tras už nyní vozí řidiče jen pro parádu, protože provoz je již zautomatizován. Veřejně publikované články nicméně píšou o tom, že takový provoz se chystá až se spuštěním nové trasy D.
Ono to nějak dopadne, říkávala moje babička. Ještě se nestalo, že by něco nedopadlo. Buď dobře nebo špatně. Vždyť chodit pěšky je zdravé, tak si necháme pod zemí metro a tramvají a autobusů bude jen tolik, kolik najdeme zdravých řidičů.
Zdroj: