Článek
Pravdu a nic než pravdu
S upřímností zacházíme jak s drahým kořením nebo naopak se chováme jako slon v porcelánu. Myslím, že většina z nás upřednostňuje upřímnost před různým naznačováním a zaobalováním pravdy. Být upřímný ale vyžaduje odvahu a znalost základní taktiky. Nepochopení podstaty radikální upřímnosti může napáchat obrovskou paseku jak v soukromí, tak na pracovišti.
Upřímnost a její podoby
Lze ji rozdělit na čtyři základní proudy. Radikální otevřenost, Ničivá empatie, Manipulativní neupřímnost a Útočná agrese. Poznáváte se? Myslím, že záleží na konkrétním vztahu a prostředí. Každý pravděpodobně má zkušenost se všemi. Jak na straně sdělujícího, tak na straně přijímajícího.
Anketa
Taktika je nejdůležitější
Celé umění stojí na správné formulaci kritiky. Říct kolegovi před ostatními: „Smrdí ti z huby“ situaci s odérem rozhodně nevyřeší. Útočná agrese poškozuje obě strany. Nic neříct, aby se smraďoch necítil trapně nebo abych ze setkání vyšla bez ztráty kytičky spěje pouze k tomu, že se budeme příštímu setkání vyhýbat. Rozhodnout se ale k radikální upřímnosti znamená odvést přítele stranou a s jasným úmyslem zlepšit situaci, mu říct: „Záleží mi na tobě a všimla jsem si něčeho, co bych ti ráda řekla. Sama bych ocenila, kdyby mě na to někdo upozornil. Osvěž si dech. Je důležité, jak působíme na naše klienty, a i taková maličkost by mohla být důležitá.
Kritiku musíte vyvážit
Pokud jste ve vedoucí pozici a musíte hodnotit své podřízené. Vyplatí se používat pravidlo 1:3. Jedno negativum vyvážit 3 pozitivy. V soukromí však musíte pozitivní poměr navýšit alespoň na 5. Zahladit vyřčené: „To myslíš vážně tyhle šaty, vypadáš v nich jak špatně nacpaná jitrnice“ vás bude stát hodně úsilí. Kromě omluvy se mezi pozitiva počítá i neverbální komunikace, pozornost, a hlavně příště více taktu.
Jak čelit neurvalé kritice
Žádný učený z nebe nespadl, takže se všichni setkáváme také s upřímností nejhrubšího zrna. V tu chvíli si můžete vzít čas na „rozdýchání“ třeba odchodem na toaletu a k tématu se později vrátit. Je velmi důležité dobře naslouchat a ujistit se, že přesně rozumíte tomu, co na vás protějšek spustil. Náš mozek má tendenci po první kritice přestat vnímat. Ideálně za sdělení poděkujte a dejte znamení, že se pokusíte s tím něco udělat.
Jedině radikální otevřeností můžeme něco změnit. Pokud všechny výše uvedené techniky zapomenete, nejlepší strategií je soustředit se a popsat pouze svoje pocity, které v dané nekomfortní situaci máme. Buďte aktuální a konkrétní a dejte prostor k vyjádření také druhé straně a společně hledejte řešení.
Zdroj: