Článek
V úterý schválil Senát novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Novela přináší několik změn v trestním bodovém systému. Konkrétně za přestupky budou udělovány dva, čtyři nebo šest trestních bodů v závislosti na závažnosti. Dále dojde ke zpřísnění některých pokut, především u vážných přestupků.
Věk pro řízení automobilu bude snížen na 17 let, ovšem pod dohledem mentora sedícího na sedadle spolujezdce. Součástí novely je také zavedení řidičských průkazů na zkoušku, což umožní mladým řidičům postupně získávat zkušenosti za dohledu zkušeného řidiče. Další významnou změnou je povolení rychlosti až 150 km/h na určitých úsecích dálnic, či že při kontrole nebude třeba předkládat řidičský průkaz, ale bude stačit jiný doklad totožnosti.
Motoristé však nejsou jedinou skupinou účastníků silničního provozu, a zatímco koloběžkáři a cyklisté jsou vůči nim téměř nedotknutelní, i oni často ignorují pravidla. Často je možné pozorovat, jak projíždějí na červenou nebo vjíždějí na chodníky, vyhýbají se světelným křižovatkám, a následně se opět vrací na vozovku.
Využívají toho, že přechody jsou bezbariérové pro vozíčkáře a maminky s kočárky, takže nemusí opouštět svá vozidla. Někteří cyklisté a koloběžkáři dokonce jezdí proti směru provozu, aby nemuseli objet jednosměrné ulice o několik set metrů dál.
Když nemohou jet proti směru kvůli vysokému provozu, přejedou na chodník, i když tam nemají povolení. Například doručovatelé jídla využívají tento způsob, kdy spěchají s termobatohem na zádech po chodníku. Místo aby věnovali pozornost chodcům, se soustředí na své mobily a hledají správnou adresu.
Koloběžkáři a cyklisté si dobře uvědomují, že jim nehrozí vážné postihy. Dokonce i při způsobení nehody pod vlivem alkoholu mohou pokračovat v řízení, pokud jejich hladina alkoholu nepřesáhne hranici jednoho promile. Pouze v takovém případě by čelili vězení.
I přes to, že nemají řidičský průkaz, mohou pokračovat v řízení. Ačkoliv se u elektrokoloběžek plánuje povinné ručení, u elektrických kol neplatí. Předpokládá se však, že u nich hlavním způsobem pohybu zůstane šlapání. Ačkoliv jsou povinni hradit škody, které způsobí, platí to pouze v případě, že jsou odhaleni. Registrace elektrokol a koloběžek neexistuje, a tak platí neoficiální pravidlo „kdo unikne, vyhrál“. To často využívají zejména mladí cizinci prohánějící se po Praze.
Argument, že kolo a koloběžka nejsou autem, a tudíž mají porušení pravidel menší váhu je neudržitelný. Jejich jednání může způsobit vážné nehody, například když způsobí náhlou reakci jiného vozidla, které se snaží uniknout situaci, kdy vjíždějí do křižovatky na červenou. Nemluvě o možnosti, že při srážce s dítětem nebo starším člověkem mohou způsobit závažné zranění.
Pravidla platí pro všechny účastníky silničního provozu bez výjimky, stát by se měl zamyslet, zda pravidla nezpřísnit i pro koloběžkáře a cyklisty. Elektrické koloběžky jsou ve městech stále populárnější, a jejich uživatelé často berou veřejný prostor jako neomezenou plochu pro svoji jízdu.