Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Proč je kameramanství tak důležité?

Foto: pexels.com

Kameranaství - často podhodnocené zaměstnání, které toho dokáže říct víc, než si myslíte.

Článek

Každý z nás se někdy v životě chtěl alespoň podílet na natáčení nějakého filmu. Ať už jako herec, scénárista nebo třeba jako nosič vody. U nás doma se filmy vždycky milovaly a opěvovaly. Já, nejstarší bratr a otec jsme ti hlavní filmožrouti. Řekla bych, že vystavení dětí už od mladého věku k něčemu tak kulturně významnému jako jsou filmy je určitě dobrá věc. Usuzuji že hlavně díky tomu mám takový kulturní rozhled.

Často podhodnocená profese je určitě kameramanství. Je to něco, co dokáže vyjádřit něco, co slova neumí. Baví mě dávat si pozor na detaily ohledně kompozice scény, psychologických funkcí pohybů kamery a barevné palety filmu.

Kameramanství je něco, co si nejlépe dokáže vyhrát se slovním spojením: show dont tell. To je pravidlo využívané u příběhů aby byly více realistické. Radši ukážeme jak je ta postava dobrá v boji s mečem, než abychom ji jenom nechali sedět a tupě oznámit: „Jo, s mečem mi to jde!“

Díky pohybům kamery se může ukázat tolik pocitů. Například: záběrem, který se přibližuje k hlavní postavě, můžeme divákům říct, že tenhle tahle postava je důležitá a že se do ní teď májí vžít a rozumět jí. Když se naopak, záběr oddaluje, může to znamenat osamocení.

Kamerové úhly zase můžou ukazovat hierarchii mezi postavami. Jestli je obličej zabraný ze shora, nebo zespoda, může vyjádřit jaké pocity má z té postavy hlavní hrdina, nebo diváci.

Důležitý aspekt kamery je kompozice scény. Může vyjadřovat postavení postavy k okolí, také může představit určitou charakteristiku postavy, jako například: zdali je jejich pokoj uklizený ukazuje to upravenost postavy.

Nejspíše nejzajímavější funkcí kamery, jsou funkce zoom-in a zoom-out (neboli přiblížení a oddálení). Tento pohyb není přirozený a lidské oko to nedokáže, díky tomu může navodit nepříjemný pocit. Nepříjemné zoom-iny využívá kameraman John Alcott v hororovém filmu Osvícení z roku 1980. Ve scénách, které mají vzbuzovat nejvíce strachu nechá režisér Stanley Kubrick první zareagovat postavy na nečekaný podmět. Díky tomu navodí u diváků napětí a zájem, poté nečekané přiblížení a neobvyklí podmět navodí nepříjemný pocit stylu „tady je něco špatně.“

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz