Článek

Výstavba trasy metra D

Výstavba trasy metra D
„Ukončete, prosím, výstup a nástup, dveře se zavírají. Příští stanice, Olbrachtova“. Takhle nějak bude znít hlášení, které budeme slýchat z rozhlasu metra na trase „D“. Sice si na to ještě zhruba šest let musíme počkat, ale již o tomto víkendu, v rámci dne otevřených dveří, bylo možné vidět, jak se stanice Olbrachtova a stanice Pankrác rýsují pomalu pod zemí. A zážitek to byl vskutku jedinečný.
Současná síť pražského metra zahrnuje tři trasy (mnohdy se hovoří i o linkách), a to A (zelená), B (žlutá), C (červená), na kterých najdeme celkem 61 stanic. Už při projektování a trasování pražského metra v jeho prvopočátcích, se uvažovalo i o trase čtvrté, o „Déčku“. Trasa D (modrá) je prostorově vymezena v Územním plánu hlavního města Prahy již od 90. let 20. století. Počítá se s ní jako s propojením jižního rozrůstajícího se sektoru Prahy s centrem a zároveň je koncipována i jako kapacitní podpora stávající trasy C.
Trasa D je koncipována tak, že začíná na Náměstí Míru, kde se kříží s trasou A. Poté pokračuje jižním směrem, na Pankráci se kříží s trasou C, a ukončena je na jižním okraji hlavního města, v Písnici, kde je naplánována konečná stanice, Depo Písnice.
Úsek, jehož výstavba nyní probíhá, se nazývá I.D, povede z Pankráce do Depa Písnice, a je z celé trasy D nejpotřebnější. Bude mít délku 10,6 km a zahrnovat bude 10 stanic. Následovat bude etapa II.D z Pankráce na Náměstí Míru.
Díky vybudování trasy D se zásadním způsobem zlepší dopravní situace jak v jižní, tak ale i v západní části sektoru města. Městské části Krč, Lhotka, Novodvorská, Libuš, kde má svůj domov na 150 000 obyvatel, se tak dočkají komfortnějšího cestování do centra. Nyní mohou z městské hromadné dopravy využívat pouze autobusy, které je odvezou ke stanicím metra trasy C, na kterou jsou nuceni přestoupit.
Trasa D bude díky propojení s trasou A moci odlehčit i přetížené přestupní stanici Muzeum. Nabídne přestup i na důležité tramvajové linky, právě v oblasti Náměstí Míru. A v neposlední řadě, v případě dlouhodobé opravy Nuselského mostu, bude trasa D, moci částečně nahradit dopravu mezi centrem a jižní částí hlavního města.
A jaký je dlouhodobější výhled „déčkové“ trasy. Předpokládá se, že bude pokračovat z Náměstí Míru severním směrem. Počítá se s jejím směřováním na Náměstí Republiky a dále pak směrem na Žižkov, kde má v prostoru bývalého žižkovského nákladového nádraží vyrůst nová čtvrť, která bude potřebovat kvalitní a komfortní spojení s centrem. Opačným směrem, se počítá i s možným budoucím větvením trasy, a to ze stanice Nové Dvory do Modřan.
Již od začátku, kdy se o výstavbě „Déčka“ mluví, se zároveň mluví i o tom, že toto metro bude s plně automatizovaným provozem, tj., že vlaky budou jezdit bez strojvůdce, což se ve světě označuje pojmem „driverless“. To bude příležitostí posunout technologickou úroveň stávajícího systému pražského metra o generaci výše. Mezi nástupištěm a kolejemi budou pro zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu umístěny bezpečnostní stěny s posuvnými dveřmi. Jde o nejmodernější zabezpečovací zařízení – řídící systém CBTC, díky němuž dochází k flexibilitě a zkrácení intervalů. A čím bude trasa D ještě zajímavá? Možná i tím, že o výtvarné ztvárnění stanic se postarají různí umělci a každá stanice bude nějak specifická.
Na úseku I.D, tedy z Pankráce na Olbrachtovu, by měly stavební práce skončit do konce roku 2029. Navazující část stavby, z Olbrachtovy na Nové Dvory, již vlastně měla začít, ale došlo ke zdržení z důvodu námitek u antimonopolního úřadu. A až bude postavena tato část, bude následovat ta, z Nových Dvorů do Depa Písnice. Jak to ale vypadá, kvůli sporům, se původní předpoklad, tj. dokončení celého úseku, z Pankráce do Depa Písnice, zpozdí, a rok 2029, zdaleka nebude rokem plánovaného dokončení.
A protože výstavba metra, je záležitost sledovaná pod drobnohledem, a skloňovaná nejen v médiích, ale i mezi širokou veřejností, není vlastně na škodu, podívat se, jak to dole pod zemí vlastně vypadá, a co všechno je potřeba udělat proto, než tunelem projede první vlak.
Akce „Den otevřených dveří trasy metra D“ se konal ve dnech 17. – 18. května 2025, tedy během uplynulého víkendu, a ještě i dnes, 19. května 2025. Nabídla se tak jedinečná příležitost podívat se do podzemí, nahlédnout do zákulisí výstavby, seznámit se technickými i technologickými detaily a dozvědět se i o zajímavostech této unikátní stavby.
Prohlídka sestávala ze dvou tras. Podzemní trasa začínala na staveništi metra na rohu ulic Antala Staška a Na Strži, v místě budoucího jižního vestibulu stanice Olbrachtova. Vstup do areálu byl pro zájemce pouze po předchozí rezervaci a předložení QR kódu, který sloužil nejen pro evidenci účastníků při sestupu do podzemí, ale i pro evidenci při návratu „na povrch“, čímž se zamezilo tomu, že „dole nikdo nezůstal“. Do podzemí se sestupovalo po dočasném schodišti o 150 schodech, do levého staničního tunelu Olbrachtova, který je zhruba 30 metrů pod povrchem. Během podzemní prohlídky bylo možno vidět i technologický tunel, propojky s pravým staničním tunelem, dočasnou těžní šachtu stanice Olbrachtova. Cesta dál vedla jednokolejovým tunelem. Zhruba v polovině mezi stanicemi Olbrachtova a Pankrác bylo možné spatřit rozplet dvojkolejného tunelu a spojku mezi trasami D a C. Stavba zahrnovala i dvoukolejný mezistaniční tunel a rozplet s odstavným tunelem. K vidění během 1,6 kilometru dlouhé cesty byly i nejrůznější stroje a technika zajišťují důlní práce. Nejhlubší místo u stanice Pankrác, s hloubkou cca 40 metrů pod povrchem, se nacházelo v patní štole. Nechybělo ani místo pro strojovnu vzduchotechniky nebo demontážní komora. Podzemní trasa končila v budoucí stanici Pankrác, a na povrch se muselo vyjít budoucím eskalátorovým tunelem, opět po zhruba 150 schodech, což představuje nějakých 10 pater. Budoucí eskalátor povede do vestibulu administrativní budovy Gemini.
Druhou trasou, byla trasa povrchová, která byla situovaná na zařízení staveniště PAD2 na budoucí stanici Pankrác, v těsném sousedství nákupního centra Arkády Pankrác. Vstup byl zajištěn opět pouze s předchozí rezervací a přiděleným QR kódem. Na této povrchové prohlídkové trase bylo možné nahlédnout do stavebních jam a podívat se, jak probíhá výstavba přestupů mezi stanicemi Pankrác trasy C (tedy té stávající, nyní uzavřené) a trasy D (budoucí). Pro nadšence techniky tu byly k vidění některé stavební a důlní stroje.
Podle předběžných odhadů, se očekává, že se dne otevřených dveří mohlo zúčastnit až 22 000 návštěvníků. Dle sdělení zástupce Dopravního podniku hl. m. Prahy, byly kapacity (tj. rezervace vstupů v určité časové úseky) naplněny. O prohlídky byl, jak jsem sama viděla na vlastní oči, opravdu velký zájem. A lze konstatovat, že i organizační zajištění ze strany pořadatelů, bylo na vysoké profesionální úrovni, jak v oblasti poskytování informací účastníkům akce, tak i z hlediska dodržení bezpečnostních standardů, jež nelze v dnešní době opomíjet.