Hlavní obsah
Lidé a společnost

22 let vesmírné turistiky: Bohatí podnikatelé prošlapávají cestu všem cestovatelům

Foto: Vizualizace AI

Illustrace budoucnosti vesmírné turistiky: Skupina turistů vstupuje do kosmické lodi, připravujíc se na vzrušující dobrodružství.

Vesmírná turistika slaví výročí. Před 22 lety, v roce 2001, se Američan Dennis Tito stal prvním vesmírným turistou.

Článek

Přesně dnes 28.4. před 22 lety se psala historie, když americký multimilionář Dennis Tito stál na startovací ploše kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu. Jako první vesmírný turista se chystal odstartovat na palubě ruské kosmické lodi Sojuz TM-32 směrem k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Tito strávil ve vesmíru celkem sedm dní a prokázal, že i soukromé osoby mohou zažít dobrodružství v kosmickém prostoru.

Přestože je Dennis Tito považován za prvního vesmírného turistu, je třeba zmínit, že první účastník vesmírného letu mohla být ve skutečnosti americká učitelka Christa McAuliffeová. Bohužel, její plány se zhroutily, když v lednu 1986 tragicky zahynula při explozi raketoplánu Challenger během letu STS-51-L, pouhých 73 sekund po startu. Při diskusi o vesmírných turistech se zaměřujeme pouze na ty, kteří úspěšně odstartovali a bezpečně se vrátili zpět na Zemi.

Od té doby cesty Dennise Tita se vesmírná turistika rozvíjí a přestože zatím je tato záležitost dostupná pouze bohatým, otevírá dveře pro budoucí možnosti turistiky ve vesmíru pro širokou veřejnost.

Od Titova prvního letu v roce 2001, kdy si za svou dovolenou ve vesmíru zaplatil 20 milionů dolarů, se vesmírná turistika postupně rozvíjí. Přes Jihoafričana Marka Shuttlewortha, který se vydal na vesmírný výlet o rok později, až po soukromý orbitální let na lodi SpaceX Inspiration4 v roce 2021.

V současné době zajišťuje vesmírnou turistiku především ruská kosmická agentura Roskosmos ve spolupráci s americkou firmou Space Adventures. Americká NASA je k tomuto konceptu skeptická a neumožňuje ochotným movitým cestovatelům podniknout vesmírnou dovolenou.

Jedním z důvodů, proč vesmírná turistika ještě není dostupná širší veřejnosti, jsou vysoké náklady na takové cesty. Přestože se ceny postupně snižují, zájemci musí stále počítat s milionovými částkami. Například anglická zpěvačka Sarah Brightmanová měla zaplatit 52 milionů dolarů za svůj let, který nakonec odkládá z rodinných důvodů.

Navzdory vysokým nákladům na vesmírnou turistiku mají tyto lety velký potenciál pro rozvoj vesmírného průmyslu. Díky investicím bohatých jedinců do vesmírných cest se zvyšuje zájem o vesmír a vytváří se prostor pro výzkum a inovace.

Někteří podnikatelé, jako například Elon Musk se svou společností SpaceX, se snaží zpřístupnit vesmírnou turistiku pro širší veřejnost. Jako příklad lze uvést suborbitální lety Jeffa Bezose se společností Blue Origin a raketou New Shepard, které začaly v roce 2021.

Když se podíváme na vývoj vesmírné turistiky za posledních 25 let, vidíme, že i přes stále vysoké náklady na tyto cesty, se v oblasti vesmírného průmyslu dosáhlo mnoha pokroků. Ačkoliv vesmírná turistika je v současné době dostupná pouze pro bohaté, tito zájemci o vesmírné dobrodružství pomáhají financovat vývoj nových technologií, které jednoho dne umožní dostupnost vesmírných cest i pro běžnou veřejnost.

Na závěr lze říci, že vesmírná turistika je skvělým příkladem toho, jak mohou soukromé investice napomoci rozvoji veřejného sektoru. Díky bohatým turistům, kteří se nebojí riskovat a investovat do vesmírných dobrodružství, se může vesmírný průmysl rozvíjet rychleji a snadněji. Možná jednoho dne bude i pro nás běžné plánovat dovolenou ve vesmíru, a to díky odvaze těch, kteří se již dnes rozhodli prozkoumat nekonečné možnosti vesmíru.

Anketa

Až cena dovolené ve vesmíru bude stát stějně jako dovolená v Chorvatsku, poletíte?
Jedu okamžitě.
100 %
Záleží, jak často nějaká raketa vybouchne.
0 %
Určitě ne, vesmír mě děsí.
0 %
Rozhodnu se, až ta doba nastane.
0 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasoval 1 čtenář.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz