Článek
Moje dcera chodí do první třídy a učí se počítat a takřka každý den procvičujeme příklady. Abych si usnadnil práci, vytvořil jsem tabulku v Google Spreadsheetu, která jí generuje příklady. Poté je vytisknu a ona si počítá, nebo je zadává občas přímo do tabulky a ta to kontroluje.
Jednoho dne jsem si řekl: „Proč nevyužít technologii ještě více?“ Rozhodl jsem se vyzkoušet ChatGPT, aby nám pomohl s kontrolou správnosti řešení. Všechno začalo jako idylka, dceruška usedla před počítač a ChatGPT jí házel příklady, zatímco ona odpovídala.
Až do okamžiku, kdy dcera říká: „Tati, já zkusím zadat špatný výsledek.“ Řekl jsem jí, ať zkusí. K našemu překvapení ChatGPT odpověděl, že výsledek je správně. Od té doby jsme zadali ještě několikrát špatný výsledek a takřka vždy nám napsal, že je to správně.
Zkusili jsme novější verzi ChatGPT a ta chybu udělala jen jednou. I když to bylo lepší, pořád to nebylo dokonalé. Závěrem je, že nejen u lidí, ale i umělých inteligencí platí, že někomu jde lépe čeština a jinému matematika.
Takže, když se příště budeme chtít s dcerou pobavit a zároveň jí pomoci s matematikou, ChatGPT bude naše společnost, ale stále si také necháme k dispozici klasickou tužku a papír pro kontrolu. Útěchou všem, kterým nejde matematika, přirozeně může být, že ani umělá inteligence nemá přirozený talent na všechno. Konkrétně ChatGPT umí kouzla s textem, ale konkrétně matematika pro první třídu ho občas dokáže pěkně zavařit.