Článek
Pokud se u dítěte z nějakého důvodu nedaří rozvíjet mluvenou řeč, nezoufejte. Dnes existují moderní metody komunikace, která je srozumitelná, poměrně lehce zvládnutelná a lze jí využít téměř všude.
Metoda VOKS
Tato metoda využívá tzv. výměnný komunikační obrázkový systém, kdy pomocí jednoduchých obrázků vám dotyčný člověk sdělí, co potřebuje. Co je ale důležité u tohoto? Aby se s tímto začalo pracovat co možno nejdříve, nejlépe už od školky. Jinak ale lze začít v jakémkoliv věku.
Nejdříve se člověk učí princip výměny v tomto systému. Po pochopení a zautomatizování přichází na řadu učení se jednotlivým obrázkům, a v poslední fázi se učí větné skladbě pomocí obrázků. Dnes již existují i aplikace na tablet, kdy např. dítě takto poskládá celou větu a tím vlastně sdělí to, co potřebuje. Obyčejně se ale používá tzv. komunikační kniha, kde jsou listy zaplněny různými obrázky, a v čele je pak komunikační řádek, kde dotyčný lepí obrázky jednotlivě tak, jak chce sdělit.
Tuto metodu se pak vlastně učí nejen ony děti, ale i rodiče takových dětí, aby pochopili systém, dokázali s dítětem komunikovat. Tito rodiče jsou pak schopní tuto metodu dále předávat dalším členům rodiny, a případně dělat tlumočníka ostatním.
A co školní výuka?
Dříve toto nebylo vůbec možné, neboť se vyžadovala určitá forma komunikace, ať už slovem, nebo písmem. Dnes, i díky poznatkům ze školky, kterou navštěvuje můj autistický syn, vím, že i děti ve školách mohou mít přizpůsobenou výuku dle svých komunikačních schopností, a učebnice jsou sestaveny právě pro užití metody VOKS. Díky právě tomuto, mají i tyto děti mnohem větší naděje a šance, aby byly v budoucnu uplatnitelné ve společnosti.
Obecně nutno říct, že díky neskutečně náročné práci nejen školních logopedů, ale i těch, kteří vymýšlejí tyto metody, mají naději na co možno nejlepší život právě i tyto děti.
Článek sepsán na základě vlastních bohatých zkušeností.
Zdroje: