Hlavní obsah
Psychologie

Autisté a jejich odlišné vnímání světa

Foto: Caleb Woods / unsplash free

Autisti, jedna stále velká záhada, kterou se snaží vědci stále rozluštit. Něco už ale víme, a to, jak oni vnímají svět a své tělo.

Článek

Pokud máte v okolí někoho, komu byla diagnostikována některá z forem autismu, jistě jste zpozorovali mnoho různých atypií, které se mnohdy vymykají běžnému chápání. Takovíto lidé reagují na různé podněty, ať už světelné, sluchové či jiné, rozličně. Mnohdy je běžné okolí nechápe, a nerozumí jim. Je to zapříčiněno tím, že u těchto lidí došlo k poruše mentálního vývoje, jehož příčina je stále zatím neznámá, a nedokázali na ní zatím přijít žádní vědci.

Poruchy smyslového vnímání

Mezi tyto projevy se řadí zvýšená citlivost na zvukové vjemy, světelné vjemy anebo, kdy daný člověk nevnímá celé své tělo tak, jak jej vnímá zdravý člověk. Pokud zpozorujeme, že si autista u různých zvuků zakrývá uši, dává tím najevo, že mu daný zvuk vadí. Zde neexistuje žádná vhodná metoda, jak toto eliminovat, až na co možno největší omezení expozici daného zvukového vjemu.

Někdy také těmto lidem může vadit určitá kombinace světel, kdy může takový člověk propadnout v až úzkostný stav. Je vhodné, pokud toto zpozorujete, pak danou osobu se snažit uklidnit, a pokud to jde, světelnou expozici eliminovat.

Co jste možná také nemuseli vědět, je to, že autisti nemusejí správně vnímat ani své tělo, nebo některé části. Toto se projevuje tím, že osoba neklidně poskakuje, pohybuje se nestandartním až atypickým způsobem, a dělá to proto, aby se ujistila, že je vše v pořádku. Toto vnímání lze zlepšit pomocí správného užití fyzioterapií a senzorické integrace. Pro ilustraci, pokud má např. dítě špatné vnímání končetin, pomocí kartáčkování lze zlepšit vnímání. Kartáčkování je forma terapeutické masáže, kdy po daných částech těla přejíždíme právě tímto terapeutickým kartáčkem.

Jiný druh intelektu

Nejprve, abych upřesnil 2 základní typy, a těmi jsou vysokofunkční a nízkofunkční autismus. Vysokofunkční nepostihuje mentální vývoj tak dramaticky, a je velká šance, že bude v budoucnu uplatnitelný v pracovním procesu a bude se moci přiblížit maximálně k běžnému životu. Nízkofunkční naopak značí poruchu vývoje mentálních funkcí, a aby byl v dospělosti uplatnitelný, vyžaduje to daleko více práce, ať už terapií, vzdělávání, tak kompenzačních pomůcek.

Obyčejně ale autisti mají různé stupně intelektu, kdy v některých odvětvích jsou na stejné úrovni, jako vrstevníci, v některých aspektech jsou na nižší úrovni, ale v některých naopak daleko přesahují své okolí. Mohou např. mít fotografickou paměť, kdy jim stačí jen problesknout pohledem, a přesně vědí, kde co je.

Jak s tímto pracovat?

Dnes již existuje celá řada možností, jak s autisty pracovat. Už jsem zmínil fyzioterapie a terapie senzorické integrace, dále, v závislosti na jedinci, pak cannisterapie, terapie hudbou, relaxační místnost, a mnoho dalších. Zejména u děti se vyžaduje také odlišný přístup, než je dán ke zdravým dětem. V závislosti na konkrétních problémech může být doporučen i nějaký z doplňků stravy, ať už něco na zklidnění, něco na podporu vývoje mozku (např. omega 3). V krajních případech může lékař doporučit i farmakoterapii, kdy už se jedná o některé druhy léčiv.

Při nevhodné práci s takovým člověkem hrozí zastavení jeho vývoje, v krajních případech může dojít až k regresi, což je zjednodušeně zapomínání již naučeného. Toto se stalo jedné mé známé, kdy syn do věku 3 let zvládal samostatně jíst a oblékat se, ale tím, že se s ním nepracovalo správně, tak ve 4 letech přestal toto dělat.

Důležité je také porozumění těmto osobám. Ony neumějí mnohdy dát najevo, co potřebují, a snaží se pak na sebe různými formami upozornit. Dochází pak k zvyšování intenzity afektivního chování, panický křik, a v krajním případě jej nelze mnohdy ani usměrnit. Takovéto chování pak přináší celé rodině značné omezení, kdy např. nemohou cestovat hromadnou dopravou, ze zjevného důvodu. Představte si, že jedete autobusem, a rodinka s autistickým dítětem se snaží usměrnit rušivé dítě, které tam skáče po sedadlech. Dítě najednou hystericky zakřičí, řidič se lekne a může se stát dopravní nehoda. Proto, je důležitá správná práce s takovým dítětem. Sám mám doma dítě s atypickým dětským autismem, a ta práce je nesmírně náročná, ale přináší jisté výsledky.

Zdroje:

Vlastní bohaté zkušenosti z výchovy + pozorování ostatních ve speciální školce.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz