Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Jak vyvést firmu z krize

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Cecil Stoughton, White House, Public domain, via Wikimedia Commons

Najmete si krizového manažera a sim sala bim, polovina týmu je pryč. A to je všechno.

Článek

Firma je součástí složitějšího organismu, než si její majitel či podnikatel zpravidla myslí. Je pouze jednou z buněk složitého systému společnosti. Představme si společnost jako tělo a firmu jako jednu buňku, která může snadno vzniknout nebo naopak zaniknout. Zvlášt, když se tělo začne živit něčím jiným, dělat něco jiného, věnovat pozornost něčemu jinému. Problém majitelů firem spočívá v tom, že berou své podniky příliš osobně. On je firma, on je podnik, na něm to stojí a padá.

Častou frází, kterou mohou zaměstnanci firmy slyšet je, že majitel je živí. Kdyby neměli jeho, nejspíš by skončili někde na ulici. Alespoň to si podnikatelé myslí. A kdo prosím živí jeho? Zaměstnanci jsou součástí jeho firmy, stejně jako je on součástí jejich týmu. Kdo tuto neúprosnou logiku nechápe, dostane se do krize. Firma je poměrně složitý organismus, kde pokud se naruší homeostáza, začne se hroutit a nastává smrt buňky. Ostatně i jedna malá buňka v těle je vlastně takovou zmenšeninou těla. Potřebuje živiny, ochranu, funkční vylučovací mechanismus a spoustu jiných věcí. Pak pokud je oslabená, nemůže vzdorovat choroboplodným zárodkům a nepřátelským vlivům zvenčí.

Najmout si krizového manažera, pokud si nevíte rady? Ten rozhodně nebude řešit vztahové problémy vašich zaměstnanců. Přitom právě na vztazích mezi sebou a k zákazníkům je vaše firma postavena. Taková jedna paní na recepci, která zvedá telefony, může hodně klientů odradit svou arogancí nebo naopak přivést nové zákazníky svým laskavým přístupem. Každý ve firmě je důležitý, včetně uklízečky. Ta je nejdůležitější. Vezměte si třeba klienta, který vás jde poprvé navštívit a narazí na kancelář, kde se povalují papíry či prach.

Krizový manažer se řídí tabulkami a daty, ale ty se zase řídí vzájemnými vztahy, a ty se v nich vyčíst nedají. Proto je lepší si najmout odborníka na vztahy spíše než ekonoma. Ekonom vyčte čísla, ale souvislosti nevyčte. Není náhodou problém v tom, že jeden ten takzvaně nejskvělejší zaměstnanec ničí firmu svým toxickým chováním a kazí práci všech ostatních? Ekonom prostě vyhodí toho, kdo má nejnižší výkon podle tabulek, záhy se ale zjistí, že to nic nevyřešilo, protože klesne výkon i těch zdánlivě nejvýkonnějších. Co se stalo? Tahoun je pryč a ti, kteří se chlubili cizím peřím, už nemají na kom by mohli „jet“.

Stejně jako si pro diagnózu nemoci v těle nenajmete nějakého lidového mudrovouse, tak byste si na diagnózu firemních problémů měli najít člověka, který rozumí vztahovým souvislostem. Je sice pěkné, že máte bezkonkurenční produkt či službu, ale tu může dnes se současnými technologiemi nakopírovat kdekdo. Co už nikdo nakopírovat tak snadno nemůže, je unikátní atmosféra vztahů vzájemné spolupráce, a naklonovat vyzrálé osobnosti, které táhnou za jeden provaz.

Pokud máte ve firmě nějaký výkonnostní problém, sedět u PC a koukat na grafy vám moc nepomůže. Spíše koukejte na to, jak se vaši zaměstnanci chovají k zákazníkům. Stejně jako některé věci, zdravotní problémy v těle a vnitřní procesy, které k nim vedou, může zjistit jen doktor, tak některé vztahové a komunikační problémy může zachytit jen odborník na tyto záležitosti.

Že vy nic nevidíte? Podobně jako člověk nevidí dovnitř svého organismu, zatímco zkušený lékař koukne na rentgenový snímek těla a ouvej. Támhle problém, pokud jej neošetříte, rozšíří se dál.

S úctou k vaší celoživotní práci je třeba říci, že každý je prostě odborníkem na něco jiného, vy třeba na budování firem, ne však na vztahy ve firmě.

V Česku je takový neblahý zvyk přeceňovat ekonomickou stránku věci a podceňovat vztahové a psychické souvislosti, a přitom to jsou právě ony, které generují zisk a obrat. Cenné vztahy se zákazníky nejsou bitcoiny, které automaticky generuje počítač. Stojí za nimi lidé a jejich schopnost vytvářet dlouhodobé kontakty.

Pokud vám takoví lidé ve firmě došli, tak ani krizový manažer nebo svěcená voda vás už nespasí.

Autor je psycholog, který se specializuje na pracovní výkonnost.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz