Článek
Zapomeňte nyní na svůj smysl pro čas a běžný způsob chápání sledu událostí, dostáváme se na pole působnosti lidí, kteří ovlivňovali a hodnotili známou historii takříkajíc ze zálohy, z pozice v čase, která ležela mimo události, s nimiž měla co do činění, doslova je předcházela, a u nichž se zdá, že pro ně běžné kauzální zákony příčiny a následku nehrály žádnou roli a že pro ně neplatí.
Vítejte ve společnosti starozákonních proroků, lidí se schopnostmi předvídat a určovat běh událostí, které v jejich časech dosud nenastaly a ještě hodně dlouho to tak mělo zůstat.
Věštecké schopnosti jsou prokazatelně pozorované nejen laiky, ale i odborníky. Tak například australští domorodci i v současnosti nejednou udivili svými schopnostmi přesně předpovědět a popsat události, které teprve nastaly, a které nebylo možné nijak jinak odhadnout, než je skutečně vyvěštit. Známí věštci žijí nebo žili v nedávné době, například taková baba Vanga byla známou věštkyní, která své předpovědi přehazovala jako housky na krámě. Starozákonní proroci také disponovali věšteckými schopnostmi, ale neprovozovali jenom je. Do dob, které předpovídali, přímo zasahovali a určovali, co se má stát, případně co má někdo udělat nebo jak se zachovat a jaké budou scénáře, pokud udělá to či ono. Zda se v jejich případě jednalo o skutečné věštby nebo jen šikovné predikce, můžeme hádat.
Jako jedni z prvních tak založili obor historie naruby. Popisovali běh událostí a příčiny a následky, jako kdyby je četli ze starých análů, jak to dělají historici, ale místo toho je četli jakousi neznámou čtečkou z hlubin budoucnosti.
Podívejme se nyní na několik významných proroků ze starozákonního světa.
Prorok Daniel (7. stol. př. n.l - 6 stol. př. n.l.): ten, který viděl až do konce dní
Byl to prorok, který předpověděl příchod mesiáše, tedy spasitele světa. Někteří jeho proroctví spojují s působením Ježíše Krista v prvním století našeho letopočtu. Traduje se o něm, že popsal průběh následujících světových dějin, samozřejmě s ohledem na dění euroasijské.
Jednoho dne, popisuje Písmo, měl vidění:
Díval jsem se ve svých viděních za noci. . . A z moře vycházela čtyři mohutná zvířata a každé se lišilo od ostatních. První se podobalo lvu. . . A vida — jiné zvíře, druhé, jež se podobalo medvědovi. . . A vida — další zvíře, podobné levhartovi. . . Potom jsem se díval dál v nočních viděních a vida — čtvrté zvíře, nahánějící strach a děsivé a neobyčejně silné. . . Pokud jde o tato mohutná zvířata, protože jsou čtyři, jsou čtyři králové, kteří povstanou ze země. Ale království obdrží svatí Nejvýše postaveného a vezmou království do vlastnictví na neurčitý čas.
V jiném vidění zase pozoroval berana, který měl dva rohy, a u něj explicitně zmiňuje, že se jednalo o Médo-Persii. Z toho pro další interpretaci vyplývá, že uvedená zvířata symbolizovala světové mocnosti. Daniel žil v době pádu babylónské mocnosti (lev), měl možnost pozorovat její nahrazení Médo-Persií (medvědem). Ta posléze padla za oběť Řecku (lehvart) a to bylo zase pokořeno Římem.
Řím se de facto rozplynul a vrostl do několika celků, jeden z prominentních z nich je podle jednoho z protestantských pojetí dvojvládí Anglo-Ameriky. Dnes spíše nadvláda USA. Ta rovněž přijde ke svému konci. Má přijít zlom, kdy samotný Bůh zasáhne do světového dění. Může vám to připadat zvláštní, ale celé USA je postaveno na různých interpretacích biblických proroctví a určuje to i jeho zahraniční politiku, protože většinu členů vládní administrativy tvoří horliví křesťané, kteří věří biblickým předpovědím a interpretují si je samozřejmě po svém.
Prorok Izajáš (8. stol. př. n.l. - 7. stol. př. n.l.): Babylón už nebude nikdy obnoven
Když chcete nějakého proroka zdiskreditovat, prostě řeknete, že svou předpověď napsal až poté, co se událost stala. To je častým argumentem lidí, kteří by nebyli schopni předpovědět ani počasí na příští den. U proroka Izajáše to tak jednoduché není. Kromě jiných proroctví vyřkl onen jasnozřivec osudový ortel nad slavným a tehdy světově známým městem Babylonem:
Babylon, nejslavnější z království, ozdoba a pýcha Chaldejců, dopadne jako Sodoma a Gomora, které Bůh zničil. Už nikdy nebude obýván, po všechny generace zůstane neosídlený. Arab si tam nepostaví stan a pastýři tam nenechají odpočívat svá stáda.
To se opravdu stalo. Izajáš však nemohl nijak ovlivnit to, co bude s Babylónem za několik tisíc let po jeho smrti. Přesto, i když se poměrně nedávno snažil Saddám Husajn, někdejší irácký prezident, o pompézní obnovu Babylona, nepodařilo se mu to. Babylon zůstal v troskách a je dnes předmětem zájmu pouze archeologů a antropologů a samozřejmě přesně, jak říká Izajáš, se stal útočištěm pouštních zvířat.
Prorok Ezechiel (7. stol. př.n.l. - 6. stol. př. n.l.): ten, který viděl Pánu Bohu do oken
Ezechiel byl jedním z mála proroků, kteří podle Bible spatřili Boží slávu a také nahlédli pod pokličku nebeského řádu a dění:
Viděl jsem, jak se od severu přihnal bouřlivý vítr. Jasné světlo obklopovalo velký oblak a záblesky ohně a uprostřed ohně bylo něco, co vypadalo jako elektrum.
V tomto světle viděl něco jako Boží vůz, který byl doprovázen čtyřmi tvory, cherubíny (druh anděla), kteří měli čtyři obličeje. Každý z těchto andělů stáli vedle obrovského kola, které bylo uprostřed dalšího kola, a toto vozítko se mohlo pohybovat kamkoliv chtěl Boží duch.
Některé směšné figurky, jako byl třeba dezinformátor Erich Däniken, v této scenérii viděli mimozemšťany. Takoví malí lidé se prostě nemohou smířit s něčím, co je přesahuje, a tak se musí nadpozemskou slávu snažit vtlačit do malého létacího talíře se zelenými mužíčky.
Prorocké performance
Bibličtí proroci také lidu předváděli různá prorocká znázornění. Ezechiel měl ležet 390 dní na jednom boku, aby tak nesl provinění jedné z části izraelských kmenů, stejně jako poté čtyřicet dní zase za druhou část izraelských kmenů. Aby předvedl dopady obléhání Jeruzaléma, protože jeho obyvatelé se chovali tak, jako že je nemůže nic ohrozit, traduje se, že se živil minimálními porcemi stravy, tak, aby jim názorně předvedl, že budou sami brzy trpět hladomorem.
Prorok jako soudce a exekutor
Bibličtí proroci však také soudili lid a někdy vynesli i instantní soud, trest smrti nad někým, kdo neměl jejich postavení ve vážnosti. Kdo totiž snižoval Božího proroka, snižoval Boha. A tak podle biblické knihy 2. Královská, 2. kapitoly, svolal prorok Eliša smrt na skupinou výrostků, kteří mu na cestě nadávali do plešounů. Záhy potom je roztrhala medvědice.
Někteří se snažili tuto pasáž Bible zmírnit tím, že prý děti, které Bible zmiňuje, vlastně nebyly děti, ale že to byli prostě mladí lidé. Ať tomu bylo jakkoliv, tehdejší lidé uměli velmi dobře rozpoznat toho, kdo je Boží prorok a kdo jím není. A to se týkalo i jejich dětí. Zatímco měl Eliša podle biblické zprávy moc nejen zabíjet slovem, byl také na druhou stranu i schopen křísit mrtvé. Při své prorocké činnosti vzkřísil mrtvého chlapce.
Proroci na rozcestí
Některým prorokům, jako byl Jonáš, se moc do jejich úlohy nechtělo. Ten měl prorokovat zničení Ninive, ale raději ujel na druhou stranu. Bůh jej nechal spolknout na jeho cestě po moři velrybou, která jej poté vyplivla rovnou na ninivské souši. Tam nakonec splnil své poslání, ale zase se mu nelíbilo to, že Ninivští činili pokání, a jeho proroctví by se tak nevyplnilo. Proto jej Bůh musel znovu poučit o jeho poslání a vysvětlit mu, že když se lidé opravdu změní, bylo by škoda trvat na původním ortelu.
Prorok jako vizionář
Někteří proroci měli schopnost vidět do budoucnosti, jiní zase činili zázraky, ale všichni měli jedno společné, byli Božími mluvčími. Biblické slovo „prorok“ je přímo spojené s termínem jasnozřivec. Bibličtí proroci byli v Písmu nazýváni jasnozřivci a vizionáři. Tady vidíte, jak došlo postupně ke zcizení tohoto pojmu a jeho nesprávnému užití ve světovém byznysu.
Vizionář není žádný kupec s elektronikou nebo s hromadou technického materiálu. Vizionář vám vidí až do žaludku, ví, co jste zač a jak skončíte.
Proroci tedy nejsou žádnou dávnou ozvěnou času, jsou mezi vámi a vidí vám do talíře. A to se na vás dokonce někteří dívají napříč časem z jiné doby nebo dokonce epochy, to jim ale vůbec nebrání v tom, znát vás možná daleko líp než kdokoli z lidí, které denně vídáte. Nepodceňujte proroky a vizionáře a jejich schopnost nahlížet pod povrch, do podstaty věcí, pod všechny vaše slupky, pod vaší kůži, do vašeho života i do vaší budoucnosti.
Pokud nezměníte své chování a smýšlení tak, jak je určeno a jak jistě dobře víte, že je to potřeba, osud, který vám tito vizionáři sdělují, vás nemine.
Autor je religionista
Zdroje:
Heschel Abraham J. The Prophets. 2001. HarperCollins.
Bible. Překlad Nového Světa. 2013. Watchtower.
Insight On the Scriptures. 1990.Watchtower.