Hlavní obsah
Zdraví

Pokud žena nekojí, mělo by to být proto, že nemůže nebo nechce

Foto: Lilia Khousnoutdinova

S Olgou Lounovou a Lejlou Abbasovou se chystáme v prosinci do Keni na „porodní rallye“. Mimo jiné chceme upozornit na škodlivé praktiky agresivního marketingu náhrad mateřského mléka.

Článek

Porodní rallye

Na počátku stál citát světoznámé porodní asistentky Jeannine Baker, že o svém autě toho víme víc než o svém reprodukčním cyklu. Tato smutná pravda vedla mě jakožto zakladatelku NF Propolis 33, který se věnuje především tématům zdravé reprodukce, a zpěvačku Olgu Lounovou k odvážnému počinu přihlásit se jako jediná dámská posádka do East African Safari Classic Rally. Olga bude řídit, já jí bude dělat navigátorku a Lejla bude o této nevšední cestě připravovat reportáže.

Fyzická účast na prosincové vytrvalostní soutěži bude úzce spjatá se šířením osvěty o respektující péči v mateřství. Celkový vizuál je navržen tak, aby poskytoval věcně správné a vědecky ověřené informace v tématech souvisejících s těhotenstvím, porodem, kvalitní péčí o ženy v šestinedělí a v neposlední řadě i kojení.

Foto: Team Racing21 (se svolením autora)

Kojení a zdraví

Dámská posádka jede za respektující (po)porodní péči založenou na důkazech pro každou ženu. Mimo jiné upozorňuje i na existenci Mezinárodního kodexu marketingu náhrad mateřského mléka a nebezpečí jeho porušování, který nedávno na doporučení Rady vlády pro rovnost žen a mužů přijala i česká vláda. Ženy a jejich rodiny kvůli subjektům vedeným snahou maximalizovat zisk prodejem svých produktů ztrácí důvěru v kojení i ve svou schopnost kojit. Sofistikovaný, agresivní a nepravdivý marketing tak prokazatelně snižuje počet žen, které úspěšně kojí.

„Pokud žena nekojí, mělo by to být proto, že nemůže nebo nechce. Nikoli proto, že ji k tomu manipulativně dotlačily polopravdy z placených reklam nebo nedostatek kvalitních informací a odborné podpory.“

Mezinárodní kodex marketingu náhrad mateřského mléka WHO a UNICEF nabízí funkční ochranu proti těmto predátorským marketingovým praktikám již přes 40 let. Kodex chrání kojené i nekojení děti tím, že:

  • zpřísňuje zákonná pravidla pro marketing náhrad mateřského mléka, dudlíků a lahví, vytváří metodický pokyn pro poskytovatele zdravotních služeb či pravidelný monitoring situace
  • zajišťuje, že rodiče získají věcně správné a vědecky ověřené informace v oblasti kojení, ale také potřebné informace o náhradách mateřského mléka a jejich bezpečném používání, pokud je potřebují (potřebné informace by navíc rodiče měli obdržet primárně od erudovaných zdravotnic a zdravotníků, kteří zohlední jejich konkrétní situaci a zdravotní stav dítěte)
  • stanovuje požadavky na kvalitu komerční mléčné výživy, její bezpečnou přípravu, skladování i podání
Foto: Team Racing21 (se svolením autora)

Kojící okénko Magdalény Ezrové*

Kojení může ročně odhadem zabránit až 823 000 dětských úmrtí a 20 000 úmrtí žen. Považuje se za přirozené a jednoduché, ale ženy mohou potřebovat mnoho podpory, aby kojit mohly. Ostatně platí, že kojení se učí kojením.

Benefity pro ženy

  • chrání proti rakovině prsu, rakovině vaječníků

Benefity pro děti

  • první mléko
  • kolostrum/mlezivo - je plné imonoglobulinů, které ideálně podporují prvotní imunitu dítěte. Tělo ženy pomocí mikrobioty vytváří imunitní systém pro novorozence a předává ho skrz mateřské mléko. Vytváří tak personalizovaný lék pro kojence.
  • 58% snížení nekrotizující enterokolitidy - což je u dětí jedno z nejzávažnějších onemocnění s vysokou úmrtností
  • snižuje riziko SIDS (náhlého úmrtí novorozence)
  • snižuje riziko zánětu středního ucha (až o 36 %)
  • snižuje riziko zubních vad (až o 68 %)

Říká se, že kojení je velmi podporované, ale pravda je, že výrobci umělého mléka prokazatelně využívají emocionálně zabarvené marketingové strategie, které staví na strachu rodičů o své děti. Tento byznys podle Lancetu generuje tržby ve výši cca 55 miliard dolarů ročně.

Pomoc matkám v Keni

„Vzhledem k tomu, že jsem čerstvá maminka, tak se mnou velice hýbe téma co nejpřirozenějších, ale zároveň bezpečných porodů,“ říká Olga Lounová. Svoji dceru ještě kojí, tudíž bude Arianne v doprovodu svého tatínka přítomna i během závodu.

Kromě neobvyklé osvěty má rallye za cíl i konkrétní praktickou pomoc přímo v Keni. Na platformě Znesnáze byla souběžně spuštěna sbírka, jejíž výtěžek poputuje na dovybavení porodního křídla na malé klinice RedTribe v jižní Keni, která slouží komunitě 15 000 Masajů, a zajištění odborného školení pro místní personál.

Masajky dodnes procházejí ženskou obřízkou, která je příčinou komplikovaných porodů. V této odlehlé komunitě je navíc zdravotnická péče při porodu stěží dostupná. Každou korunu věnovanou do sbírky násobíme s Nadačním fondem Propolis zlatým řezem (tedy poměrem o hodnotě přibližně 1,618).

Foto: Team Racing21 (se svolením autora)

Cesta je cíl

Jako hlavní prostředek komunikace bude sloužit závodní auto. Celá plocha bude využita k šíření základních, přesto často přehlížených informací od mezinárodních zdravotnických autorit (např. WHO, UNICEF nebo renomovaného časopisu Lancet) a s nimi souvisejících dat, výzkumů a statistik. Slogany bude polepena jak kapota historického vozu Opel Ascona A z roku 1972, tak i doprovodného konvoje.

Plachta pro mechaniky například ponese výrok doktora a senátora Ondřeje Šimetky:

„Moudrá společnost je taková, která chce a umí zajistit bezpečnou a respektující porodní péči každé ženě.“

Držte nám palce! Ať se náš nevšední záměr vydaří a překročíme finišovou čáru v dobrém zdraví.

*Pozn.: Magdaléna Ezrová je porodní asistentka a prezidentka Unie porodních asistentek.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz