Článek
Porodní rallye
Na počátku stál citát světoznámé porodní asistentky Jeannine Baker, že o svém autě toho víme víc než o svém reprodukčním cyklu. Tato smutná pravda vedla mě jakožto zakladatelku NF Propolis 33, který se věnuje především tématům zdravé reprodukce, a zpěvačku Olgu Lounovou k odvážnému počinu přihlásit se jako jediná dámská posádka do East African Safari Classic Rally. Olga bude řídit, já jí bude dělat navigátorku a Lejla bude o této nevšední cestě připravovat reportáže.
Fyzická účast na prosincové vytrvalostní soutěži bude úzce spjatá se šířením osvěty o respektující péči v mateřství. Celkový vizuál je navržen tak, aby poskytoval věcně správné a vědecky ověřené informace v tématech souvisejících s těhotenstvím, porodem, kvalitní péčí o ženy v šestinedělí a v neposlední řadě i kojení.
Kojení a zdraví
Dámská posádka jede za respektující (po)porodní péči založenou na důkazech pro každou ženu. Mimo jiné upozorňuje i na existenci Mezinárodního kodexu marketingu náhrad mateřského mléka a nebezpečí jeho porušování, který nedávno na doporučení Rady vlády pro rovnost žen a mužů přijala i česká vláda. Ženy a jejich rodiny kvůli subjektům vedeným snahou maximalizovat zisk prodejem svých produktů ztrácí důvěru v kojení i ve svou schopnost kojit. Sofistikovaný, agresivní a nepravdivý marketing tak prokazatelně snižuje počet žen, které úspěšně kojí.
„Pokud žena nekojí, mělo by to být proto, že nemůže nebo nechce. Nikoli proto, že ji k tomu manipulativně dotlačily polopravdy z placených reklam nebo nedostatek kvalitních informací a odborné podpory.“
Mezinárodní kodex marketingu náhrad mateřského mléka WHO a UNICEF nabízí funkční ochranu proti těmto predátorským marketingovým praktikám již přes 40 let. Kodex chrání kojené i nekojení děti tím, že:
- zpřísňuje zákonná pravidla pro marketing náhrad mateřského mléka, dudlíků a lahví, vytváří metodický pokyn pro poskytovatele zdravotních služeb či pravidelný monitoring situace
- zajišťuje, že rodiče získají věcně správné a vědecky ověřené informace v oblasti kojení, ale také potřebné informace o náhradách mateřského mléka a jejich bezpečném používání, pokud je potřebují (potřebné informace by navíc rodiče měli obdržet primárně od erudovaných zdravotnic a zdravotníků, kteří zohlední jejich konkrétní situaci a zdravotní stav dítěte)
- stanovuje požadavky na kvalitu komerční mléčné výživy, její bezpečnou přípravu, skladování i podání
Kojící okénko Magdalény Ezrové*
Kojení může ročně odhadem zabránit až 823 000 dětských úmrtí a 20 000 úmrtí žen. Považuje se za přirozené a jednoduché, ale ženy mohou potřebovat mnoho podpory, aby kojit mohly. Ostatně platí, že kojení se učí kojením.
Benefity pro ženy
- chrání proti rakovině prsu, rakovině vaječníků
Benefity pro děti
- první mléko
- kolostrum/mlezivo - je plné imonoglobulinů, které ideálně podporují prvotní imunitu dítěte. Tělo ženy pomocí mikrobioty vytváří imunitní systém pro novorozence a předává ho skrz mateřské mléko. Vytváří tak personalizovaný lék pro kojence.
- 58% snížení nekrotizující enterokolitidy - což je u dětí jedno z nejzávažnějších onemocnění s vysokou úmrtností
- snižuje riziko SIDS (náhlého úmrtí novorozence)
- snižuje riziko zánětu středního ucha (až o 36 %)
- snižuje riziko zubních vad (až o 68 %)
Říká se, že kojení je velmi podporované, ale pravda je, že výrobci umělého mléka prokazatelně využívají emocionálně zabarvené marketingové strategie, které staví na strachu rodičů o své děti. Tento byznys podle Lancetu generuje tržby ve výši cca 55 miliard dolarů ročně.
Pomoc matkám v Keni
„Vzhledem k tomu, že jsem čerstvá maminka, tak se mnou velice hýbe téma co nejpřirozenějších, ale zároveň bezpečných porodů,“ říká Olga Lounová. Svoji dceru ještě kojí, tudíž bude Arianne v doprovodu svého tatínka přítomna i během závodu.
Kromě neobvyklé osvěty má rallye za cíl i konkrétní praktickou pomoc přímo v Keni. Na platformě Znesnáze byla souběžně spuštěna sbírka, jejíž výtěžek poputuje na dovybavení porodního křídla na malé klinice RedTribe v jižní Keni, která slouží komunitě 15 000 Masajů, a zajištění odborného školení pro místní personál.
Masajky dodnes procházejí ženskou obřízkou, která je příčinou komplikovaných porodů. V této odlehlé komunitě je navíc zdravotnická péče při porodu stěží dostupná. Každou korunu věnovanou do sbírky násobíme s Nadačním fondem Propolis zlatým řezem (tedy poměrem o hodnotě přibližně 1,618).
Cesta je cíl
Jako hlavní prostředek komunikace bude sloužit závodní auto. Celá plocha bude využita k šíření základních, přesto často přehlížených informací od mezinárodních zdravotnických autorit (např. WHO, UNICEF nebo renomovaného časopisu Lancet) a s nimi souvisejících dat, výzkumů a statistik. Slogany bude polepena jak kapota historického vozu Opel Ascona A z roku 1972, tak i doprovodného konvoje.
Plachta pro mechaniky například ponese výrok doktora a senátora Ondřeje Šimetky:
„Moudrá společnost je taková, která chce a umí zajistit bezpečnou a respektující porodní péči každé ženě.“
Držte nám palce! Ať se náš nevšední záměr vydaří a překročíme finišovou čáru v dobrém zdraví.
*Pozn.: Magdaléna Ezrová je porodní asistentka a prezidentka Unie porodních asistentek.