Článek
V posledních pár měsících slýcháváme z médií, z úst politiků, ale i učitelů onu zkratku AI, z anglického Artificial Intelligence, což je obor informatiky, který má umět rychleji řešit různě obtížné úlohy. Dávám důraz na slovo RYCHLEJI.
Je to už pár let, co jsem překročila čtyřicítku a přiznávám se, že novým technologiím se už má přirozená inteligence brání. Zde ale dávám k posouzení jeden příklad za všechny, jak RYCHLE mě AI dokázal vyřešit problém.
Už jste si někdy telefonovali s umělou inteligencí? Myslím, že přepis rozhovoru s bankéřem Tomem – robotem jedné nejmenované banky, Vás uvede do obrazu. Podotýkám, že jsem potřebovala vyřešit problém se zablokovanou platbou přes internet.
Začalo to nadějně:
„Jmenuji se Tom. Řekněte mi jedním slovem, které problematiky se váš problém týká.“
Jedním slovem? Napadají mě celá souvětí, bohužel minimálně dvě až tři slova, jako internetová platba, platba přes internet, blokace transakce, a jak tak přemýšlím, jak co nejvíce zestručnit můj tíživý problém, bankéři Tomovi dojde trpělivost a žádá po mě mou identifikaci:
„Pro ověření mi sdělíte rodné číslo nebo číslo účtu?“
Naštvaně sděluji: „Rodné číslo.“
Tom: „Nerozuměl jsem. Zopakujte prosím své sdělení.“
Okamžitě opakuji, že rodné číslo, s čím jsem ale nepočítala, že Tom bude ve větě pokračovat se svou úvodní větou, a tím, že jsem mu skočila do řeči, mou odpověď opět nepobral. To už asi i robot se mnou ztratil trpělivost, protože říká: „Přepojuji vás na lidského kolegu.“
Konečně! Časomíra na telefonu ukazuje deset minut trvající hovor, při kterém jsem nevyřídila zhola nic. Mám velké očekávání v pochopení mého problému lidskou bytostí.
Bohužel, ze sluchátka se ozývá jen otravná melodie, přerušená oznámením, že jsem se dovolala jako x-tá v pořadí a že telefonát bude odbaven do dvaceti minut. Dala jsem si telefon na hlas a čekala, až uplyne nekonečných dvakrát tolik minut, během kterých jsem čekala doposud.
Jaké překvapení, když po devatenácti minutách slyším, jak mi hlas ať už živého nebo neživého bankéře oznamuje, že se lhůta vyřízení mého požadavku může protáhnout. A dostávám nabídku zpětného zavolání.
Pokládám telefon. Bez odezvy.
Mé školou povinné děti se při vyučování čím dál tím častěji s AI potkávají jakožto s pomocníkem, který jim má napomoci při školních úlohách. No, pokud se doposud spoléhaly na to, že co neví, to vygooglí, tak u AI můžou svůj mozek vypnout úplně. Úkoly napíše za ně.
Obávám se toho, že se AI stane naším dobrým sluhou, ale velmi špatným pánem. Nemyslíte?