Článek
Příležitostí, mimo Vánoce, je během roku celá řada, a tak, než kliknete na tlačítko „kupuji se závazkem k platbě“, seznamte se s mou zkušeností u veleznámého prodejce tohoto druhu služeb.
Já se rozhodla, že se svou rodinou navštívím poprvé v životě vánoční trhy ve Vídni. Nabídka zájezdu na stránkách Slevomatu byla velmi lákavá, o celé 2 tisíce levnější oproti cestě po vlastní ose. Podotýkám, že jsem upřednostňovala cestu, kde za mne a manžela bude řídit někdo jiný. A cesta vlakem byla pro čtyřčlennou rodinu nad mé finanční možnosti.
Kupuji tedy čtyři vouchery, pro každého člena rodiny jeden a platím. Okamžitě mi na mailu přistává potvrzení s dalšími instrukcemi. A tedy povinným zaregistrováním se na stránkách cestovní kanceláře, která tento zájezd pořádá. Registrace musí proběhnout do 24 hodin od obdržení voucherů.
Okamžitě tak činím, je neděle, dopoledne a já se už nemůžu výletu dočkat.
A zde přichází první z mnoha komplikací. Při registraci první osoby dostávám informaci, že zájezd je již kapacitně naplněn, registrace není možná. Pár minut jsem vstřebávala tuto informaci. Jak je možné, že Slevomat nabízí vouchery na již vyprodaný zájezd?
Vytáčím telefonní číslo jak cestovky, tak Slevomatu, ale je to přece jen v Praze, chápete… Využívám tedy mail Slevomatu, kde popisuji náhlý problém a ptám se po příčině.
Odpověď si čtu v pondělí ráno. Že prý o problému ví a pracují na jeho řešení. To by mělo spočívat v tom, že prověřují u cestovní kanceláře aktuální stav naplnění autobusu.
Po pěti hodinách, kdy nepřichází žádná zpětná vazba, se rozhoduji do Slevomatu volat. A pokud něco takto budete činit, buďte připraveni na velký psychický tlak. Protože první, s kým budete mluvit, bude virtuální blb. U toho poté, co jsem na otázku, čeho se můj dotaz týká, oznámila že uplatnění voucheru, jsem si vyslechla dlouhou obecnou přednášku, a když jsem poté chtěla přepojit na lidského kolegu, tento virtuál hovor jednoduše zrušil. Normálně mi to položil. A pak ještě dvakrát. Než jsem vymyslela mnohem kreativnější odpověď, a to, že se můj dotaz týká reklamace voucheru. Mluvím tedy konečně s živou ženou.
Popisuji problém a dozvídám se, že nejsem jediná, komu vznikl tento problém, ať jsem trpělivá, že na problému pracují. Momentálně čekají na vyjádření cestovky.
Vzhledem k tomu, že zakoupený zájezd byl na konkrétní datum, které se již blížilo, sdělila jsem, že mi nabídka přijde velmi neseriózní, od koupě odstupuji a trvám na vrácení peněz.
Dostává se mi odpovědi, že bohužel dokud se cestovka nevyjádří, není možné mi vyhovět. A co se týče trpělivosti, tak ta má být velmi pevná, neboť odpověď může trvat den, dva, ale možná i týden. Co na tom, že do odjezdu zbývaly čtyři dny.
Je úterý.
Žádná odpověď, opět se odhodlávám pro komunikační boj s virtuálním pomocníkem. Bohatší o pondělní zkušenost se za pár minut bavím opět s ženou. Prý stále čekají na vyjádření cestovky.
Oznamuji, že trvám na vrácení peněz, že už uplynulo oněch 24 hodin od povinnosti registrace, po které voucher propadá.
„Milá paní, ale vy jste si asi nečetla obchodní podmínky. Kdybyste tak učinila, věděla byste, že jste zakoupením voucherů sjednala kupní smlouvu s cestovkou a peníze tedy musíte požadovat po ní.“ Co na tom, že na výpise z účtu je příjemcem právě Slevomat.
Zkouším volat do cestovky. Během celého úterý bez odpovědi. Jen vyzvánění.
Večer mi mailem přišlo ze Slevomatu vyjádření, že je situace prověřena, důvodem údajné naplněné kapacity prý bylo to, že si někteří jedinci zakoupili více voucherů, než potřebovali, a tak uměle naplnili autobus. Nechce se mi tomu věřit. Proč by to někdo dělal? Nicméně mě v závěru mailu potěšila informace, že respektují můj záměr od smlouvy odstoupit. O této skutečnosti již spravili cestovní kancelář.
Je středa.
Uklidněná, že se věc konečně řeší a bude mít snad šťastný konec, se konečně věnuji tomu, za co jsem skutečně placená.
Během několika málo minut přijímám mail od cestovky s upozorněním, že pokud během tohoto dne neprovedu registraci, můj voucher propadá. Jsem v šoku. Je to v absolutním rozporu se zprávou ze Slevomatu.
Zkouším volat do cestovky a tentokrát jsem úspěšná. O žádném e-mailu ze strany Slevomatu nic neví. O mně nic neví. Když jim sděluji, že požaduji storno zájezdu a vrácení finanční částky, dozvídám se, že tento požadavek mám směřovat na Slevomat.
„Ale ti mi říkají pravý opak!“ zvedám už hlas, protože si připadám jak ping-pingový míček.
„Do doby, než provedete registraci o vás nemáme žádné informace, tudíž jako byste si u nás nic nezakoupila. Zaplatila jste Slevomatu, ten by vám měl vrátit peníze.“ Tak to jsem si od samotného začátku myslela taky.
Představa, že bych na tento slevový portál měla volat znovu, jsem požádala paní z cestovky, pokud by mi mohla jakkoli v této věci pomoci, protože přece není možné, aby takto vypadala spolupráce mezi dvěma obchodními partnery a takto negativně to dopadalo na zákazníka.
Ač nemusela, přesto tato dáma slíbila, že prověří u Slevomatu stav mých voucherů.
Neuběhla ani hodina od tohoto hovoru a já přijímám mail od Slevomatu, se zněním: „Stornovali jsme vaši objednávku. Potvrzujeme, že uhrazená částka dorazí zpět na účet, ze kterého jste platili, do 10 pracovních dní. Zpravidla to však bývá dříve.“
Slavím vítězství, plná euforie mám chuť udělat aspoň tři mexické vlny.
Byla to těžká bitva, ale již druhý den přijímám na účtu finanční částku, za jejíž půlku pořizuji benzín a vyrážíme autem do Vídně. Za druhou polovinu si děláme radost v podobě výborného vídeňského kafe, punče a svařáku.
Tak pěkné, a hlavně klidné Vánoce všem!