Hlavní obsah
Lidé a společnost

Jana Romanová: Jiřina z komedie Muži nestárnou pobláznila Pivcovi hlavu i v reálu, pak šla do Anglie

Foto: VitVit/Wikimedia Commons/CC BY-SA 4.0

Působištěm Jany Romanové bylo Vinohradské divadlo

Křehká brunetka s okouzlujícíma očima byla ozdobou české kinematografie především ve čtyřicátých letech. Jejím půvabům podlehl zapřisáhlý mamánek Jan Pivec. Vzdal se kvůli ní svobody. Ona ale odešla do Anglie.

Článek

Herečku diváci milovali pro její kultivovaný a citlivý projev a nádhernou češtinu. Divadlo milovala od dětství. Nejprve začala hrát s ochotníky v Umělecké besedě a zakrátko se rozhodla věnovat herectví profesionálně. Měla štěstí, pocházela z majetné měšťanské rodiny, rodiče ji v jejím záměru podporovali a neváhali zaplatit soukromé hodiny činoherního herectví u rodinného přítele a tehdy již významného člena souboru Národního divadla Rudolfa Deyla staršího. Nějaký čas Jana studovala i na Pražské konzervatoři. V roce 1939 začala hrát v souboru herce a režiséra Fráni Francla a zároveň získala i první drobnou roličku ve filmu. V komedii režiséra Vladimíra Slavínského Svatební cesta ztvárnila jednu z dívek u vlaku. Zaujala, a ještě v témže roce si zahrála komornou Amálku v sentimentální komedii Vlasty Buriana Ulice zpívá. Nutno podotknout, že tento film je považován za jeden z nejslabších snímků krále komiků.

Osudnou se jí stala výměna herce

Ale již v roce 1940 Janu oslovil opět režisér Slavínský a nabídl jí roli v další komedii. Jednalo se o úřednici obchodní firmy Hrubý a syn ve filmu Přítelkyně pana ministra. O rok později se Jana Romanová stala členkou souboru Vinohradského divadla a dařit se jí začalo i ve filmu. Objevila se hned ve třech projektech. V komedii režiséra Miroslava Cikána Provdám svou ženu si zahrála garderobiérku Bertu, Fáberovu dceru Anču v romanci Nebe a dudy ztvárnila opětovně pod režijní taktovkou Vladimíra Slavínského a hned s ním ještě pokračovala ve spolupráci při natáčení dramatu Advokát chudých. V tomto snímku natočeném na základě romaneta Jakuba Arbese Advokát chuďasů dala podobu studentce Jiřině.

Foto: Unknown/Wikimedia Commons/Public Domain

Jana Romanová v komedii Nebe a dudy

Rok 1942 se pro ni stal osudovým. V komedii Muži nestárnou se před kamerou setkala s Janem Pivcem. Jemu připadla úloha hlavního hrdiny, učitele hudby Stáni Jarského, který se postupně zamilovává do tří generací žen z jedné rodiny, na ni vybyla představitelka prostřední z nich, Jiřina Horníková. Film byl natočen podle stejnojmenné divadelní hry dramatika Jana Patrného, kterou později pro potřeby svého divadla upravil Oldřich Nový. Představení mělo v Novém divadle úspěch a Slavínský se hru rozhodl převést na filmové plátno. Role měli získat Oldřich Nový a Zita Kabátová, kteří je ztvárňovali i na divadle. Kabátová z Nového souboru ale odešla a herec se cítil natolik dotčen, že s ní již před kameru nechtěl vstoupit. Roli pak získal již zmíněný Jan Pivec. Do prostřední z filmových lásek se zamiloval až po uši i v reálném životě a za rok si ji odvedl k oltáři.

S komunisty žít nechtěla

Jana v té době měla kratší filmovou pauzu a začala spolupracovat s rozhlasem. Další role na ni čekala až v roce 1944. Po manželově boku se objevila coby mladá hodinářka Míla Mráčková v komedii Miroslava Cikána U pěti veverek. Znovu se pak objevila na stříbrném plátně až v rámci zestátněné kinematografie. V roce 1946 se představila v roli Milky v dramatu Karla Steklého Průlom. Následně se její kariéra začala slibně rozjíždět. V roce 1947 si zahrála v pěti filmech najednou. Poprvé se setkala se začínajícím režisérem Jiřím Krejčíkem, který jí svěřil roli Lakmusovic Klárky v povídkovém filmu natočeném na motivy Jana Nerudy Týden v tichém domě. Objevila se také v historické komedii Alena a naposledy v tomto roce stanula před kamerou jako paní Růžena Marešová v psychologickém dramatu Václava Kršky Až se vrátíš …, což byl i poslední film, v němž se mladá nadějná herečka objevila.

Foto: David Sedlecký/Wikimedia Commons/Public Domain

Jan Pivec

Po únorovém převratu odešla do Anglie. O tom, jak skončilo její manželství s Janem Pivcem, se toho moc neví. Některé zdroje uvádějí, že se s ním před emigrací rozvedla a znovu se provdala až v nové vlasti, jiné pro změnu tvrdí, že se stačila rozvést a znovu provdat ještě před odchodem a do Anglie šla za manželem oficiálně.

Stála modelem Mandlové

Její další osudy jsou téměř neznámé. Adina Mandlová na ni vzpomínala v autobiografii Dneska už se tomu směju, kde uvedla historku z padesátých let. Snažila se tehdy proniknout do tajů sochařského umění a sháněla modelku. „Zavolala jsem Janu Romanovou a poprosila ji, jestli by mi nestála nahá pro sochu, která má prokázat mou zdatnost a talent, a Jana, která nikdy nezkazila žádnou legraci, okamžitě souhlasila,“ uvedla slavná herečka. Jana Romanová z výsledku prý byla nadšená.

Ještě jednou o sobě dala vědět v době politického uvolňování v šedesátých letech. Navštívila tehdy rodnou Prahu a v libeňském Divadla S. K. Neumanna se setkala i s bývalým manželem Janem Pivcem. Pak se již za krásnou herečkou definitivně zavřela voda. Ví se o ní pouze to, že zemřela dne 9. května 2007 v Londýně v požehnaném věku osmdesáti šesti let. Svého někdejšího manžela tak přežila téměř na den o dvacet sedm let.

Navzdory svému nejslavnějšímu filmu to byla nakonec ona, kdo v českém filmu nikdy nezestárl. Navždy zůstane v paměti diváků jako představitelka křehkých lyrických dívek.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz