Hlavní obsah

Karin Lesch: Královna ze Tří oříšků v NDR žila kvůli matce komunistce, kariéru jí utnul manžel

Foto: byrev/Wikimedia Commons/CC0

Tři oříšky

Narodila se do herecké rodiny, hrála v divadle, v televizi i filmu. Její manžel byl však velké zvíře a v kariéře jí zabránil. Učila proto především budoucí herce a nakonec se zcela stáhla do ústraní.

Článek

Slavná filmová pohádka Tři oříšky pro Popelku režiséra Václava Vorlíčka měla premiéru v listopadu 1973. Dodnes ji milují celé generace malých i velkých diváků a právem patří mezi nejoblíbenější vánoční pohádky. Nejznámější tváří příběhu je samozřejmě Libuška Šafránková, popřípadě princ Pavel Trávníček. Ve filmu se ale objevila celá řada dalších nezapomenutelných herců a hereček. Jednou z nich je i představitelka rozvážné a trochu ironické královny Karin Lesch.

Narodila se ve Švýcarsku do rodiny herců

Východoněmecká herečka spatřila světlo tohoto světa dne 18. května 1935 na klinice Hirslanden ve švýcarském městě Curychu. Narodila se do herecké rodiny. Dědeček, babička, matka a strýcové byli všichni herci. Matka Mathilde Danegger byla rakouská herečka, hrající od roku 1912 v Berlíně, odkud v roce 1933 emigrovala do Švýcarska. Pracovala tu v kabaretu a v curyšském Schauspielhausu, kde se seznámila se švýcarským dramatikem a režisérem Walterem Leschem, který se stal posléze otcem její dcery. Karininým dědečkem z matčiny strany byl rakouský charakterní herec a režisér Josef Danegger a babičkou byla Bertha Müller, rakouská divadelní herečka a filmová herečka němé éry. Strýc Josef Danneger byl rakouský divadelní a filmový herec, druhý strýc Theodor Danegger se stal kromě divadelního herce i operním zpěvákem, účinkoval jak v muzikálech, tak v operetách, ale i v čistě dramatických rolích.

Matčini přátelé byli režiséři, scénografové, hudebníci a herci. Malá Karin tak žila v sepětí s herectvím od nejútlejšího dětství. Kamkoliv jako dítě zavítala, mluvilo se o divadle. Často trávila volné chvíle v matčině divadelní šatně, někdy sledovala z ústraní herecké zkoušky. Není tak divu, že se později sama rozhodla pro profesionální hereckou dráhu. K tomu ale došlo až v době, kdy již díky své matce žila uprostřed komunistické diktatury.

Matka komunistka se rozhodla žít v NDR

Dětství trávila v rodném Curychu, na Karl-Stauffer-Strasse 7. Díky švýcarské neutralitě vyrůstala stranou běsů druhé světové války. Po válce se však její život radikálně změnil. Příčinou byl rozpad manželství jejích rodičů. Zatímco otec Walter nadále zůstal ve Švýcarsku, dvanáctiletá Karin odešla společně s matkou a jejím novým partnerem do Západního Německa. To však nebyl konec jejich cesty. Mathilde Danegger byla přesvědčenou komunistkou a proto se v roce 1951 rozhodla pro život v nově vzniklém, komunisty ovládaném, NDR. Karin bylo v té době pouhých šestnáct let. Ve východním Berlíně záhy vystudovala Státní dramatickou školu a první angažmá získala v Postupimi v divadle Hanse Otta. Odtud vedly její kroky do Drážďan. Nakonec zakotvila v Berlíně.

Objevila ji televize i film

První filmovou příležitost jí poskytla televize. V roce 1953 si zahrála v televizním filmu Velikonoční zajíc. Státní filmové studio DEFA si mladé herečky všimlo až o několik let později. Poprvé se tak na plátnech kin objevila ve filmu Stará láska z roku 1959. O rok později ji již čekala filmová pohádka. Ve filmu Kouzelný mužíček si zahrála mlynářovu dceru Marii. Filmy natočené v období NDR dnes německá televize v podstatě nereprízuje. Tento a další filmy, které Karin Lesch natočila v průběhu šedesátých let, tak skončily v propadlišti dějin.

Nesmrtelnou se stala díky českému režisérovi Václavu Vorlíčkovi, který se v roce 1973 chystal natočit pohádku Tři oříšky pro Popelku v německé koprodukci. Všechny role měl herecky pokryté, krále měl, ale chyběla mu královna. Herec Rolf Hoppe, který měl hrát krále, doporučil právě Karin Lesch, se kterou se již několikrát setkal na jevišti. Herečka na nabídku s radostí kývla. V ojedinělém rozhovoru, který o Vánocích 2013 poskytla deníku Tagblatt der Stadt Zurüch, na otázku ohledně natáčení pohádky Tři oříšky pro Popelku odpověděla: „Ve vzpomínkách leží pocit štěstí.“

Starala se o manžela

Královna byla bohužel jednou z posledních rolí pohledné herečky. Ještě v roce 1974 natočila televizní film Případ s duchy a pak se její filmová kariéra definitivně uzavřela. V pozadí této skutečnosti stál její manžel Hans Dieter Mäde. Tento německý divadelní režisér, dramaturg, umělecký ředitel a producent se v roce 1976 stal generálním ředitelem filmového studia DEFA. Byl to tedy on, kdo nadále rozhodoval o profesní kariéře své ženy. „A on jí potom už žádnou roli nedal. Přestala hrát a starala se pouze o svého muže, ale byla to báječná žena,“ řekl o dalším osudu herečky její filmový partner Rolf Hoppe.

Karin se ale nadále věnovala divadlu a na berlínské dramatické škole předávala své zkušenosti mladým adeptům herectví. Do důchodu odešla společně s manželem v roce 1988. Když roku 2009 Hans Dieter Mäde zemřel, totálně se stáhla do ústraní a přestala téměř s kýmkoliv komunikovat. Dnes žije nedaleko Berlína.

Její syn Michal Mäde, narozený v roce 1962, je scénárista a spisovatel.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz