Hlavní obsah
Umění a zábava

Slavná komedie Můj strýček u nás proslavila neméně slavného francouzského komika Tatiho

Foto: Kari Santala / Lehtikuva/Wikimedia Commons/Public Domain

Jacques Tati

Komedie Můj strýček byla u nás ve své době velmi populární. Jednalo se o první Tatiho film, který byl natočen v barvě. Tvůrce v něm rozvinul své oblíbené téma odcizeného a zmechanizovaného světa a opětovně představil postavu pana Hulota.

Článek

„Vím, že strýček byl dobrák od kosti, i když hloupostí tropil dost. Pro mou zábavu hodil za hlavu důstojnost,“ zněla z úst Richarda Adama slova refrénu ústřední písničky francouzsko-italské komedie Můj strýček. Film byl natočen v roce 1958 a Jacques Tati v něm postavil proti sobě dva světy. Ten starý, prosluněný a upřímný, který se pomalu a jistě stává minulostí, a ten nový, odtažitě moderní a chladně vyprázdněný. Hlavní hrdina pan Hulot v podání samotného Tatiho bydlí ve staré zchátralé pařížské lidové čtvrti. Jeho byt se nachází v nejvyšším patře činžovního domu, kam se denně musí prodírat bludištěm schodů a chodeb. V jeho okolí to ale žije. Po ulicích pobíhají psi a lidé si ještě najdou čas, aby se vedle pozdravu zastavili i na kus řeči se sousedy.

Pan Hulot na scéně

Pan Hulot je nepraktický, nezaměstnaný a po Paříži se pohybuje buď pěšky, nebo na motorovém kole. Má ale sestru a ta je jeho pravým opakem. Je provdána za bohatého průmyslníka Arpela, ředitele továrny na plastové trubky, a spoutána svým společenským postavením. Obývá ultramoderní vilu se zahradou na novém předměstí, přičemž každý prvek vily Arpel je sice luxusní, ale zcela neosobní a má především zapůsobit ohromujícím způsobem na hosty. Je tedy vysoce stylový, ale zpravidla nefunkční.

Foto: Unknown/Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0

Tati jako pan Hulot

Pan Hulot chodí navštěvovat svého devítiletého synovce Gérarda, otráveného jednotvárností života s rodiči. Chlapec vítá každou příležitost, kdy může trávit čas se svým strýčkem a provádět lumpárny s obyčejnými kluky. Arpelovým to ovšem není po chuti. Po návratu je proto syna třeba ihned umýt a řádně vydezinfikovat. Průmyslník Arpel zařídí svému švagrovi práci u sebe v továrně. Pan Hulot ale do zmechanizovaného prostředí plného tlačítek vnáší jen chaos a nepořádek.

Foto: Jean-Pierre Dalbéra/Wikimedia Commons/CC BY 2.0

Replika vily Arpel na výstavě architektury v Benátkách

Hypermoderní vilu pro potřeby natáčení navrhl Jean-Jacques Lagrange. Postavena byla na pozemku v Nice. Pitoreskní bydliště pana Hulota vzniklo ve městě Joinville-le-Pont. Tati si v souvislosti s filmem vypůjčil z útulku mnoho psů, které potřeboval do záběrů. Když padla poslední klapka, všechny je za pomocí inzerátu daroval lidem.

Foto: ManoSolo13241324/Wikimedia Commons/CC0

Socha připomínající film Můj strýček

Jacques Tati nebyl jen režisérem filmu, podílel se i na scénáři a obsadil se do hlavní role. Za svůj počin získal Oscara za nejlepší cizojazyčný film. Žádný jiný z jeho počinů tak úspěšný nebyl, byť jich měl na kontě celou řadu.

Byl potomkem ruské šlechty

Geniální umělec přišel na svět dne 9. října 1907 v malém francouzském městečku Le-Pecq. Byl druhým dítětem Emmanuela Tatischeffa a Marcelle Claire van Hoof. Otec Emmanuel měl ruské kořeny, byl synem ruského šlechtice a carského důstojníka, v době jeho narození působícího jako vojenský atašé na ruském velvyslanectví v Paříži. Tatiho matka měla pro změnu nizozemské a italské kořeny.

Foto: Willy Pragher/Wikimedia Commons/CC BY 3.0

Mladý Jacques Tati

Budoucí herec nebyl dobrým žákem, byl ale sportovně nadaný. Studií zanechal již v šestnácti a začal pracovat v rodinném podniku. Během povinné vojenské služby se seznámil s ragby a po návratu z vojny se stal profesionálním hráčem. Později se dal na dráhu mima a imitátora.

V letech 1940 až 1942  vystupoval v Lido de Paris. Setkal se zde s tanečnicí Hertou Schiel, která v době anšlusu uprchla z Rakouska. V létě roku 1942 se Hertě narodila dcera Helga Marie-Jeanne Schiel. Jacques Tati podlehl nátlaku své sestry Nathalie, odmítl dítě uznat, opustil matku a byl vyloučen z kabaretu. Jeho politováníhodné chování vůči prvnímu dítěti se setkalo s naprostým znechucením většiny jeho tehdejších divadelních kolegů. Tati proto raději v roce 1943 před povinnostmi i hanbou utekl z Paříže do vesnice Sainte-Sévère. Herta Schiel a její dcera Helga Marie-Jeanne Schiel posléze emigrovaly do Anglie. Tati se dne 25. března 1944 oženil s Micheline Winter a měl s ní dceru Sophii.

Zrození pana Hulota

S filmem přišel Tati do styku velmi brzy. Ve třicátých letech začal hrát v krátkých filmech. Nakonec se rozhodl, že zkusí i režii. Za kamerou debutoval v roce 1947 s krátkometrážním filmem Škola pošťáků. Vytvořil v něm postavu jednoduchého pošťáka Francoise, který se ocitá pod vlivem amerikanizace. Tato postava se objevila i v Tatiho prvním celovečerním filmu Jede, jede poštovský panáček. V roce 1953 spatřil světlo světa pan Hulot. Jacques Tati jej definoval takto: „Tehdy mě napadlo představit pana Hulota, postavu zcela nezávislou, absolutně nezaujatou, jejíž bezmyšlenkovitost, která je její hlavní chybou, z ní v naší funkční době dělá ztracence.“ Pan Hulot, je jednou z těch komických postav, které zanechají trvalou stopu v kinematografii.

Tati jej poprvé představil v komedii Prázdniny pana Hulota. A v Hulota před kamerou se proměnil on osobně. Pan Hulot byl konzervativní postarší břídil v pomačkaném kabátě a klobouku, s neodmyslitelnou fajfkou v ústech, který navzdory dobrosrdečné povaze pokazí vše, na co sáhne. Nová postava se setkala s velkým ohlasem kritiky i diváků, a tak není divu, že se opětovně objevila v již zmiňovaném oscarovém Mém strýčkovi v roce 1958.

Další film jej přivedl na mizinu

Další Tatiho režijní počin, Paytime, vznikl až roku 1967. Pan Hulot se pro změnu ocitne v modernistické části velkoměsta, ve které se ztratí. Tentokráte se ale žádný úspěch nekonal. Film byl obrovským propadákem. Tati se ocitl v katastrofální finanční situaci, byl donucen prodat dům, který vlastnil v Saint-Germain a přestěhovat se s manželkou Micheline do Paříže.

Foto: André Cros/Wikimedia Commons/CC BY-SA 4.0

Tati v roce 1961

Po tomto fiasku toho již mnoho nenatočil. V roce 1971 přišel ještě s komedií Pan Hulot jede na výstavu. To již bylo v časech, kdy filmovému plátnu kraloval Louis de Funės. Tatiho jemný humor byl s tím Funėsovým živelným v ostrém protikladu.

S publikem se Tati rozloučil televizním filmem Parade z roku 1974, kde jako již tradičně vytvořil hlavní roli, napsal si scénář a film i režíroval. Ke konci života trpěl vážnými zdravotními problémy, nakonec dne 4. listopadu 1982 podlehl plicní embolii. Je pohřben v rodinné hrobce na starém hřbitově v Saint-Germain-en-Laye, na předměstí Paříže.

Foto: ManoSolo13241324/Wikimedia Commons/CC BY-SA 4.0

Hrob herce Tatiho

V roce 2010 vznikl na základě jeho nerealizovaného scénáře z roku 1956 animovaný film Iluzionista. Tati jej tehdy věnoval své dceři Sophii a vypráví v něm příběh zestárlého iluzionisty, který putuje se svým uměním od vesnice k vesnici. Jednoho dne v zapadlé vsi narazí na mladou obdivovatelku, která opravdu věří tomu, že dokáže dělat zázraky. Hlavní postavou filmu je animovaná postavička Tatiho v podobě Pana Hulota, který herce proslavil po celém světě. Snímek byl věnován památce Sophie, která zemřela v pouhých padesáti pěti letech.

Po uvedení filmu na festivalu v Cannes se však ozval syn Helgy Marie-Jeanne Schiel a řekl, že se dědeček tímto scénářem ve skutečnosti vyrovnával se svým dávným selháním a psal jej pro jeho matku, nikoliv pro Sophii.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz