Hlavní obsah
Cestování

Barevný zážitek: Prohlídka farmy květin v Česku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Lucie Vanišová

O farmě květin Loukykvět jsem slyšela už loni a měla jsem přání se tam podívat. Konečně se mi poštěstilo.

Článek

Loukykvět je česká farma, kterou najdete kousek za Prahou. Na místě bývalé cihelny ji před několika lety začali budovat mladí manželé. A nyní v sedmi stálých zaměstnancích (a až pětadvaceti v sezóně) dodávají květiny do vázy od února do listopadu.

Byla jsem tu na „loukykvětí“ dny o víkendu, což znamená, že kromě nákupu sazeniček letniček, trvalek a bylinek máte také možnost poslechnout si komentovanou prohlídku od majitelů farmy a dát si dobrou kávu.

Tato prohlídka byla zaměřená na fialy a tulipány, kterým pomalu končí sezóna. Bylo zajímavé si poslechnout, jak se dělá komerční pěstování tulipánů v obrovském množství, a jak moc se liší od toho mého, když si piplám pár cibulek v truhlíčku na balkoně.

Foto: Lucie Vanišová

Kytice květin, sazeničky a eukalyptový záhon.

Přišlo mi zajímavé, že je třeba tulipány k řezu rychlit a pak je na několik týdnů i s cibulkou umístit do chlaďáku, kde se zastaví jejich kvetení a zůstávají ve stejném stavu, dokud se nedostanou k zákazníkovi.

Obecně platí, že prodávat květiny do vázy je nutné o něco dříve, než lidem začnou kvést na zahradách, protože pokud by kvetly přirozeně ve stejnou dobu, nikdo by si je podle slov majitelů nekoupil.

Šetrně a s péčí

Nepěstují zde květy zcela ekologicky, ale dbají na přístup řádného farmáře. Točí odrůdy rostlin, na živiny náročné odrůdě sázejí květiny na půdu nenáročné, aby ji zcela nevyčerpali, naopak se snaží půdu kultivovat. A když mají s rostlinami problém, než sáhnou po chemii, nejdříve vyzkouší všechna různá řešení. Na mšice může třeba pomoci umístit květiny na jiné stanoviště.

Oceňuji jejich přístup, zdá se mi pořád ještě docela vzácné, když lidé podnikají šetrně a s úctou k půdě, rostlinám i lidem, nejen pro co nejvyšší výdělky. Přeju si, aby takových podnikání bylo u nás co nejvíc.

Výsledkem jejich péče jsou krásné květiny s dlouhými pevným stonky. Vážou z nich ohromné kytice, které ve váze vydrží podle jejich slov krásné až dva týdny.

Foto: Jiřina Vanišová

Fiala a zvonek.

Všechno na farmě dělají ručně, od propařování půdy, sázení semínek až po sklizeň a vazbu. Tomu odpovídá i cena. Na exkurzi vysvětlovali, že nemohou v supermarketech konkurovat levným květinám z Holandska, a proto je pro ně největší šance na přežití podnikání prodávat květiny lidem přímo, bez prostředníka.

Rozkvetlý zážitek

Pro mě byla tato návštěva hezkým zážitkem. A samozřejmě jsem si tu nafotila referenční fotky pro kreslení – třeba úžasné vlčí máky v úvodní fotce.

Pokud vás zajímají květiny nebo farmaření, anebo jste fotografem přírody, můžete si sem zajet na výlet. V červnu prý chystají další „loukykvětí“ dny, tentokrát zaměřené na jiřiny.

Anketa

Máte rádi exkurze na farmách?
Ano, objíždím všechny.
8,3 %
Jak kdy, podle nálady.
4,8 %
Vůbec, pěstování čehokoliv mě nezajímá.
2,8 %
O žádných exkurzích jsem nevěděl(a).
84,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 648 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz