Hlavní obsah
Seberozvoj

Moje bezmezná víra v motivační citáty dostala vážné trhliny

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované.

Foto: Adobe Stock

Citáty a myšlenky sbírám, co pamatuji. Čím jsem ale byla starší a sbírala jsem zkušenosti, tím víc mi na nich občas něco nesedělo. Pak jsem narazila na knihu kouče Steffena Kirchnera a pochopila jsem co a proč.

Článek

Kdysi dávno jsem narazila na citát, který bývá přisuzován moderátorce Oprah Winfrey: „Můžeš mít všechno. Ale ne všechno naráz.“

Před lety jsem se pohybovala na akademické půdě, studovala jsem doktorát a přála si pracovat jako vědkyně. Udělala jsem, co bylo v mých silách, ale nakonec jsem došla k závěru, že tahle práce pro mě není a ani mi moc nejde, protože na ni nemám povahu a vlohy.

Přestože jsem si to přála a šla na to postupně, stejně jsem to nedokázala. Moje bezmezná víra v citáty začala dostávat trhliny.

Další obrovskou trhlinu dostala, když jsem narazila na tenhle citát: „Když uděláme chybu jednou, je to chyba, když ji uděláme podruhé, je to volba.“

Počkat. To je blbost. Takhle jednoduché to je málokdy.

Když se roky k lidem chovám nějakým způsobem a nový partner mi řekne, že mu to vadí a požádá mě, ať už to nedělám, asi nebude v mých silách to ze dne na den změnit. Spíš tu chybu udělám ještě několikrát nebo stokrát, i když se budu fakt snažit, protože vývoj chce čas.

Když mám mizerné prostorové vnímání a parkování je pro mě horor, dost možná odřu auto víckrát za život, i když dělám, co můžu.

Filtrovat rozumem

Došla jsem k tomu, že tenhle citát je pro mě spíš demotivační než motivační. Vyvolává ve mně víc frustrace než naděje, protože ignoruje lidskost a prostý fakt, že lidé jsou omylní a dělají chyby, i když dělají, co mohou. A na motta s podobným odrazujícím efektem jsem narazila ještě mnohokrát.

Závěr, který jsem si sama pro sebe do života odnesla, je filtrovat zdravým rozumem a kritickým myšlením cokoliv, co čtu. A hlavně citáty, afirmace a mantry, protože mi občas mohou přinést více frustrace a pocitu selhání než motivace a odhodlání. Ke stejnému závěru došel jinou cestou motivační kouč Steffen Kirchner.

Ráda doporučuju ke čtení jeho výbornou knihu Motivační lži. Vysvětluje v ní, že řada motivačních citátů nefunguje, protože obsahují polopravdy a záměrně zatajují část skutečnosti. Mají pravdivé jádro, které je ale úplně chybně vyložené, anebo to jsou přímo lži, protože nerespektují lidské možnosti a přirozenost.

Což způsobuje místo radosti a motivace spíš pocit frustrace, demotivace a začarovaný kruh. Tyto citáty řada falešných „motivačních guru“ používá nevědomky, ale někteří bohužel vědomě, protože na tom mají postavený byznys model. Nespokojený člověk se vrací, kupuje „zázračné“ produkty a generuje jim zisk.

Respektovat přirozenost

Kirchner ve své knize pečlivě rozebírá rozšířené motivační lži a jednu po druhé je vyvrací. A vysvětluje, jak doopravdy fungují motivace a mozek. Když toto pochopíme, je mnohem obtížnější s námi manipulovat, a máme lepší šanci žít spokojenější život v souladu s našimi schopnostmi a možnostmi.

Pokud vás myšlenka zaujala, popsala jsem ve svém starším článku ochutnávku tří rozšířených motivačních lží spolu s jejich vyvrácením. Také si můžete přečíst mou recenzi na Motivační lži, kde blíže popisuju, co všechno v knížce najdete.

Anketa

Řídíte se motivačními citáty?
Ano, často mi pomáhají.
23,3 %
Ano, ale efekt nevidím a stále doufám.
11,1 %
Ne, vůbec mi nefungují.
63,3 %
Zatím ne, ale chystám se na to.
2,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 90 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz