Hlavní obsah
Názory a úvahy

Není nutné sdělovat každý názor

Foto: Adobe Stock

Většina z nás má téměř na vše utvořený nějaký názor. Je to přirozené. Ale v reálném světě běžně nemůžeme, a často ani nechceme, všechny tyto názory někomu sdělit.

Článek

V epizodě podcastu Tvůrcast o „hejtrech“ Martin Kavka řekl poznámku, která mi uvízla v paměti: „S názorem je to jako s dírou do zadku. Má ho každý.“

Když jdeme s kamarádkou na kafe, máme na setkání jen omezený čas a pravděpodobně si chceme poslechnout i její názory a prožitky, nejen na ni hrnout to své. Když jsme na besedě, přirozeně hodně posloucháme a do diskuse si schováme jen to nejpalčivější. Když jedeme s cizími lidmi v tramvaji, většinou nemáme potřebu jim sdělit svůj názor na vládu ani to, co si myslíme o jejich práci.

Internet ale vytváří nepřirozené prostředí, které dává každému z nás prostor se neomezeně a bez zábran vyjadřovat k čemukoliv, kdykoliv dostaneme chuť.

Před koncem prezidentských voleb jsem psala článek, kde jsem prosila lidi, ať si kvůli volbám neničí své vztahy. Jsem přesvědčená, že každý názor je možné říct slušně.

A někdy je fajn i mlčet. Pokud se neshodneme, hrozí nesmiřitelná hádka a víme, že nikam nepovede, prostě se na to vykašleme a nepouštějme se do ní.

Obsah, bez kterého se obejdeme

Zprávy, sociální sítě, komentáře, e-maily, reklamní sdělení. Obsahu je všude ohromný přebytek a většina nemá valný význam. Nikoho nepobaví, nenadchne, neinspiruje, neinformuje o něčem zajímavém nebo skutečně důležitém. Velké množství obsahu informuje o banalitách, bez kterých se v klidu obejdeme, informacích, které jsme četli ve stejné podobě už stokrát, nebo o produktech, které nás nezajímají.

A co hůř, hodně sdělení v onlinu nám nutí pocit, že jsme nedostateční, dokud si něco nekoupíme, anebo prostě proto, že nesplňujeme něčí představy. Protože v onlinu se na nás reklamy sypou ze všech stran a lidé si nám dovolí napsat věci, které by si na ulici netroufli.

Případně v nás vyvolávají pocit strachu a beznaděje, protože svět vykreslují jako nebezpečné a mizerné místo k životu, které je v šíleném stavu a nejde s tím nic dělat. Protože na takový obsah víc klikáme.

Jsem přesvědčená, že svět by byl lepším místem, kdyby většina obsahu na internetu neopustila místo, kde vznikla, tedy hlavu nebo klávesnici počítače.

Je to užitečné?

V ideálním případě by bylo fajn, kdybychom si před publikací čehokoliv na internetu odškrtli tyto tři body:

  1. Je to někomu užitečné?
  2. Je tam něco navíc? Nebylo už to ve stejné podobě stokrát řečeno?
  3. Je šance, že to vyvolá reakci, která udělá svět o trošku lepším místem k životu?

A pokud si všechny tři odškrtnout nemůžeme (nebo alespoň tu první), je to znamení, že je dobré náš obsah přesunout do koše. A jít vymýšlet (nebo dělat) něco jiného.

Je mi jasné, že tímto článkem si trochu „kálím“ do vlastního hnízda. Ale než budete psát útočné komentáře a vysvětlovat mi, že můj článek měl zůstat tam, kde vznikl, pečlivě prosím zvažte, jestli váš komentář splňuje všechny tři body uvedené výše. A pokud ne, jděte dělat radši něco hezkého.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz