Hlavní obsah
Cestování

Svítící palmy, tříkrálové procesí i vyšší ceny: Začátek roku jsem prožila netradičně na Kanárech

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Lucie Vanišová

Tříkrálový průvod na Tenerife.

Měla jsem možnost začít letošní rok na Kanárech. Domů jsem si přivezla kromě sušené šunky a písku v kufru zajímavé zážitky a vzpomínky.

Článek

Přála jsem si vyzkoušet, jaké je to začít nový rok v teplé a slunečné oblasti a letos se mi poštěstilo. Rok jsem začala na Tenerife, největším z Kanárských ostrovů, pár kroků od moře a jsem za tenhle zážitek vděčná.

Některé věci mě na téhle cestě překvapily, ale většina mile.

Svítící palmy

Výzdoba měst v povánočním čase bylo něco, na co jsem byla hodně zvědavá. Byla bohatá a světýlka poctivě svítila až do Tří králů. Nazdobené vánoční stromky a nápisy přející veselé Vánoce (častěji v místní podobě Feliz Navidad nebo Felices Fiestas) na mě působily tak nějak nepatřičně. Můj mozek nechtěl přijmout, že Kanářané zdobí stromečky stejně jako my. Tenerife je španělský ostrov a zdejší vánoční zvyky formovalo křesťanství podobně jako u nás.

Více přirozené pro mě bylo vidět krásně nazdobené a nasvícené palmy, které na Tenerife hojně rostou. Oblíbeným symbolem Vánoc jsou tu také červené vánoční hvězdy. Město jich bylo plné. Bylo zajímavé vidět, jak moc se místní podnebí liší od našeho, rostliny vánočních hvězd měli totiž Kanářané nejen v květináčích uvnitř budov, ale i vysazené přímo venku v okrasných záhonech.

Foto: Lucie Vanišová

Vánoční a novoroční výzdoby na Tenerife.

Víno pro štěstí

Tradice, která se naopak hodně liší od našich, jsou přivítání nového roku a tříkrálová oslava.

Kanářané si před novoročním přípitkem nacpou pusy kuličkami vína. Před půlnocí si nachystají dvanáct kuliček hroznového vína a za odbíjení zvonů kostela o půlnoci je jí, s každým úderem zvonu jednu kuličku. Každá kulička symbolizuje štěstí v jednom měsíci v následujícím roce.

Ti zkušenější si vybírají drobné plody, aby je stihli sníst. To jsem taky udělala, ale i tak jsem poslední čtyři kuličky vína dojedla se zpožděním. Snad to na můj rok nebude mít zásadní vliv.

Foto: Lucie Vanišová

Tříkrálové procesí

Od rána 5. ledna až do večera bylo ve městě rušno. Měli jsme to štěstí, že jsme byli ubytovaní přímo v ulici, kterou měl procházet tříkrálový průvod, a tak jsme měli výborný výhled. Místní za zábradlím v trase průvodu postávali už od pozdního odpoledne a klábosili.

Večer to vypuklo. V procesí šli bubeníci, tanečnice, performeři na chůdách, různé populární postavy (dokonce i Spiderman, transformeři nebo Elsa z Ledového království), jely alegorické vozy, bublinkový stroj.

Foto: Lucie Vanišová

V tříkrálovém průvodu byly známé postavičky, hudba i bubliny.

Průvod uzavírali králové Kašpar, Melichar a Baltazar, kteří jeli na velbloudech a mezi lidi rozhazovali želé bonbóny. Lidi je nadšeně vítali a až později jsem se dozvěděla, že králové dětem podle zdejší tradice přivezli i dárky, které najdou zítra ráno pod stromečkem.

Procesí bylo barevné, plné hudby, světel a bublin, byl to krásný zážitek, který si užili turisti i místní. Kanářané mají obecně fiesty rádi a nenechají si ujít žádnou příležitost k oslavě.

Koupání jen pro otužilce

Přestože teplota vzduchu se pohybovala kolem příjemných 24 stupňů a v odpoledních hodinách slunce hřálo, voda teplá nebyla.

Teplota moře nepřevýšila 19 stupňů a koupání bylo pro otužilce. Až tak otužilá nejsem a některé dny jsem cítila, jak mi od ledové vody tuhnou svaly. Ale kupodivu pocit šoku vždycky opadl a nakonec bylo plavání příjemné, i když jsem byla ve vodě jen krátce.

Foto: Lucie Vanišová

Chladné moře lidi neodradilo.

Nízká teplota vody lidi neodradila. Ve slunečných dnech byly pláže plné a hodně dospělých i dětí se koupalo až do západu slunce. Po něm se pláže rychle vylidnily, vzduch brzy ochladl a i písek byl studený.

Přece jen zimní slunce má menší sílu. Což byla zároveň v jedné věci výhoda, nebylo třeba dodržovat polední pauzu a schovávat se před sluncem až do 15 hod, jak bývá na Kanárech nutné ve zbytku roku.

Vyšší ceny ubytování

Překvapilo nás, že podobný nápad mělo hodně lidí a turistické oblasti na Tenerife praskaly ve švech. Pokud se rozhodnete trávit přelom roku na Kanárech, je dobré to řešit alespoň s půlročním předstihem a čekejte vyšší ceny letenek, ubytování i dopravy.

Zaznamenali jsme také menší nebo žádný výběr služeb. Půjčovny aut byly totálně vybookované a chudá byla i nabídka ubytování. Na místě jsme dokonce zjistili, že vzít si taxi po městě je nemožné, taxikáři brali lidi jen na letiště, a i na to se čekalo velmi dlouho, klidně více než hodinu.

Foto: Lucie Vanišová

Také jídlo v samoobsluhách bylo na konci dne vybrané, pokud chcete vařit konkrétní jídla, doporučím nechodit nakupovat těsně před zavíračkou. Hodně surovin jsme takto nesehnali.

Delší den a slunce i v zimě

Zimní výlet do teplých krajin byl celkově krásný zážitek. Jen aklimatizace po návratu byla těžká. Nízké teploty u nás mi nevadí. Ale snadno jsem si zvykla, že na Tenerife byla většina dnů slunečných a slunce zapadalo podstatně později než u nás. Těžko si teď zvykám na tmavé dny a strašně krátkou dobu svitu slunce.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz