Hlavní obsah
Příroda a ekologie

Tajné cibulky aneb nenápadný pozdrav, který mi zlepšil den

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Lucie Vanišová

Od zastupitelstev měst obecně čekám spíš ošetření vlastních zájmů než blaha obyvatel, v tomhle nejsem idealista. O to víc mě překvapilo, když u metra v novém parku vykvetl kousek krásy.

Článek

V nově budovaném rozšíření Parku Přátelství u zastávky pražského metra na začátku jara vykvetly v trávě šafrány. Myslela jsem si, že je to náhoda, že tam někdo zasadil na podzim pár cibulek, jak to lidé dělají před vchody do paneláků.

Ale pak jsem procházela parkem a všimla jsem si velkých ploch těchto jarních kvítků na více místech. Zřejmě šlo o pozdrav zahradníků, který v parku lidem nechali na pokyn zastupitelstva.

Celý tenhle park pro mě byl příjemným překvapením už od minulého roku. V místě parku dřív stávalo nadzemní elektrické vedení, které bylo demontováno. Čekala jsem, že travnatou plochu koupí developeři a brzo tu vyrostou nové domy. Místo toho jsem se dívala, jak po terénních úpravách vznikají kopečky hlíny, na kterých v zimě sáňkovaly děti, a po cestě do práce jsem ráda koukala, jaké stromy a keře kde od minula přibyly.

A to, že zasadili do trávy jarní květy, které dělají parádu jen chvíli, mě opravdu potěšilo.

Foto: Lucie Vanišová

Duševní zdraví ve městě

Život ve městě může působit nepříznivě na duševní zdraví a pohodu, což můžu potvrdit, protože to v Praze vnímám na vlastní kůži. Když trávím podstatnou část dne v metru bez denního světla, kličkuji davy lidí na ulicích bez zeleně, obklopená všudypřítomným hlukem a smogem, ne vždy se cítím dobře.

O to víc si cením klidných míst a hlavně parků, kam si ráda chodím odpočinout od ruchu města. Rostliny ve městě a dostatek zelených ploch duševní zdraví zlepšují, což potvrzují také studie.

Krása navíc

Kvetoucí rostliny považuji za bonus. Za krásu navíc. Jsem ilustrátorka a fotografka rostlin, květů si proto všímám hodně. Ale věřím, že květy ve městě potěší i lidi, které tolik nezajímají.

Myslím si, že je podvědomě vnímají i lidé, kteří si jich konkrétně nevšimnou, ale vnímají park jako celek. Že možná jen periferně vidí něco barevného, nebo ani to ne. Ale když ráno spěchají do práce nebo odpoledne venčí v parku psa, tak se cítí o kousek líp.

Zdroje: Česká televizeČeský rozhlas o studiích, Praha 9 o revitalizaci parku

Anketa

Máte rádi kvetoucí rostliny ve městech?
Je to nádhera, dělají mi radost.
98,3 %
Mám je rád(a), ale trápí mě alergie.
1 %
Nemám je rád(a).
0,2 %
Vůbec mě nezajímají.
0,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 883 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz