Článek
Elektromobilita je jedním z témat, které hýbou společností - včetně té české. V našich luzích a hájích se vede debata podle principu tzv. odezdi-kezdi-smu. Tedy tak, že na jedné straně stojí zastánci elektromobilů (Electric Vehicle - EV) a na straně druhé jejich odpůrci. Málokdy slyším názor někoho mezi. Toto je první ze dvou článků, které se krátce věnují elektromobilitě a v jehož závěru chci dojít k tomu, proč si elektromobil kupovat nebudu, alespoň zatím.
Nejprve se spolu podívejme na to, jaké jsou výhody při používání jednoho nebo druhého typu hnacího prvku - motoru. Nevýhody cíleně zmiňovat nebudu, protože nemusejí být nutně objektivní.
Mezi zastánci aut s konvenčním spalovacím motorem (označované ICE - internal combustion engine) je nejčastějším argumentem dostupnost a robustnost sítě čerpacích stanic. To pak přímo souvisí i s časem naplnění nádrže v praxi do několika málo minut a dojezdem, který plná nádrž zajistí (kolem 1000km a u „nafťáků“ klidně i víc). „Benzinky“ jsou všude, nepotřebujete žádné aplikace v telefonu a produkty jsou unifikované (zelená pistole na benzín, černá na naftu). Na většině čerpacích stanic si můžete koupit při placení vodu nebo občerstvení.
Další nespornou výhodou aut se spalovacím motorem je jejich cenová dostupnost v porovnání s elektroauty (cíleně jde o to porovnání, protože pojem „levné“ auto je relativní). I když za posledních 12 měsíců došlo k výraznému propadu cen elektroaut, pořád jsou dražší. Nejlevnější auto se spalovacím motorem je podle rychlého hledání na internetu Dacia Sandero s cenovkou lehce pod 300 tisíc Kč. Nejlevnější elektromobil je rovněž Dacia, tentokrát model Spring, kterou můžete koupit za 420 tisíc Kč. Pokud uvažujeme nad tím, že jde o prostředek mobility, tedy schopnosti se nezávisle dostat z bodu A do bodu B, spalovací motor nabídne „bezstarostný“ dojezd cca 1000 km (objem nádrže 50l, spotřeba podle standardu WLTP 5,3l/100km) vs dojezd elektro auta, který je podle stejné metodiky 225 km.
Mezi zastánci elektroaut (EV) zaznívají především argumenty ohledně nízkých provozních nákladů. Elektroauto je v principu úplně stejná věc jako dětská hračka na baterky. Spousta plastu a jiných materiálů v konstrukci, ale pohon tvoří „jednoduchý“ elektromotor, který nemá mechanické součástky náchylné na poškození, jako je tomu u konvenčních motorů. Nemusíte měnit olej, nemusíte měnit řemen, svíčky, olejové/palivové filtry, atd. Ty prostě v EV nemáte.
Plně elektrická vozidla jsou navíc osvobozena od dálničních poplatků a v některých městech mají i parkování zdarma. V tomto případě nejde o cenu samotného parkovacího poplatku, ale zkrátka i o to, že řidič vozu s písmeny EL na registrační značce nemusí nikde hledat stojan na zaplacení, ale prostě jen auto zamkne, odchází a nemusí nic řešit.
Další výhodou, kterou přinese řízení EV, je získání pocitu výjimečnosti V ČR, kde je jeden z nejnižších podílů EV u nově registrovaných vozidel, jsou taková auta na silnici ojedinělá. A kdo by si občas nechtěl připadat výjimečně, že? Vždyť jízdy EV se prodávají jako zážitek na většině portálů k tomu určených. Svezení se v Tesle, Porsche, aj. se tak řadí vedle svezení se ve Ferrari, Lamborghini atd. (výše je jako příklad levného EV Dacia Spring, podle údajů o registraci vozidel ale zákazníci primárně sáhnou po všem ostatním, než je Dacie).
Auta na elektrický pohon totiž oproti konvenčnímu spalovacímu motoru (ať už nafta, nebo benzín), nabídnou zrychlení, které zatlačí do sedačky obdobně jako u nějakého supersportu. A to navíc okamžitě, bez prodlevy mezi plynovým pedálem a motorem. Říká se, že kdo sedne do elektromobilu, už nechce měnit. Právě kvůli instantní reakci na plyn - a to i v případě těch „pomalejších“ modelů.
Co se týče levnějšího provozu v úvodu o EV, provozní náklady při používání takového auta lze srazit na naprosté minimum v případě, že bydlíte v rodinném domě se střechou osázenou fotovoltaickými panely. V létě prakticky nemáte šanci, jak přebytky spotřebovat a proto díky dobíjení baterky jezdíte zadarmo (odhlédneme-li od nákladů na vybudování elektrárny). To s autem na spalovací pohon nezískáte nikdy.
Pokud jste si článek přečetli až sem, děkuji vám za to. V jeho pokračování dojdu k tomu, proč si zatím elektroauto kupovat nebudu. Schválně, zda se s mým názorem ztotožníte.